Koppel?
Flexi eller ''vanligt''.
Vad använder ni, och varför? 🙂
Jag hade flexi på Molly och det funkade bra, men hon fick mer tendens till att nosa överallt och vara seg på promenaderna. Testade att byta tillbaka till det s.k vanliga kopplet och promenaderna vart mer promenader.
Så måste nog säga att jag föredrar vanligt koppel, fast har inget emot flexi om det används på rätt sätt så att säga!
Vanligt, flexi tycker jag inte man skall ha om man inte går i skogen eller faktiskt har respekt för andra och har koll på hunden på vanliga promenader.
#1 Håller med :). Förstår inte folk som har flexi-linan helt ute vid hundmöten osv..
Vi använder båda lite beroende på vad vi ska göra. Jag använder flexi oftast utav lathet ifrån min sida. Om vi är i skogen tex vill jag väldigt gärna gå på stigen medan jag låter Kasper gå lite hur han vill (så länge det inte finns folk eller andra hundar i närheten) detta är då jag inte vill ha honom lös där det finns andra människor och hundar.
När vi promenerar här i området använder jag också flexi just på grund utav latheten. Jag går gärna på asfalten medan Kasper hellre går på gräset. Då är det smidigt med flexikoppel.
Däremot när vi går inne i stan eller liknande där det är mycket människor använder jag alltid vanligt koppel.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Vanligt koppel och för att över huvud taget använda flexi så tycker jag personligen att en hund ska kunna gå ordentligt i vanligt koppel först och kunna vissa kommandon (främst stanna)
Dom enda jag använt flexi på, var mina två sista shar-pei och det endast i skogen. Lugna hundar, men som inte kunde vara lösa pga stor viltlust.
#3 Flexi är himla bra faktiskt! Bara man håller koll så :).
Går med vanligt koppel då jag har haft stora problem (men nu lyckats och har blivit helt underbar att gå med!) med att min hund drar som en tok och det känns som om med flexi-koppel blir det belöning när de drar.
Vanligt koppel. Jag äger inte ens ett flexi och har aldrig gjort det. Går vi i skogen så kan hon vara lös, lyssnar hon inte är det koppel på. Jag gillar inte flexi då det inte är många som kan använda det ordentligt. Dom låter hundarna springa hur som helst och hundarna kan inte ens sina namn. Visst är det bra med flexi, men då ska hunden kunna gå brevid föraren utan problem.
Jag har använt flexi på 2 olika hundar när jag varit hundvakt. Dessa två hundar gick snällt brevid en under hela promenaderna förutom när de skulle kissa och bajsa. När hundarna går så tycker jag det är bra med flexi.
Mvh Linn
#8 Japp, sett sådant med och det är hemskt!
Enda gången Molly fick springa som hon ville var när vi var i stigar där andra, varken människor eller hundar, inte var. Annars gick Molly bra när vi var vid vägar och så. Men föredrar ändå vanligt :).
Jag har ett vanligt tygkoppel, flexi kan jag ha ibland om jag går i skogen men inte kan släppa Hugo.
Jag använder flexi på sena kvällspromenader där jag vet ingen annan går. Annars ett vanligt koppel :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Vanligt koppel alla ggr, jag är allergisk mot flexi. Handtaget är otympligt, linan trasslar sig i varenda pinne man går förbi, är inte flexit helt nytt så tar det inte lång tid innan linan börjar bråka o åker inte in så snabbt som den ska så den fäller krokben på en osv osv osv
minavitas.wix.com/kennel
Vanligt. Använder flexi vid snabbrastning utanför huset.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Flexi när hon ska få rusa av sig i skogen eller få mer spelrum. Vanligt under simpla promenader.
Ibland har jag båda kopplen med mig och hunden bär sele + halsband och då kör jag transporterings systemet dvs när vi går ut är det vanligt koppel som sitter i halsbandet och när vi är på lamplig plats kopplar jag flexit i selet och ger henne kommandot "varsågod".
Eller, om jag är lat, så har jag enbart flexit när vi går ut men då är det spärrat till en viss längd och så släpper jag spärren när vi är på rätt plats.
