Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1255 ggr
Triasta
0

Bra och prisvärd foder...

Hej, jag har 2 Dalmatiner hanar. En på 3,5 år och en på 9månader. Jag har funderat på att byta foder på mina killar för det svider verkligen i min budget just nu och försöker vara så sparsam som möjligt. Men som sagt att jag funderar på att byta foder men vill gärna veta lite mer om olika foder och bra råd från ni som kan detta med foder. Just nu kör jag på Husse lamm&ris. Är ganska nöjd med fodret men problemet är att det kostar 670kr/sk och det går på 2sk/mån. Alltså 1400kr på just foder! Eller är detta ett normalt pris? Så min fråga är om ni har något förslag på bra och prisvärd foder? Jag har kikat på lite av Doggy Professionsl Extra Skonsam, lamm&ris, det det grön/silvriga säcken. Jag har även tittat på Magnusson Meat&Biscuit och även på Carrier Hundfoder lamm&ris. Dessa märken är några hundralappar billigare än Husse hundfoder och det är alltid bra om man kan spara några hundralappar per månad om det finns bra hundfoder. Den äldre hunden har ätit Doggy original innan och den yngre hunden har ätit Magnussons hundfoder hos sin uppfödare, då jag tror att dessa 2 hundfodermärke ska inte vara något problem för dem. Men jag vill gärna ha lite råd och förslag på vad ni kör på era hundar, speciellt ni som har många hundar i hushållet? Tack på för hand för all goda tips.

Pennybus
1

Standardt/Stadart ska vara bra foder tror jag, min kompis labbe käkar det och tror de köper 1 10-15kg's säck för c. 500 tror jag, tycker det låter vettigt för ett bra foder :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[typellisch]
4

Jag har Acana Lamm och Äpple till min tös och det funkar för oss. 699kr för 13kg anser jag som bra, fast jag har en liten hund som inte behöver mycket mat heller.

Hmm.. men om hundarna gått på det du nämnde tidigare och funkat på det så varför inte? Huvudsaken att dom mår bra och funkar. Sen all snack om spannmål och grejs är en helt annan femma.. för det kommer säkert komma diskussioner om det så småningom men jag anser i alla fall att huvudsaken att hundarna mår bra och är bra i hull och pigga och glada liksom.

zanten1
1

Jag har standardt till min hund och det fodret är det han har fungerat bäst på!
Köper mitt foder från www.foderbilen.se, 13 kg för 445 kronor:)

[Quickeman]
0

Min hund väger 50 kg, har fri tillgång till torrfoder. Äter ca 1l Tello High-energy om dagen. Betalar någonstans mellan 350 & 379:- för en säck på 15 kg, som räcker i lite drygt en månad.

Mischa
5

När det gäller prisbilden på olika foder är det viktigt att även jämföra givorna och inte bara kilopriset, eftersom alla märken är olika dryga ex. kanske hunden skall ha 6dl av ett och 8dl av ett annat.

≧◔◡◔≦

Triasta
0

På husses hundfoder ger jag den äldre hunden 8dl/dag och den yngre hunden 10dl/dag. Låter det rimligt?

[Quickeman]
0

#6 omöjligt att säga utan att veta hur mycket hundarna väger, hur de är i hull, hur mycket de rör sig eller vad fodret innehåller.

Mantissa
0

Vilket av de bra fodren är drygast? Undrar för jag har två kräsingar hemma:)

Dentaku
0

#6 Jag tycker att det låter som rätt mycket. Jag har två korthårscollie, en vuxen och en 7 månaders, som får Doggy Professional Extra Aktiv. Den vuxna får 3-4 dl per dag och valpen 6 dl.

Men som någon annan skrev så handlar det ju om vilket energibehov hundarna har, så det är svårt att jämföra.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

vallhund
0

Det ända man kan jämföra är vad det kostar per dygnsgiva.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.