Äntligen!!
Jag är så glad, så glad! Efter 2,5 års träning har det äntligen gett resultat. Promenaderna med min hund har varit hemska rent ut sagt. Han har dragit så jag knappt orkat hålla honom och varit helt ofokuserad och endast koncentrerat sig på alla lukter. Jag har tagit hjälp av olika personer men ingenting har fungerat och jag har fått höra av många att "han är sådär, han kommer förmodligen dra hela livet". Det har känts hopplöst många gånger och jag har gråtit, varit frustrerad och varit nära på att ge upp men träning ger färdighet! De senaste 4 veckorna har promenaderna varit felfria och det har varit en fröjd att vara ute och gå med honom. Nu svävar han fram bredvid mig med högt huvud och slakt koppel hela tiden utan att jag har sagt ett ord och tittar upp på mig och söker kontakt med jämna mellanrum. Jag blir verkligen varm i hjärtat! Innan har han sprungit med nosen i backen konstant, inte ens tittat upp en enda gång. Och jag vet inte ens vad jag har gjort. Det är ingenting jag har gjort annorlunda, men jag tror inte att problemet satt i själva promenaden utan jag tror det var brister på andra ställen som gjorde det. Jag känner verkligen att vi har fått en bättre relation och kontakt på sista tiden, så jag tror att det är det som kan ha varit räddningen:) Ville bara dela med mig utav min lycka :D
Grattis!
Vet precis hur glad man kan bli när något blir som man vill :)
Grattis! :)
Kan du inte komma på alls vad du gjorde annorlunda? Kanske mer motion? Mer kontaktövningar? Bättre humör? Någon särskild konsekvens när hunden drog? Är ju jättespännande att luska ut vad som fungerat.
#2 Han har fått samma motion och aktivering som innan, så det är inte det.
Vi har jobbat mycket mer med kontaktövningar och det märks stor skillnad, så det kan mycket möjligt vara det :))
Det är säkert kontaktövningen :) Hundar vill ju gärna göra rätt :)