Nu kan hon förvisso kommandot "träd", så när hon snor runt något med flexit så ger jag kommandot och hon går tillbaka samma väg, slipper jag trassla ut henne. ;)
Vanligt och spålina :)
Kan själv inte använda flexi då de har så ''dåligt handtag för just mig'' jag använder spårlinan då istället.
Som på fält och i skogen men inte annars! Sen vanliga kopplet på vanliga rundor helt enkelt :)
vanligt eller spårlina.
Avskyr (ja jag menar det) flexi. Jag ser inte en enda fördel med det.
Jo att hunden kan få mer lina att springa på men finns andra alternativ då. Så nä, kommer ej in i detta hus 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Andra alternativ? Nyfiken på vad du tänkte på då.
#18 Långlina, spårlina t.ex. Anser att det är mycket bättre än flexi.
Använder aldrig flexi, blandishanen har vanligt läderkoppel med sele och labradoren har läderkoppel med dressyrhalsband.
Vara okopplade fixar båda galant så det är endast bland mycket folk och hundar de går i koppel :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#19 Tycker inte jag då det trasslar in sig lättare i hunden. Enda skillnaden mellan flexi och spårlina är att flexit rullar in sig själv och håller sig ovanför marken vilket gör att hunden inte kan trassla in sig och därmed inte heller skada sig på linan om den får rus. ;)
#21 Här trasslar inte det sig in lättare i hunden i alla fall.
För dig kanske det gör det men inte för mig och andra jag känner som använder det.
Flexi är dessutom obekväma att hålla i, jobbigare att "hala in" hunden om man måste ect.
Så nej jag gillar inte flexi alls, för mig finns det ej några fördelar 🙂 Och kommer aldrig att ändra mig ang den saken, För mig är spårlina/långlina mycket bättre 🙂
#22 Det är ju olika hur man tycker och tänker. Vår 15 meters spårlina är betydligt svårare att hala in än 8m flexi tycker jag. Sen får jag jordens brännsår i händerna om hunden rycker till i spårlinan vilket jag inte får av flexi. ;) Rätt intressant hur individuellt det där är. :)
Vanligt koppel. Använder utöver det en spårlina om han ska få större spelrum.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#23 Förmodligen men min spårlina trasslar sig inte mer i alla fall.
Sedan har jag henne för det mesta lös i skogen så🙂
Finns "rund"spårlina, och det bränner inte. Alltså med "plastliknande" hölje runt.
Jag har fått brännsår i händerna av flexi, när jag behövde ha in hunden jag hade det på fort. Inget vidare alls.
Visst finns med platta band med, men tycker itne det var någon skillnad alls🙂 Plus då att flexi är extremt obekvämt att hålla i.
Jag använder både och. ''Vanligt koppel'' när jag är och går i stan eller på andra ställen där människor och andra hundar brukar uppehålla sig. Flexi används på skogspromenader och på andra ''lugna'' ställen, tycker det är ett bra koppel om det används på rätt sätt!
Blir lika upprörd varje gång man kommer och kör bil och så plötsligt springer det ut en hund mitt i vägen och ägaren står inne på trottoarkanten med flexikopplet i handen och bara tittar på en. Såna människor tycker jag absolut inte ska använda sig av det kopplet för det har ingen som helst kontroll över sin hund. Det är bara en tidsfråga innan någon inte hinner bromsa och råkar köra över hunden.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#25 Håller med dig där. Vet inte hur många gånger jag fått händerna sönderbrända av koppel och då har det ändå varit en liten Papillon jag haft kopplet på.
För 2 veckor sen blev en vän till mig nästan av med sitt finger, han var tvungen att greppa tag i flexilinan fort som attans och hunden drog, blodet bara sprutade så det blev illfart till en hälsocentral. Såret ar så djupt att man såg självaste benet.
Dessutom tycker jag att flexikoppel lätt går sönder, samt att de är klumpiga att ha å göra med. De är inte speciellt sköna att hålla i heller.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#25 Vår spårlina är sån där i nylon rep, svider till ordentligt om hon gör ryck i den. I skogen har jag ingen anledning att hala in flexit, är mest där vi använder flexi, och lös kan hon inte gå. Sen har vi ett ergonomiskt flexi (gummi handtag) som kostade lite att köpa. ;)
#28 Finns andra varianter att välja mellan så 🙂
Kan ju komma något oväntat, även i skogen som gör att man måste snabbt hala in sin hund, man vet aldrig…
Vanligt.
