Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 2602 ggr
[Timantis]
0

Vilken hund skulle du INTE skaffa

Ja vilken hund skulle du aldig i hela ditt liv köpa? Ock varför?

[Timantis]
0

Finns många raser som jag inte skulle skaffa men en som inte ens finns på kartan är  Tax. Blev biten av en sån som barn o jag gillar verkligen inte hur dom ser ut. Nja en valp är väl rätt så söt då.

SmileyMalin
0

Typ alla ;-)

Ingen större ras (över typ  40 cm) eftersom jag tycker det är på tok för opraktiskt.

Ingen ras med lång päls. Hatar pälsvård ;-)

Ingen ras ur gruppen sällskapshundar. (För lite motor)

Ingen vallande ras (får panik på vallinstinkten)

Ingen ras med uttalade hälsoproblem. 

Förutom min egna ras (jack russell)  finns det nog bara ett fåtal liknande raser jag eventuellt skulle kunna ha. Tex parson russell, borderterrier, tysk jaktterrier osv. 

Det har jag iallfall har sagt sen typ tio år tillbaka är att jag ALDRIG ska falla för trycket och skaffa sheltie eller Border Collie bara för att jag tävlar agility. Det ska ta mig fasen gå att komma långt med andra raser också ;-)

[trabajo]
0

Ingen miniras.

Ingen ras med intryckt nos.

Ingen terrier.

Ingen med hälsoproblem.

Ingen ur grupp 9.

Igen vinthund.

Ingen med massa pälsvård.

Ja, det var väl det!

[Timantis]
3

Som här då. Jag är lydnadsnörd o folk frågar mej varför jag inte köper en BC. BC är genvägen till championatet säger jag då. Det vill jag inte jag vill jobba för det hihi. Ingen BC i detta huset.

Men den är inte rasen som är sista valet ändå.

elut
1

Inte överavlade raser (shar pei, engelsk bulldog, boxer mm.) eller raser med intryckt nos då jag tycker synd om de när de har svårt att andas,

mopsen12
0

Troligtvis inte någon labrador retriever, schäfer, border collie eller golden. Inte tibetansk spaniel, Pudel, cavalier eller japansk spets.

Har svårt för väldigt ljusa och pipiga skall, väldigt jaktintresserade hundar och hundar med för mycket päls.

Jag tycker om de flesta hundar men sedan vill jag ju inte ha en hund jag inte skulle klara av att sköta på bästa sätt heller.

Mischa
0

För mig passar verkligen inga pälshundar in i min livsstil eller smak.

Utöver det så är jag inte allt för förtjust i att åka till veterinären, så raser med en dålig sjukdomsbild går bort.

≧◔◡◔≦

Portie
0

Skulle inte skaffa bulldog, mops eller annan ras med intryckt nos. Hade dock kunnat tänka mig en boxer men då skulle jag vara väldigt noga med att välja hund.

Skulle heller inte kunna tänka mig Chihuahua eller någon annan väldigt liten ras, dom tilltalar inte mig. Nakenhundar har jag också lite svårt för, gillar isåfall dom med päls mer.

[TeamGolden]
0

Mops. 

En ras som jag alltid tycker synd om när jag ser. De får knappt nån luft alls, anstränger sig till max för att få in luft i minnen och så knorrar det i näsan! 
Har även hört att mopsar som har så intryckt näsa, samlar ett gegg i den lilla skinnfliken som ja, vet inte vad det är men det är trångt och kommer inte in nån luft. Så detta gegg stinker tydligen skitäckligt och kommer i anledningen att de inte får in luft. 

+ att även de icke överviktiga ser ut att ha svårt att gå, som små tunnor i formen med fyra små pinnar till ben. 
Nej denna ras tilltalar mig inte alls som ni hör, och innan nån blir arg ska jag nog ha sagt mitt om mopsen nu 🤐

Swadika
0

Hade varit lättare att säga vilka raser man kunde ha. Men ja inga stora hundar (över 40/45 cm) ingen vallhund, bullhund eller brukshund. Ingen terrier (ev yorkshire terrier) eller ingen Tax. Nakenhundar är urgulliga men ingenting jag kommer att skaffa.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

IdaStranne
0

Jag tvär vägrar ALLA i Terrier gruppen utom Amstaff. 
Jag vet inte helt 100 varför men har inte direkt klickat med någon av raserna där ifrån + blev överfallen som liten av 3st JRT.

