När borde hon bli bättre?
Min tioåriga tjej Bella opererades ju för juvertumör i onsdags, alltså för nästan en vecka sedan. Hon har fortfarande inte kommit igång med att äta och dricka själv. Om jag inte bryr mig så ligger hon bara och vilar, hon verkar inte bli hungrig alls. Om jag håller fram tallriken till hennes mun så kan hon ibland äta lite.
Jag kan se att hon är torr i munnen och törstig, smackar och slickar men hon tar inte en droppe vatten själv. För att få i henne nån vätska så har jag en sån där pipett spruta med vatten och när jag håller den en liten bit från hennes mun så sträcker hon sig fram och slickar i sig av den. Hon är inne på 6:e dagen med antibiotika och ska ha i fyra dagar till. När borde hon börja bli sig själv igen?
Svårt att säga… mitt bästa tips är att ringa till djursjukhuset du var på och be att få prata med veterinären som var ansvarig för operationen. Beskriv situationen för denne så får nu nog bra och tydliga svar! Lycka till!
Jag var hos dem i fredags och förklarade sitiationen, de sa att det var okej att hon är slö så länge hon inte kräks eller får diarre för då ska jag sluta med antibiotikan. Vi ska även dit med vår katt imorron så jag ska fråga då men tänkte ändå att någon här kanske gått igenom samma och visste lite.
Det låter ju länge att må sådär dåligt. Det bästa du kan göra för henne är nog att se till att hon får i sig tillräckligt med mat och vatten tills du har pratat med veterinären imorgon. Hon kommer må ännu sämre om hon har vätskebrist.
När vår hund hade kastrerats mådde hon ganska dåligt samma dag och dagen efter. Vi märkte också att hennes mage var väldigt konstig, hon gjorde rapar och uppstötningar som luktade som om någonting hade dött där inne, och när vi fick i henne mat och vatten blev hon bättre. Vi gav henne Vom og Hundemat som vi blandade ut med vatten och höll fram på en sked. När vi hade matat några skedar och hon hade fått upp smaken för maten började hon äta själv ur skålen, men vi fick hålla fram den så att hon kunde ligga kvar och äta. Eftersom maten i sig är blöt plus att vi blandade i vatten fick hon i sig vattnet hon behövde när hon åt. Ger man torrfoder så kräver ju kroppen ännu mer vätska, för att ta hand om maten, så det är nog inte så bra.