Jag har dock ett flexi till ena hunden som ej kan vara lös vid andra hundar ännu, som är till för när vi åker och badar med dem :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Aldrig andvänt flexi utan här kör vi vanliga smala läderkoppel.
Använder flexi när vi cyklar då jag vill att han ska kunna röra sig fritt bredvid cykeln och det är även väldigt viktigt just då att kopplet inte hänger i marken eller trasslar sig i hjulen el dylikt, därför blir det flexi när vi cyklar.
Annars kör jag alltid med "vanligt" koppel.
kommer hålla mig till vanligt koppel och en lina då vovven ska få busa av sig.
har testat flexi en gång då han var valp. användes en gång, sen var det sönder (var visserligen billigt skräp men kände mig inte bekväm i det ändå ;)
Växlar lite… Ibland har jag vanligt koppel och då går hon hur fint som helst och ibland har jag flexi och då har jag koll på henne! Irriterar mig på folk som låter sina hundar springa hur som helst i flexi!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Flexi finns inte i min värld och kommer inte att göra det heller. Använder vanligt koppel på promenaderna, släpper lös henne i inhägnader där hon kan springa av sig och långlinan på 15 meter i skogen, på ängar och dyl.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag älskar mitt flexi. Det ger mig en massa träningsmöjligheter som jag saknar var gång jag sätter på Nelson ett vanligt koppel. Han lär sig att lyssna även på avstånd. Jag är bättre på att ge röstkommandon och inte bara använda kopplet som en förlängd arm om jag har flexi. Jag kan ge honom ett kommando och sedan gå ifrån honom flera meter för att spontant träna stadga. Han lyssnar på inkallning, kom så går vi, nej, vänta, stanna och gå långsammare, så jag känner att jag har koll på honom även om han går några meter bort från mig. Men jag litar inte på honom nog för att ha honom lös. Och jag känner mig inte bekväm med att gå på promenadleder med en 15 m lång långlina släpandes efter mig - den tar upp en massa plats och folk kan snubbla på den. Då är det bättre med ett flexi som jag lätt och snabbt kan, om jag har en sammarbetsvillig hund vill säga, samla ihop och komprimera.
Kommer någon i närheten, människa, hund eller cyklist, kallar jag alltid in honom och har kopplet låst på det absolut kortaste möjliga tills de har försvunnit. Även om Nelson aldrig någonsin skulle gjort något är det av hänsynsskäl - det är obehagligt även för mig att gå förbi hundar som är lösa/har flexi som inte går bredvid husse eller matte när man passerar.
Men så bor jag ju nästan ute på landet också där det knappt finns någon bilväg i sikte, och inte särskilt många människor rör sig heller. Skall jag gå vid någon väg eller närmare mot stan så tar jag alltid på det vanliga kopplet, för då är det så mycket som händer att jag helt enkelt inte klarar av att hålla 100% koll på omgivningen längre.
Jag har alltid tidigare varit skeptisk till flexi, men allvarligt talat är jag så glad att jag skaffade ett. Ja, det kräver mycket mer uppmärksamhet från min sida än vad ett vanligt koppel hade gjort, men det ger oss så mycket. Vi har kommit så långt i vardagslydnaden tack vare det.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Jag använder mest vanligt koppel men tycker flexi är perfekt under tex löp när hundarna inte kan vara lösa, då får de lite mera frihet och kunna röra på sig i flexit.
men ska tillägga att jag aldrig skulle ha flexi på en hund jag inte kan kontrollera med kommando eller inte lyssnar på mig och jag har det bara på områden där det finns plats för flexi och risken att möta andra inte är så stor.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#22 Det beror ju dock på att du har en väldigt stor hund. Flexi är det enda alternativet som ''spring'' lina till min lilla vovve, han slår bokstavligt talat knut på benen med spårlina. Tror vi har en 15 meter lina, fungerar inte i skogen för då drar man med sig hela skogen hem + att hunden då som sagt har slått knut på benen vilket jag anser mycket obehagligare än om det skulle råka bli ryck i flexit.