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Frosstis
0

Finns så många hundar jag inte vill ha. Iallafall inte mellans hundar såsom jack russel eller olika terriers. Om det ska vara små hundar ska det vara Chihuahua storlek. Jag vill ha STORA hundar som grand danois. Cockerspaniel är en mellanliten ras tkr jag men jag har fastnat för dom så kommer definitivt ha en sådan också i framtiden. Vill heller inte ha några "kamphundar", ja eller vad jag nu ska kalla dom. Dom raserna passar inte in på mig helt enkelt:) Vill ha en lättlärd, arbetsvillig och mysig hund. Stor.

nathalieswahn
0

Ingen Schäfer pga sönder avlingen tyvär o ute heller rottis som jag hemskt gärna vill ha för att idag är det svårt att hitta friska rottisen. Nästan ingen terrier för mkt egen sinne hos dom :) vill dock ha en pitbull i framtiden. O bulldogarnarna som andra säger intryckt nos o kan inte vara ute i varmt väder eftersom dom inte kan andas ordentligt. O ja vill hemskt gärna ha en fralla men tyvär så kan dom inte andas. O samma gäller alla hundar under 30cm ja har en pomme nu som har patella luxation o ja har försökt leta bra uppfödare som försöker avlade bort detta problem ( ja har opererat min lilla 3 ggr o han är nu värre än innan o de finns Inge mer veterinären kan göra) dom flesta ja har kontaktat har sagt att alla små hundar har detta o de är igen ja ska haka upp mig på men de tycker jag verkligen att ja ska göra vill ju ha en hund som går normalt :( :) ja tror aj fått med dom flesta raser ja ute gillar :)

IngaTrnqvist
0

Finns bara ett fåtal raser jag kan tänka mig, så hade varit lättare att räkna upp dem. Men några raser jag absolut inte kan tänka mig är: 
Cavalier & king charles spaniel, pekingese, tibetansk spaniel
Komondor, bergamasco & puli
Jakthundar
Hundar som behöver mycket pälsvård
Trubbnosar
Bichon
Troligtvis inga vinthundar heller.

htt
0

Finns många hundraser jag inte vill ha men en sak är säker och det är att det aldrig någonsin blir en dvärgpinscher!! Haha :)

Lilllens
0

Finns många, men en hund jag aldrig i hela mitt liv skulle skaffa är schäfer. Gillar ingenting med den rasen.

[dynamitella]
0

Jag får nog säga som några andra här. Att det är ett fåtal jag kan tänka mig, och sen faller resten bort :)

Alla småhundar förutom mops och fralla faller bort. De är de enda mindre hundarna som jag tyckt om personligheten på.  De "enda" jag kan tänka mig är husky, cane corso, dobermann, saarloos wolfhond, Československý vlčiak, eller någon slags bullhund. Och även där passar inget annat än mops min aktivitetsnivå, så hund är på hyllan i minst 5-10 år till.

viktoria91
0

Ingen liten ras.

Ingen svårdresserad ras.

Ingen "sjuk" ras.

Ingen långhårig.

Vill ha en lite större, lättdresserad hund son är frisk med bra kondition så den kan hänga med i stallet och på joggingturer. ;)

brukshundar
0

Finns väldigt många jag inte skulle vilja ha. 

Grupp 3 (Terriers) går fetbort för mig. Likaså Grupp 4 (taxar), grupp 10 (vinthundar).. 

Retrievers skulle jag inte heller vilja ha. 

Ingen jakthundstyp heller.

I Grupp 2 väljer jag bort alla utom rottisen.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

brukshundar
0

#19 Glömde skriva varför såg jag. 

Terriers har jag aldrig dragits till. Absolut ingen hund för mig, då många terriers jag träffar är väldigt envisa och för självständiga. 

Tax.. nej storleken och mentaliteten tilltalar mig inte. 

Retrievers är för veka för min smak. 

Ingen jakthundstyp heller då jag inte tänker jaga. 

Grupp 2 gillar jag egentligen inte heller, men som sagt bara rottis jag tycker om där.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

CatchFatch
0

Jag vill verkligen inte ha en schäfer - har otroligt svårt att lita på dem och min morfars tibbe blev ihjäl sliten av två som var lösa..

Jag vill heller inte ha någon terrier - speciellt inte en jack russel :P

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Frosstis
0

skulle heller inte vilja ha sånna där stora hundar som har rastaflätor på sig, tycker dom är jättefula och ser ut som moppar man tvättar golvet med.. inte för att utseendet spelar så jättestor roll, men jag skulle aldrig tänka mig ha en sådan.

Intehärutandär
2

Schäfrar! Har aldrig tyckt om dem - och var ändå rätt vanliga på 80-talet. Kan tycka att blandningar är fina. Schäfer + Collie t ex. Då de blir långhårigare och slipper den brun-röda teckningen. Gillar vallhundar, kanske är det därför jag gillar schäfern mer då det blir långhårig. 

För övrigt vet jag inte om jag tänkt på det så mycket. Har ju en ful hund själv, enligt många - Chinese Crested (nakenhund). Och den tyckte jag var skitful som barn - tills den dagen jag mötte en, som var så himla söt och snäll.

