Kattfoder som hundgodis?
Hejsan!
Jag läste någonstans att man kan ge kattfoder (torrisar) som belöning till hundar. Är det någon som har koll på om det finns några nackdelar med det? Jag tänker då på om det är för salt, för fett, för mycket protein, konstigt innehåll för hundmage..? Eller är det bara att köra på?
Det jag tycker verkar vara en stor fördel är att katters torrfoder är så pass litet storleksmässigt att man kan ge många bitar vid ett träningspass, utan att behöva stå och skära torrt hundgodis som bara smular sönder då.
Jag använder det då och då, dock blir flesta hundar lösa i magen av det vad jag hört, jag använder då hellre hundfoder :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#1. Finns det någon särskild anledning till att de blir lösa i magen? Vi har kattfoder av den lite bättre sorten (dvs inte spannmål etc) men det kanske kan bli så ändå.
Jag använde det ofta till min hund förr, han är lite känslig i magen men det var inga problem. Då köpte jag bara ett paket med typ Kitekat eller något liknande på Ica. Tror man får prova och se helt enkelt :)
Jag har det till mina småpudlar ibland, men jag brukar ha flera olika sorters godis i samma skål och ta med lite av det när vi går ut/ska träna. Exempelvis kattungetorrisar, torkad korv, torrkulor för hund osv. De älskar smågodiset 🙂
Valpfoder är även det smått - men visst kan du ge kattfodewr om du vill. Du lär märka om hunden tål det eller inte. Kattfoder är fetare och innehåller mer protein och är dyrare än hundfoder😉
Jag kör med Zimi Peak kattmat som godis, mina blir inte lösa i magen av vanligt kattfoder men så ger jag inte en näve var 😉
Jag använder det till min hund och kastar ut på golvet eller i gräset som hon får leta efter.. hon får nämligen inte anstränga sig och avskyr att träna lydnad så det är kanon.. hon har inte reagerat vad jag har märkt iaf =)
Perfekt som spårslut för vår del då råttan jobbar finfint för några ynka kulor😃