Min hund kan bara vara lös på nya platser och en speciell slinga runt området, alla andra vägar sticker han på, både efter ingenting och bilar. (= farligt) Så har nu (idag faktiskt) införskaffat mig ett 8 meter flexi som vi ska kunna ha på dessa vägar och i skogen. Och kanske även när som.
Annars har jag vanliga koppel på t ex kortrundor, bussen, tåget, tunnelbanan osv!
Måste faktiskt säga att flexit är som en ''indragbar'' spårlina.
Ser tyvärr inte vad som skulle vara så stor skillnad från ett ryck i kopplet i spårlina (eller vanligt koppel för den delen) och flexi, det är samma effekt.
Och har man lärt hunden gå i koppel från 8 veckor, då kan hunden gå i flexi (enligt mig).
#36 Vad kul att du också upplevt bättre kontakt med flexi!
Kändes suveränt när jag redan nudå första dan faktiskt kunde ropa (!!) in honom, han brukar vara döv, men det var som att linan höll honom i minnet att ''kopplet betyder att vi gör nånting fortfarande, inte bara springa och leka''. Så kom det nån (testade det på coop parkeringen medans vi väntade på min mamma) kom bilar och allting, jag sa bara hans namn så vände han sig om och la sig bredvid mig.
Det var som att friheten han fick gjorde att han sket i att ta den för han kände sig trygg med att kunna vara långt ifrån, men ''matte är ändå på andra sidan kopplet om nått händer''.
Måste säga att flexi kopplet har redan imponerat på mig! :)
Vanligt i läder, tycker det är skönast att hålla i. Har hundar som kan vara lite mer dragiga, då känner jag att jag har bättre kontroll med vanligt koppel. Ska jag bara gå runt lite på gården kan jag använda flexi, då gör det inget om hundarna är lite mer ofokuserade på mig, vi är ju ändå hemma. Sedan är flexi bra om hundarna vill ut på natten, bara stå med handtaget inomhus med en liten springa i dörren😉
#38 Spelar ingen roll vilken storlek på hund för min del, kommer inte ha det på någon storlek på hund. Så det har ej någon betydelse 🙂
Aldrig använt flexi på våran hund, och hon är 5 år gammal nu 🙂
För mig handlar det inte om hur duktig hunden är att gå t.ex i koppel. utan om att flexi för mig är obehaglig och jobbig allmänt att hålla i, gillar inte konstruktionenen eller konceptet. Gillar spårlina mycket bättre. Våran hund går bra i koppel och är som sagt i regel lös. Men skulle jag ha en hund som ej kan vara lös t.ex i skogen, så tar jag på spårlina istället 🙂
Vanligt (eller inget).
Skulle aldrig få för mig att sätta ett flexi-koppel på min hund. Det gå i princip ut på att "lära" hunden att dra för att komma framåt.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag använder vanligt koppel tills hunden lärt sig gå ORDENTLIGT i kopplet, just nu är han lite väl ivrig och ung för flexi men ibland låter jag honom busa av sig i katternas flexi.
Älskar verkligen flexit, har använt det på alla mina hundar och aldrig bränt händerna eller trasslat in mig m.m, då använder man det fel enligt mig. Jag har till och med flexi på katterna utan problem, även de blev koppeltränade innan de fick börja använda flexi. Underbart.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#42 Jag förstår nog inte vat du menar… Man lär väl inte hunden att dra för att man sätter ett flexi på den? Om hunden går snyggt och fint och kommer på inkallning ser inte jag några bekymmer i att ha flexi på sin hund.
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Jag använder flexi relativt ofta. Förutom när vi går bland mycket folk och hundar. Jag känner mig bekväm med den, Ronja är mer kontakt sökande än med vanligt och hundmöten går bättre med flexi, än vanligt. När jag har flexi så springer Ronja någon meter framför och väntar ofta in mig. Bara för att hon har flexi betyder det inte att det konstant är helt utdragen och att hag går med utsträckt arm eller att hon får gå tvärs över gatan om hon känner för det! Flexi för mig är som att ha henne lös: jag kommunicerar mycket. Ber henne sakta in, stanna vid behov och hon lyssnar på't. Och jag har lärt min hund: sele = röra sig fritt (alltså har hon flexi till sele) Halsband = förbjudet att dra. Det där är en självklarhet för henne.
