Aktiveringslekar
Jag har en liten Cavaliervalp som är 8 månader. Jag jobbar deltid just nu, men när jag är hemma så gör jag mycket saker på datorn. Hon verkar inte så jätteberörd av att jag inte ger henne uppmärksamhet då hon oftast går runt lite och sover mest. Jag går självklart ut med henne på en promenad och ut när hon behöver kissa.
Trots detta så känner jag mig lite elak som inte leker med henne hela tiden. Jag vill därför ha tips på tex aktiveringslekar som man kan göra inomhus med henne, saker som hon kan göra ensam också för att hålla sig sysselsatt och också saker som man kanske kan göra utomhus som håller henne trött ett tag efteråt.
Det finns en uppsjö av aktiveringsleksaker som man kan köpa, olika spel för hundar och saker som man kan fylla med godis eller mjuk "pasta". Det finns kong, bollar som man kan fylla osv.
Billiga saker att göra själv är att stoppa godis i en petflaska, en toarulle som man viker in kanterna på, en strumpa eller en gammal jeansficka. Man kan också vika in godis i en handduk eller filt. Man kan också lägga godisar högt och lågt inomhus och låta hunden söka. Utomhus kan man sprida ut godis över marken, t.ex. bland löv eller grenar.
Alla dessa saker håller hunden sysselsatt men kommer troligtvis inte bygga på er relation eller samarbete. Du behöver självklart inte leka med din hund hela tiden, och hunden mår bra av och behöver lära sig att koppla av mellan varven, men tänk på att det är viktigt att lägga personlig tid på sin hund även när man inte bara promenerar eller går ut för att kissa.
Mental träning som bygger på relationen kan vara att träna in tricks, agility (unga hundar får ju inte hoppa och ta vissa hinder men man kan börja öva på moment som inte sliter på kroppen), koppelträning, inkallningsträning och annan lydnadsträning m.m. All träning där hunden får tänka själv men samtidigt gör någonting tillsammans med dig är bra för er relation.
Bara en spontan tanke och inte illa ment. Men varför skaffade du valp när du är i en så upptagen period i livet att du bara hinner ge den kissrundor och redan eftersöker lekar den kan göra på egen hand? En valp är på sätt och vis som ett barn, den behöver tid och uppmärksamhet och man kan inte skaffa en om man inte kan ge den tid.
Okej tack så jättemycket för tipsen! :)
Alltså nu kanske ni uppfattade detta fel men jag ville bara ha tips på lekar eller saker som hon kan sysselsätta sig med när jag inte är med henne. Jag säger inte att jag struntar i henne hela dagen och jag är definitivt inte i en "upptagen period" jag har massa ledig tid och jag leker och umgås med henne väldigt mycket.
Vi tränar mycket tillsammans och har väldigt bra relation och kontakt. Så ni behöver inte alls uppfatta detta fel.
Tack för tipsen i alla fall
Jag kom på en annan jättebra aktivering också, som man lätt glömmer bort för att det är så enkelt och inte en leksak egentligen. Råa, köttiga ben. Råa, köttiga ben av lagom hårdhet håller hunden sysselsatt med ett naturligt beteende, det är nyttigt för hundens tänder och munhälsa och hunden får i sig många viktiga näringsämnen från benen. Jag vet inte riktigt hur starka käkar en cavaliervalp har men lagom ben kanske är t.ex. kycklinglår och -klubbor. Vill man ge lite hårdare kanske t.ex. revben från gris eller grisfötter passar bra, eller ben från vilt.
Hunden kommer inte aktivera sig när du inte är hemma. Den sover eller ligger still. Det visar i alla fall de allra flesta undersökningar. Se själv om du installerar webcamera eller nåt liknande.
Hunden är mer eller mindre beroende av människan för aktivering, vi har avlat dom så.
Så fundera istället på vilken tid du kan ge hunden och hur mycket av sin dag den kommer att ligga och vila. Jag hade istället för dåligt samvete skaffat dagmatte.
Lycka till!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
En del hundar tuggar gärna på ben när de är ensamma. Detta fungerar dock inte på våra. De ligger bara stilla och väntar på oss… Därför lämnas de aldrig mer än 2-3 timmar ensamma.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf