Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2823 ggr
blondiie
0

Otrygg

Min moster har en liten hund som är väldigt otrygg i sig själv. Hur kan man få henne att bli tryggare?

JohannaEkroth
1

Skaffa fasta rutiner. Det hjälpte mammas lilla York väldigt mycket. Prata mycket med henne och kanske börja träna lite med henne så hennes självförtroende får växa när hon lär sig nya saker.

Sedan får man tänka på att en hund är en hund även fast den är liten och knävänlig och många, nu säger jag inte att moster gör så, plockar upp den lilla så fort en fara närmar. Då får hunden aldrig lära sig att tackla faran själv. Och i hundens värld kanske det inte ens är en fara, det var människan som gjorde saken till en fara, genom att visa att den var farlig.

🙂

Berätta gärna mer va du anser vara problem i hennes beteende.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

vallhund
0

Kroppskontroll, som i skogsagility o parcour.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

blondiie
0

Hon skäller så fort någon kommer och blir inte tyst förren efter ca 10 minuter samma sak ute om man stannar och pratar med någon men kan även skälla på folk/hundar som går förbi. Hon är väldigt osäker med nytt folk. Kissar inne. Ha för mycket energi så de ska vi börja med, få henne att bli av med energi så blir hon lite lugnare. Och om man går en promenad med henne så drar hon så hon inte får luft och är för stressad för att göra sina behov. Seperationångest så de och energin ska vi börja med.

JohannaEkroth
1

Finns det någon hundpark i närheten där ni bor? Att låta vovven vara lös vid hundmötena, har ni provat det?

Men det är ju bara träning som gäller. En hund i taget. Finns det någon villig ni kan träffas och träna med och göra det till en rutin så att hon lär känna någon.

Går det att muta henne? Tänker om den nya gästen ger henne en godis eller om hon har någon leksak hon gillar att leka med så en person hon känner kan introducera gästen för vovven? Alltså  att man klappar på gästen och visar att denne inte är ett dugg farlig.

Sedan gäller det givetvis att det ska vara på hundens villkor. Man får inte tvinga, men man kan vilseleda, så att hennes energi inte riktas på sin rädsla och osäkerhet utan man gör stunden positiv. Man gör något hon gillar.

blondiie
0

Går inte att ha henne lös då ger hon sig på den andra hunden eller så sticker hon i väg. Allt sker på hennes vilkor just nu men de ska de bli ändring på. Spelar ingen roll om hon känner den som kommer in eller inte. Bara de att när de är en ny så gömmer hon sig och skäller.

Em_
0

Gissar att hon har halsband om hon drar så hon inte får luft? Min hund drar också, och jag märker stor skillnad på om han har sele eller halsband. Han drar visserligen i selen också, men när han slipper kvävningspanik och syrebrist är han mycket mer sansad. Då tar han åt sig mycket mer av miljöträningen. Så sele kan vara värt att testa om ni inte redan har gjort det :)

Hunden låter väldigt stressad. En sådan hund hade jag försökt motionera så stillsamt som möjligt, både när det gäller miljö och val av aktivitet. Självklart måste hon få utlopp för sin energi, men samtidigt är det dumt att stressa henne ännu mer.  Jag hade t.ex. valt bort bollkastning (som triggar mina hundar väldigt mycket) och kanske bara suttit och solat en stund nära hemmet, en bit från gångvägar så man får lite avstånd till läskiga saker. Är hon uppe i varv i en sån situation så blir det ju energikrävande för henne. 

Låter som att ni har mycket att jobba på :) När jag jobbar på vardagslydnaden tränar jag inte hundra olika saker samtidigt. Jag väljer ut de viktigaste och fokuserar på de, annars skulle varje dag bli ett enda långt träningspass och det skulle varken jag eller hundarna orka. Sedan har jag någon liten kul skitsak vi tränar på, typ "high-five" och "sitt fint", som hundarna tycker är relativt lätt och roligt, för att få upp samarbetsviljan.  

Söker hon kontakt med personen som promenerar med henne eller är allt fokus framåt i jakt på nästa monster? 

Lycka till och berätta gärna hur det går :)

blondiie
0

Funkar klockrent när jag är ute med henne. Hon går ju inte fot men vill ju bara att hon inte ska dra. Dessutom så har jag sele på henne. Hon skällde på några hundar men sa åt henne så blev hon tyst mycket fortare än annars. Hon har allt fokus framåt eller i backen.

JohannaEkroth
0

Att få en hund att sluta dra i kopplet gör man genom att gå åt annat håll så fort de börjar dra. Drar hunden stannar man och inväntar lugn och byter håll, så fort hunden drar gör man samma sak igen, då märker hunden att det lönar sig inte att dra, man kommer definitivt inte framåt dit man vill då. Ja, det är en jobbig träning, slutar med att man står och stampar på samma fyrkant hela promenaden, men det är en viktig lärdom för hunden. Hunden vill framåt och drar för att den märker att då går du åt det hållet den vill. Och man går, för att den drar, så då måste det vara rätt at man drar.

Och sedan har man ställen där hunden får nosa på promenaden. Man tar hunden till sin sida en stund och när den minst anar det så säger man varsågod/nosa/kissa/bajsa eller vad man använder för kommando så att hunden vet att nu får jag gå och nosa där, kissa och bajsa. Sedan tar man hunden till sig igen kanske med ett kommando, går vidare till nästa bra tillfälle.