Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1356 ggr
[Razor197]
0

Blodblandad diarre

Hej, jag är ny här. Sökte på nätet och hamnade här. 

Jag har en en schäfer, tik som nu ikväll hade diarré blandat med vad som såg ut som blod. Hon är tre år. Det har aldrig hänt förut, hon har alltid varit jättebra i magen. Och hon är pigg och äter bra annars.

Men idag är jag bortrest hos bekanta och hon har fått massor av korv, kex, godis, leversnittar, skinka. 

Hon bajsade inte så jättemycket, men jag blev orolig. Kan det vara leversnittarna som gjorde avföring röd blandat med diarré?

Fortsätter det ikväll och imorgon så ringer jag vet, men tänkte höra ifall nån av era hundar varit med om detta?

russin
1

Snarare är godiset (människogodis alltså) och människokex större bov än leversnittar. Att ge en hund massor av sådant den inte är van vid, är att be om dålig mage.

Låt magen vila från mat ikväll och se hur det är imorgon och ge då endast den mat hon är van vid och i mindre mängd. Troligtvis är tarmen överansträngd pga allt den inte är van vid och pga diarren och behöver vila lite.

[Razor197]
0

Tack för svar!  Ja hon fick ju en massa gott idag som hon inte brukar få.

Gick ut en gång till nyss och det kom inte mer diarre,  hon kissade bara, och jag tog även med ficklampa och kikade på förra diarren för att vara säker. Den var brunare än jag trodde. Men när hon bajade såg det ut som rödbetspure nästan.

Jag har tagit bort maten och har bara vatten framme. Inget mer godis till denna dam. Ska se hur det är imorgon bitti, om inte så, så kokar jag lite ris och håller koll.

russin
0

Magen behöver förhoppningsvis bara vila efter matchocken🙂

[Razor197]
0

#3 Ja, det är nog så. Imorse var magen normal igen. Behövde inte koka ris. Skönt! Nu får dom inte ge hunden mer godis!