#42 En hund lär sig att dra för att komma fram för att den drar, inte för att den går en bit framför eller bakom föraren, eller brevid med möjlighet till längre koppel.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag har aldrig testat flexi, så vanligt;)
Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.
Medarbetare på barnens ifokus
Jag använder vanligt för att jag har kontroll då, om min hund (av någon okänd anledning) skulle få "spel" på något så skulle jag ha svårt att få tillbaka kontrollen med ett flexi. Jag har hellre henne lös än i flexi för utan så är hon mer uppmärksam vad jag vill än med koppel.
Då jag går med vanligt håller jag aldirg i öglan heller. Jag brukar hålla så hon har 2/3 av kopplet och håller kopplet mellan fingrarna för då har jag så bra kontroll som det går att han anser jag :)
Vi har ett vanligt koppel och en spårlina åt våran kille :) Är lite "allergisk" mot flexi då man sett/hört så många skräckexempel :S
#42 stämmer inte på min i så fall som dessutom är lärd att dra iom att hon är slädhund. Hon drar varken i flexi eller vanligt koppel, däremot drar hon som tusan i dragsele och expanderlina. ;)
Min går nästan alltid lös överallt. Men när hon är kopplad är det vanligt som gäller, pga. att hon ändå inte är eller ska vara så långt ifrån mig när vi är ute och går, som hon skulle kunna vara i flexi.
Använder flexi när hon ska få lite mer frihet, typ nosa runt. Men när jag är ute och PROMENERAR (alltså när hon inte får nosa på varenda kissfläck) använder jag vanligt koppel. På moffas jakthundar har jag ALLTID användt flexi. Funkar hur bra som helst då ingen av dem drar och lyssnar när man ropar.
/Lova
Ny blogg!

Aldrig flexi! Alldeles för stor risk för skador, speciellt i kombination med halsband. Håller med några av de övriga. Kort (vanligt) koppel först tills hunden kan stanna på kommando. Sedan spårlina om den inte kan/får vara lös.
Koppel på korta promenader, stan och i centrum i den hålan jag bor i. Och om vi åker iväg..
Annars blir de flexi :)
Jag använder vanligt koppel, om jag vill ge min hund mer "spelrum" så tar jag av kopplet. Men det beror på att jag bor på ett sådant sätt att det fungerar och att min hund är så pass lydig att det fungerar.
Äger ett flexi som jag använder om vi passar svärmors hund tex då han inte lyder och därför inte kan vara lös hos oss (bor intill en stor väg). Bra att ha om man vill kunna ha hunden lös på platser där det normalt sett inte går att ha hunden lös och att man vill ha en kontroll-lina. Mamma använder det på sin hund för att hon ska få springa lite mer fritt även under sommaren, hennes hund kan annars få för sig att jaga å sådär om hon är helt lös.
Jag tycker nog flexi är bättre än långlina/spårlina. Flexit håller sig ovan mark och sträckt hela tiden. Långlina blir så mycket att bära på och mycket att hålla koll på hela tiden.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#55 problemet med flexi är att om hunden sticker efter något så hinner den få upp en hög fart innan flexit stoppar= det blir ett jäkligt kraftigt ryck i hunden
#56 Öhh.. jaa? Varför skriver du ditt inlägg riktat till just mig?
Det blir ju samma sak om du har hunden i långlina och även samma sak kan hända om du har hunden i ett vanligt koppel. Ser faktiskt inte skillnaden. Med ett flexi kan man ju faktiskt bromsa hunden vilket du inte kan med långlina eller koppel.

#57 Jag skrev det till dig för att du skrev att din svärmors hund hade mycket jaktinstinkt och att det var därför ni använde det. Ville bara belysa riskerna med det (även för andra som läser). Jag tycker heller inte man bör använda långlina på en hund som inte har en ok grundlydnad, då är inhägnade områden bättre om man vill ge hunden frihet. Men en långlina ger inte samma tvärstopp, om man inte bundit fats den i något. En liten hund går kanske att bromsa med flexit, men inte en stor.
#58 Nej jag skrev inte att min svärmors hund hade mycket jaktinstinkt. Jag skrev att min svärmors hund inte är lydig nog att gå lös. Han rullar på i sakta mak och bryr sig inte om något runt honom, och inte heller när man ropar på honom vilket är livsfarligt med tanke på att vi bor intill en stor väg.