Catta-
0

Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en hund som behöver massor av mental aktivering varje dag för att må bra eller som har mycket jakt och vall instinkter. Skulle inte heller vilja ha en som fäller, min Pudel drar ändå in tillräckligt med grus varje dag ;) 
Väljer även bort alla raser med stora hälsofel(andning, höfter tex)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Cazzos
0

Hmm, svårt att säga.

De raser jag kan komma på nu är Schäfer, Border collie (samt Bearded Collie, collie etc), och alla hundraser som kräver mycket mental stimulans och aktivering. Jag kan inte ge dessa raser detta.
Även hundar med intryckta nosar går bort, några raka exempel på det är mops och engelsk bulldog pga andningsproblemen. Undantag är dock fransk bulldog och vissa engelska bulldoggar som inte har lika intryckta nosar.

Jag är inte heller intresserad av väldigt långa och smala hundar, som Greyhound, borzoi, afghanhund m.m. pga utseendet (dock är saluki väldigt fina) och aktiveringsbehovet.

Kan inte komma på fler just nu 🙂

Wezza
0

Oj, det är nog många, men några är Nakenhund, hundar med intryckt ansikte, Tax, vinthund, vinthund m.m.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

kodex
0

Pudel. Jag står bara inte ut med dem.

Vizzla
0

"kamphundar", pga utseendet. De tilltalar inte mig.

Vinthundar skulle nog frysa ihjäl här uppe och tycker inte de passar i vårt klimat.

Schäfer är alldeles för mycket hund för mig.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

CatchFatch
0

#28 Du menar bullhundar ?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

LinaK
0

- Bullhundar/muskelhundar, utseendet tilltalar inte mig.

- Vinthundar, också på grund av utseende

- Brukshundraser, för mycket motor och inte dom hundsporterna jag vill syssla med.

- Sen så går dom flesta stora hundraserna bort då jag föredrar små till mellanstora raser då det är mer praktiskt.

Finns massor med raser jag inte kan tänka mig, och det vore mycket lättare att räkna upp dom raserna jag kan tänka mig att skaffa. Den listan är inte lång kan jag säga.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vizzla
0

#29 ja hundar som är lite fyrkantiga och muskliga med kort päls. Tilltalar mig inte utseendemässigt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

joheck
1

Det är så otroligt frustrerande för mig måste jag säga…. Får jag frågan "Vilken ras kan du tänka dig att skaffa?", så har jag jätte svårt att komma på ens en ras (annat en papillon/phaléne) som jag verkligen är hundra på att jag vill skaffa. Får jag frågan "Vilken ras kan du inte tänka dig att skaffa?", så blir det tomt igen…. >.<

Det blir liksom ständigt; skulle aldrig skaffa en bc - men tänk om jag skulle stöta på en bc som inte vill valla och som är sådär precis lagom aktiv för mig (mao ej rastypisk), samma med typ schäfer och en massa andra raser….. (syftar då på omplaceringar)

Sen vet jag ju inte vilken typ av hund som jag kommer vilja ha i framtiden.

Men, jag skulle inte skaffa en ras som är väldigt sjukdoms drabbad (som tex cavaliern), eller en ras som är extrem på det ena eller andra sättet (storlek, päls, hud mm). Samt en hund som kräver mer än jag kan ge (tex malle, bc, schäfer - rastypiska).

[T-Fia]
0

Alla bruksraser och alla jakthundsraser. Inte "tanthundar" som shitzu och liknande heller. Skulle aldrig skaffa en ras jag tycker är ful (eller inte fin) och de är en hel del ;-)

Finns kanske 10 raser jag kan tänka mig att ha, av dom jag känner till men det finns säkert fler raser som jag hade gillat om jag bara fick upp ögonen för dom.

Neela
0

Hundar som fäller eller kräver en massa dagligen. För små, för stora, tunnpälsade eller för envisa raser. Enstöringar eller de med för mycket jakt går också bort.

Pennybus
0

Tax- Gillar varken mentaliteten, storleken eller utseendet, så de går tyvärr bort.

Alla i grupp 9(Skulle inte byta bort pudeln vi har dock)- För små, för "lata", enda jag skulle kunna tänka mig ha är en kromis, dock är det även tvivelaktigt. 

De flesta terriers går också bort, gillar inte utseendet och envisheten, dock gillar jag Amstaffen och Staffen :)

Långhåriga hundar så som old english sheepdock, bergamasco, schapendoes o.s.v. går också bort, likadant med komondor och andra med ihoptvinnad päls.

Hundar med extrem jaktinstinkt går också bort, ifall inte min framtida man ska jaga.

