Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7166 ggr
[Zlarviig]
3

Hjälp! svullen tass!

I förrgår ramlade halkade Mixa ute och skrapa upp frambenet. Jag satte på bakteriedödande salva och lite gasbinda så att hon inte skulle kunna slicka bort salvan. Och nu när jag vaknade så var hela tassen alldeles svullen! Gasbindan satt inte ett dugg hårt! Jag kollade både en och två gånger.

Hur ska jag göra nu? Svullnaden går inte ner, men hon verkar inte ha ont eller känna sig besvärad av tassen. Jag vill helst inte åka till veterinären eftersom vi är helt panka nu, inte om det går att fixa själv.

Hjälp! Vad ska jag göra?Storgråter

[Zlarviig]
4

Jag behöver inget svar längre, svullnaden är nästan borta. Jag lade Mixa på rygg och höll tassen i luften och masserade den samtidigt.

Skönt! 😃

[Tess86]
1

Troligtvis var det bandaget som satt för hårt ändå, även om det inte kändes som det. Vår hund fick också en helt svullen tass av bandade en gång, även fast vi tyckte att vi satt det löst, men troligtvis är det hårdare än man tror. Precis som för er gick svullnaden ner efter ett tag när vi tagit bort bandaget. 

Skaffa en tratt att ha hemma ifall ni inte har någon. Då kan man sätta på den när man smörjt med salva istället för bandage. 

Skönt att det gick bra utan veterinär i alla fall.

Mischa
1

Skrapsår, tänker jag är sår som gärna vätskar sig och vill andas, kanske blev det för instängt med salva och bandage?

Skölj rent med koksalt och se till att hon inte slickar.

≧◔◡◔≦

[Zlarviig]
0

#2 Jo troligtvis var det väl det iallafall.. Jag blev så orolig så jag tänkte att det kanske var något annat läskigt som hade hänt.

Ja, vi ska skaffa tratt, det kan ju vara bra att ha ifall det händer något. 🙂

#3 Ja hon hade inte bandage den första dagen men då blev det varigt och irriterat, trots att jag tvättade det då och då, så vi gick till apoteket och köpte salvan och dem sa att hon absolut inte får slicka i sig det så jag hade bandaget under natten för säkerhets skull. 🙂

Men nu är bandaget borta och troligtvis tack vare salvan har såret börjat läka och nu är det bara en stor sårskorpa. 👍

Cazzos
0

Sårskorpa = no more worries! 😃 (såvida hon inte börjar gnaga upp det haha, men det märker du ju och kan sätta stopp för)