gå lös
jag vill lära min hund att gå fot men det är svårt och hon är inte precis den som lyssnar heller.
tips på träning någon ? :))
Hur gammal? Ras? Har en del tips men känns bättre att ge ras och ålderanpassade tips :)
Och jag undrar, det står "gå lös" och du pratar om fotträning, tänker du fritt följ (lydnad) eller vardagslös? :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
oj jag menar gå fot.
Hon är en Shitzu, lhasapso och papillon och är lite mer än ett år
Okej, ett sätt är att targetträna med en musmatta (då de inte glider) och ha framtassarna på plattan och träna sitt på den. Träna att skicka hunden till att sitta på den och sedan sätt plattan bredvid dig och träna ingångar. Du kan säga "Fot" följt av "target" och "sitt" så kommer hunden koppla ihop dom till sist redan vid "Fot" för hunden kan förutse vad som kommer ske. Då hunden kan ingångar kan man ta bort musmattan och träna samma några gånger till. Då hunden förstår att det är bra att vara vid sidan kan man börja röra sig, bara nåt steg i taget och öka kriterie.
Om du vill använda targetträning till andra saker kan du säkert använda luring med godis eller med handtarget men det är svårt med handtarget då en hund är kort i rocken. Vissa hundar reagerar bättre på leksaker än matbelöningar.
Men börja från stillastående! Att sitta vid sidan är steg ett. :) Ta allt i babysteps och korta träningspass blandat med saker hunden redan kan om fokusen är kort, annars lekpass mellan eller vila. 5 hög fokus minuter är bättre än 30 minuter slarv. :)
Lycka till! Och fråga om du undrar nåt. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.