Labbe som jagar fåglar, tona ner?
Jag har en labbetik på 1 år som jag har lite små problem med;
Hon hoppar på folk (hon blir så glad så hon vet inte vart hon ska ta vägen. Men antar att jag ska göra så att hon inte ska få hälsa innan hon är lugn?)
Hon jagar fåglar, det är kommer väl kanske lite med rasen? Hon har slitit sig flertal gånger för att tokjaga efter fåglar (men har faktiskt kommit tillbaka till mig när jag ropat, vilken chockera mig då hon tappar hörseln när det är något djur i närheten) Det jag undrar är om man kan tona ner det lite? Känns inte helt safe när man har henne lös någon gång och hon rusar iväg.
Vilket är det tredje problemet, att ha henne lös, men det tränar jag på men långlina, tränar inkallning osv.
Så det jag undrar är hur man får henne lugn när hon träffar folk (och hundar), om det går, hur man tonar ner "springa-efter-fåglar-och-helst-döda-dom-beteendet" (Hon har fångat en fågel i trädgården, hon var stolt iaf!) Och bästa sättet att träna hunden att vara lös, om det är med långlina, vart kan man köpa längre än 15 m? Det är för kort så det känns nästan som att jag förstör det mer om jag tränar med 15 meters lina..

Mitt första tips är att leta reda på en bra instruktör som har kurs i vardagslydnad, där får man lära sig både hälsa fint, inkallning, mm.
Gällande fågeljagandet så är det ju en apporterande fågelhund, får hunden någon apporteringsträning för att få utlopp för detta på kontrollerat sätt? Om inte så kan jag tipsa om att börja med det, då lär den sig att jobba (apportera fåglar) endast på kommando istället för att göra det på eget initiativ.
Kan även rekommendera skvallerträning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag ska kolla efter någon kurs som passar mig, jag har lite svårt för grupper av folk så kan bli svårt. Men kan ju kolla :).
Apporteringsträning håller jag inte på med, men det låter ju bra, får plugga lite på det, kanske känner någon.. Får spåna!
Vad är skvallerträning?

#2 Annars brukar det finnas instruktörer som kan ge privat träning också om man inte vill gå i grupp.
Apporteringsträning finns en del bra böcker om, du kan även kolla med labradorklubben, ssrk eller din hunds uppfödare om det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig med det.
Här finns en artikel om skvallerträning.
Får jag vara nyfiken och fråga vart din labbe kommer ifrån? Hon är iallafall väldigt söt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det kan hända att jag kan få hjälp på skolan jag går på, men det blir i höst isåfall. Men ska kolla upp det du säger! Tack för hjälpen :)
Hon kommer från Osofinas :)