Däremot så kan min MAMMAS hund jaga, men hon får inte för sig att jaga så länge hon är i koppel, det är när hon är lös och råkar komma för långt bort från mamma som hon kan få för sig att jaga. Ett flexi ger alltså möjlighet till mer frihet än ett vanligt koppel men ger inte hunden möjlighet att komma så långt ifrån mamma att hunden kan få för sig att börja jaga.
Tror heller inte att det är hundar med jaktinstinkt som är dom hundar som löper störst risk att drabbas av det plötsliga stoppet, tror det snarare är hundar som plötsligt springer mot en annan hund eller människa osv och det händer oavsett om hunden har flexi eller vanligt koppel. Och jo, det finns en broms-funktion på flexikopplet som fungerar även på stora hundar.

Jag läste fel i dit inlägg ang din mamma/svärmor. Men med ett vanligt koppel så får hunden inte upp samma fart och rycket blir då betydligt mildare.
#60 Å jo, det beror allt på vad det är för hund om den får upp fart eller inte ;P
Men även ett flexi kan du ju hinna stoppa på samma sträcka som ett vanligt koppel om du är uppmärksam. Det blir ju inte mer fart för att hunden är 5m ifrån dig när den börjar springa. Det blir ju inte mer fart om man stoppar på samma reaktionstid som med ett vanligt koppel (+ att det finns en broms på flexi vilket faktiskt inte finns på vanligt koppel). Ett vanligt koppel är 180cm långt och håller du bara i änden och hunden är bakom dig kan den hinna komma 3,6m (+ kanske din arms längd) innan du får stopp på den.
Men man ska alltid se upp så man inte tvär-stoppar hunden, oavsett om man har flexi eller vanligt. Om man vet med sig att hunden plötsligt sticker efter saker och ting så får man vara mer uppmärksam på hunden (både i vanligt koppel och i flexi).

#nja, du är ju inte lika stark med bara tummen som med hela handen. Har du en hund som väger 30 kg så blir det lätt 60 kg som din tumme ska trycka fast (när kuggarna rör sig fort)
#62 Vad menar du? menar du att man inte kan hålla en stor hund med flexikoppel? Nu säger du ju emot dig själv?! Låter på dig som att du aldrig använt det särskilt ingående för att veta hur det fungerar. Man är väldigt stark på knappen och det är väl det som är farligt, om man är för stark så kan det bli ett plötsligt stopp. Man bromsar genom att trycka in knappen halvvägs, när hunden saktar ner så trycker man in den helt och då blir det pang stopp.
När du har ett vanligt koppel så kniper du åt med handen runt kopplet och då blir det pang stopp, där kan du inte riktigt bromsa på samma sätt som med ett flexikoppel, om inte du låter det vanliga kopplet löpa lite genom din hand vilket ger förfärliga brännskador.

Jag har använt det och det är därför jag vet hur dåligt det kan vara. Har hunden fått upp lite fart (iaf en större hund som jag hade) så kan du inte stoppa den med knappen. Kuggarna går för fort och för starkt. Men när kopplet är fullt utsträckt så stoppas ju hunden, som då har ännu högre fart=större ryck.
Ett vanligt koppel har so sagt hunden inte samma chans att få upp fart, samt att du och din arm ger en viss svikt.
#64 Låter som om du haft ett ganska dåligt flexikoppel (finns ju olika kvalitet). Min hund är på 20kg och inga problem att bromsa och stoppa även om han har fart (nu använder jag dock ytterst sällan flexi på min hund eftersom han är lydig nog att vara lös). Mammas hund är på 35kg och inga problem att bromsa eller stoppa.
Både ock. Hade mest flexi på Alf när han var ensam. Han kan inte gå lös och då fick han större frihet. Dock så funkar INKALLNINGEN klockrent i flexit, vilket många glömmer bort att träna.
Nu när vi har två har vi antingen vanligt läderkoppel eller långlina när dom får springa på isen och busa.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Vanligt koppel om jag nu använder det. Jag gillar inte flexi koppel.
Vanligt koppel. Promenerar mycket på en väg så flexi koppel är inte ett alternativ.
http://carro107.blogspot.se/