Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 580 ggr
[Kakafoni]
0

Hopp och hd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vovve har D på båda höfterna och då får man veta att man ska undvika att hunden hoppar för mycket. Problemet är att rasen är ruskigt duktiga på att hoppa och gjorda för att ta sej runt på berg… Mao, han hoppar oavsett om jag vill det eller inte. Han kan sitta ner och sen hoppa rakt upp och landa mjukt och graciöst 1,5 eller 2 meter upp utan minsta ansträngning.

Kan verkligen sådana här hopp på eget beslut då och då vara skadligt?

(bilden är på en annan hund av samma ras, tänkte bara visa ett skutt som de kan göra)

[postmortum91]
3

Jag har hört att det är skadligt men samtidigt tänker jag såhär:
Om jag hade haft en hund med D höfter och som älskade att springa och busa så hade jag tyckt livskvaliteten var viktigare än livskvantiteten. Om din hund älskar att hoppa, leka, busa, då kanske det är värt att låta han göra det och istället får ta bort honom tidigare än att han ska hämmas från det han vill hela livet och ha ett längre men stillasittande liv. En hund är ju skapt för att röra på sig och busa, då anser jag att det är mer fel att hindra den från att busa för att den ska få leva längre än att få busa och ha ett härligt med lite kortare liv.