Köpa valp? Hjälp!!
Hej jag är en kille på fjorton år. Jag och min familj har funderat länge på att skaffa valp. Men det finns ett problem, vi har inte tillräckligt med tid. Jag är villig att gå ut med den efter skolan och innan också om det behövs. Om den skulle vara hemma så hade den varit ensam 6-7 timmar per dag. Eventuellt hunddagis 2 gånger per vecka. Tacksam för svar.
En valp kan inte lämnas ensam på väldigt lång tid tyvärr
Man måste räkna med att det kan ta riktigt lång tid innan de kan vara ensamma. Framförallt inte 6-7 timmar.

Mvh Stephanie 

Skaffa då inte hund. Än, i alla fall :)
Valpen behöver väldigt mycket stimulans och gärna sällskap och social träning 24 timmar om dygnet. Också ska den gås ut med många gånger per dag.
Kanske en katt hade varit något för familjen? Det är inte alls samma sak, det förstår jag. Men kisen kan ju bo hemma och behöver i varje fall inte rastas. Men så får familjen ändå ett mysigt husdjur.
Mitt tips är att ni väntar tills sommarlovet eller så i så fall. Då har du/ni den tiden som behövs för att valpen ska kunna bli trygg hos er, och så småningom kunna vara ensam en längre tid.
Vill ni verkligen ha en valp är det ju bättre att vänta ett tag, så det blir bra från början. Annars kan ni få en hund som inte är helt stabil.
Tack för svaret. Men vi tänkte skaffa den i början på sommarlovet och då är jag hemma hela dagen :)
Vi har redan en katt. Jag har hört att det kan vara ett bra sällskap.
Kan man inte skaffa en vuxen hund som redan ensamtränats?
Fast vad gör ni om det inte räckte med sommarlovet?

Mvh Stephanie 

Det hade säkert fungerat bra :) Men jag känner ändå att dina föräldrar måste vara hemma med hunden också. Du är 14 år gammal och är säkert jättemogen och duktig, men en förälder är en bra säkerhet att ha bakom sig när det gäller att ta beslut och träna vovven.
Har dina föräldrar kanske semester i sommar också? I så fall vore det en bra idé att kombinera det hela.
Också kan ni ju inte åka på semester de kommande månaderna efter att valpen kommit hem. Kan och kan, man bör inte göra det. Just att lämna bort en nyköpt valp är ganska känsligt :)
Ja de har semester, men inte hela lovet.
Det är inte schysst att låta en hund vara ensam så länge själv.
Sen kan det ta lång tid innan en valp är ensamtränad så pass attden kan lämnas i 6 timmar.
När min valp var 5 månade så fick hon vara själv i 2-3 timmar MEN då hade hon sällskap av vår andra hund, och hon hade inte klarat av att vara själv så länge om hon hade varit helt ensam.
Sen kan man inte räkna en katt som sällskap på det viset, även om de kan komma bra överens.
har man inte tid själv eller pengar för fulltid hos dagmatte eller hunddagis så får man vänta. Tyvärr, men man måste sätta hundens bästa framför sitt eget ego.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Tack för hjälpen!:)
Ni får nog vänta med att skaffa hund. Har man inte tid så skaffar man sig inte en hund, de kräver mycket tid och engagemang. Tycker absolut inte man lämnar en hund 6-7 timmar även om den är vuxen och trygg, då är det dagis eller dagmatte som gäller, som valp skall hunden inte lämnas några längre stunder alls. Tänk också på att det inte bara är tid för promenader som krävs, de flesta hundar behöver övrig aktivering också och även tid utöver aktivering.
Nej, vänta tills ni har tid och möjlighet att ha hund.
Än idag arbetar vi så hundarna inte behöver vara hemma ensamma mer än 3-4tim, vi har dagmatte om det skulle bli en dag som bli lite längre tid. Varför vi håller just 3-4 tim är för att jag anser inte hundar ska vara ensamma hemma även om dom är två st och vi har 2 katter. Mitt tips är innan man skaffar en valp är kolla hur det ser ut med hunddagis eller dagmatte/husse. Jätte kul iaf att ni har planer på skaffa er en valp jag hoppas att det löser sig för er :)
Jag tror inte det är någon bra ide att köpa valp då det inte är bra för den att bli lämnad så länge. Men ni kan ju alltid kanske hitta någon hundvakt till valpen då ni inte är hemma?
Men som du skrev att ni hade tänkt eventuellt skaffa valp till sommaren för då har ni tid, men hur ska ni ha tid när sommaren är slut? Den är ju fortfarande valp då och tycker inte det är bra att lämna en hund ensamen så länge varje dag…O förutom rastningar så vill de flesta hundar,men inte alla bli aktiverade på något annat sätt än bara promenad, vad hade ni tänkt för hund då? val av ras är även mkt viktigt så man inte skaffar sig en hund som man sedan inte kan ge all tid och aktivering den behöver för att må bra, men det är så jag tycker men andra kan ha andra uppfattningar om saken
Men lycka till i hundsökandet 
Hej!
Tyvärr får en hund vara hemma ensam MAX 5 timmar enligt SKK så man ska nog försöka med färre timmar. Men ett förslag är ju att ni har hunddagis 3 dagar i veckan (hundar brukar älska hunddagis) och sedan dagmatte/daghusse 2 dagar i veckan? Hunddagis mån-ons isf och sen dagmatte/husse. Då får hunden mycket stimulering/aktivering från hunddagiset men också ensam hos dagmatte/hussen.