Någon ras med extrema sjukdomar så som engelsk bulldog, mops, irländsk varghund o.s.v.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Misarn
1

Finns väldigt få raser som jag skulle kunna tänka mig att ha, men skulle absolut inte ha Pudel, har aldrig träffat någon snäll och trevlig hund av den rasen (även fast det säkert finns), små hundar, terrier, samt hundar som man måste trimma och hundar med intryckt nos och raser med dålig hälsostatistik samt raser med överdrivet korta ben. Hundar som är nakna eller med rastypiska överdrifter så som räkrygg, rynkor, hud m.m. Tycker #32 skrev väldigt bra, förutom att det är Leonberger för oss som är den ultimata hunden :-)

mingman
1

Engelsk bulldog står nog högst upp på min lista över hundar jag aldrig skulle ha.

Gillar ej hundar de blir för stora, så där åker Grand Danois, Leonberger, New Fouland mm.

Jag kommer aldrig skaffa polarhundar, de känns bara ej som min typ av hund. Lika så mops och andra med andningsbesvär eller andra hälsoåkommor.

Jag är väldigt nöjd med aussie, och såvida jag inte skaffar en helt annan livsstil eller situation tror jag det mest kommer bli brukshundar i mitt liv. Som någon tidigare sa, det är mycket lättare att skriva den relativt korta listan på vilka raser jag kan tänka mig.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Mantissa
1

Jag vet inte om jag har någon ras som jag skulle säga 100% nej till.

Generellt så är jag inte förtjust i de onästa hundarna, de kortbenta och fågelhundar (typ setter vorsehr). småhundar överlag är inte raser jag funderat på i dagsläget. Hundar med väldigt mycket läpphud (dreggelhundar) går nog bort.

Om en individ av någon av dessa grupper skulle hamna hos mig så skulle jag inte skicka iväg den pga hur den ser ut. Om den absolut inte passade här skulle vara en annan sak.

Fenix_Chicci
0

Finn flera raser jag inte skulle vilja ha men de främsta är nog:

Mops och andra raser med intryckt nos då jag inte vill stödja den aveln och tycker så synd om hundarna när det "knorrar" om dem när de ska andas.

Cavalier King Charles Spaniel, då det är en väldigt sjuk ras, finns även fler sjuka raser jag inte skulle skaffa men kom på denna nu.

Chihuahua, tycker den är föör liten

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Dentaku
0
  • Hundar med utpräglade behov som jag inte har intresse/möjlighet att tillgodose, exempelvis polarspetsar, BC, renodlade jakthundar

• Muskelhundsraser och molosserhundar som varken har ett utseende som tilltalar mig eller ett temperament som passar mig. Jag kan absolut förstå varför folk vill ha en rottweiler och jag har träffat flera som är jättemysiga men för egen del känner jag bara nääää.

• Små sällskapshundsraser känns inte det minsta lockande heller och absolut ingen ras med utbredda hälsoproblem.

Jag är hellre helt utan hund än har en hund av en ras som inte känns rätt för mig - jag vill kunna träna och tävla(utan alltför mycket blod, svett och tårar), slippa klippkort hos veterinären och ha en ras som jag trivs med temperamentsmässigt. Utseendemässigt föredrar jag helt klart korthåriga hundar som inte är för grovt byggda och absolut inte brakycefala raser.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[typellisch]
0

Jag vill aldrig ha någon annan hund är Nakenhundar. 

• Jag vill kunna vara med min hund utan att det kliar i halsen.
  • Jag har fastnat för Nakenhundarna (idag stötte jag på två stycken i hundgården och jag kunde varken sluta le eller kolla på dom.. jag är kär).

Även om jag tålde en annan ras så skulle jag välja Nakenhunden, såklart den nakna varianten 😎

Frida B
0

Det finns många, men de hundar som står högst upp på nej-listan är:

• Mops- gillar inte deras dåliga hälsostatus, deras utseende eller någonting med dom. Såklart beror det på individen, men ändå.
  • Japanese Chin- Tilltalar mig varken i utseende, storlek, sätt att vara, läraktighet eller någonting.
  • Pekingese- samma som ovan.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Nalle-]
0

De flesta raser går ju tyvärr bort för mig pga min allergi. Finns vissa fällande raser som jag tror ändå skulle fungera, men eftersom raser som inte fäller hittills har fungerat så bra för mig kommer jag antagligen att fortsätta på det spåret. 

Skulle man räkna bort den biten så skulle jag dock ändå inte vilja ha jakthundar (jag jagar inte), bullhundar (tilltalas inte av utseendet, även om de kan vara otroligt goa), molosserraser (för stora och klumpiga), vinthundar (vackra, men för egensinniga) eller terriers (finns undantag, men överlag så är jag ingen terriermänniska).