Vibrationshalsband?
Har sett på olika annonsajter att människor säljer vibrationshalsband för träning av en hunds olika beteenden.
Är dem lagliga i Sverige?
Isåfall skulle jag vilja testa ett sådant på min tjej då jag försökt allt för att få henne att sluta jaga katter.
Skvallerträning, kontakt m.m men inget hjälper.
MVH Erika :)
Ja de är lagliga. Elhalsband däremot är förbjudna.
Du bör vara medveten om att dessa olika halsband (vibrations, vattenspray osv) kan ge helt fel signaler till hunden. Du har ingen koll på VAD hunden tror att den bestraffas för.
Vår instruktör på hundkursen berättade att en bekant hade provat ett sånt antiskallhalsband. Hunden var på väg mot vattenskålen och skällde, sen kopplade hunden ihop sprayen med vattenskålen och blev rädd för vatten.
Bestraffningen/obehaget kommer helt utan att hunden kan förbereda sig och då kan du heller inte veta vad hunden kopplar ihop vibrationen med. Den kan tom bli än mer rädd för det du vill träna bort och därmed skälla mer alt bli en osäker och rädd hund.
Så i min värld är de skräp och något jag aldrig skulle köpa.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Vet inte hur det är med dom som har dosa men de som vibrerar när de skäller har jag hört kan utlösas även fast de inte gör det så då kan ju helt fel saker bli bestraffade. Men med dosa kan man bestämma själv om allt fungerar som det ska. Skulle vilja testa nått själv då hon skäller på hundar och katter utanför gården och vi bor i radhus så inte så roligt för grannarna och hon älskar verkligen och vara ute så vill inte ta från henne det heller. Har inte möjlighet till och sitta ute med henne hela tiden och träna på det viset heller då jag har alla barn inne. Så spännande och höra om någon testat på sin hund.
Nej, det tycker jag absolut inte du skall testa, inga genvägar (som bara blir till senvägar) när det gäller hundträning, med de flesta problem måste man arbeta på djupet, man måste arbeta med orsaken, inte bara få bort konsekvenserna av själva problemet.
En på jordbruksverket höll en föreläsning och sa att de var olagliga. Men jag kan inte hitta i lagen att de skulle vara det.
Sen tycker jag det är lite oetiskt att använda vibrationshalsband runt halsen.. I alla fall innan man testat det på sig själv ;)
Man vill ej straffa en hund för att den tar egna "fel" initiativ. Man vill lära hunden hur den ska göra i stället.

Svarar alla. Har aktivt försökt på alla möjliga och omöjliga sätt för att få henne att sluta i 2 års tid nu. Hon skäller inte utan drar och skriker ett riktigt dödsskrik efter katterna. Det enda som hjälper för stunden är att hugga tag i båda hennes kinder och bokstavligen skaka om henne ordentligt. Då håller hon sig låg såpass lång tid så katten hinner försvinna ur sikte. Och ja jag vet, man gör inte så men hur fanken ska jag göra då?
#6 Usch, blir väldigt illa till mods när jag läser om hur du beter dig mot hunden, självklart blir det inte bättre när du håller på så, utan du gör det bara värre, du förstärker hela stressen hos hunden. Är det dina egna eller andras katter? Från grunden låter det ju som något annat kan vara med i bilden eftersom hunden reagerar extremt, är den helt frisk, uppkollad hos vet? Rätt stimulerad? Kan vara lite vad som helst, men huvudsaken är att du jobbar med grundproblemet(först måste du ju dock hitta det) och inte bara försöker få bort konsekvenserna som du verkar ha gjort hittils, vilket inte hjälper på något sätt. Varit i kontakt med en duktig instruktör?

#7 en hund som verkligen är inställd på jakt kan skrika och bli helt blockerad
#8 Ja, men då skall man jobba med det på rätt sätt också.

#7 Jag har haft kontakt med 3 olika och därigen tränat kontakt, skvaller och passivitet. Inget hjälper. Våran egen katt töts hon inte på då den klöser när hon kommer för nära. Andras kissar (och vilda djur för den delen) är jaktbyten som ska dödas. Nej visst mitt beteende är åt helvete jag hålletr med. Men jag måste få tyst på henne på något vis. Hon måste lägga av med det då grannar anmält mig och min hund för att den är agressiv. Vill inte bli av med henne då hon är världens goaste förutom vid dessa tillfällen. Minst 2 timmars rask promenad och lydnad är det mesta av aktiveringen hon får. Törs inte ha henne lös. Så allt sker i koppel. Hon ät uppkollad hos veterinär 2 gånger. Ua. På allt.
Funderat på att omplacera hunden till någon som kan det där med hund? Tills dess får du ha hunden kopplad.
Vibrationshalsband är inte olagliga, elhlsband är olagliga
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#10 Vad är det för ras?
*Du ser till att hunden är lagom stimulerad, det innebär att hunden får sina promenader som den behöver och en bra typ av aktivering som passar hunden - och varken för mycket eller för lite. Vad som är en bra typ av aktivering beror på vad det är för hund. Räkna på timmarna hunden är aktiv på en dag och även hur aktiveringen är fördelad under dagen.
* Du har hunden i koppel så att den inte kan jaga katter, oavsett om det är inne hos dig eller ute i naturen - tills dess att hunden lärt sig att inte jaga dom.
Sedan hade jag jobbat med skvallerträning i första hand;
*När hunden får syn på en katt klickar du och belönar hunden upprepade gånger så länge hunden ser katten. Räkna med att dela ut godiset medan hunden tittar på katten.
*Snart kommer hunden att vända sig mot dig när du klickar och då delar du ut godiset hos dig.
*Efter mycket träning så kommer hunden att förknippa synen av katter med att den får godis hos dig och alltså vända sig till dig så fort den får syn på en katt. Men för att komma hit så behöver du träna med godis som hunden verkligen! uppskattar och du behöver träna konsekvent (alltså varje gång det finns en katt inom synhåll, inte varannan gång eller då och då, utan VARJE gång).
Medarbetare på westernridning.ifokus

#11 Tycker det är hårt att säga så. TS säger ju att hon bara har problem med det här med jakten, annars är hunden bra. Många har problem med sina hundar utan att vara olämpliga djurägare, de har bara inte kommit underfund med hur de ska tackla dem på ett bra sätt ännu.
TS jag förstår at du blir frustrerad om du dessutom känner dig hotad att inte få behålla henne. Men så länge hon inte faktiskt attackerat ett annat djur tror jag inte de kan göra något. Men naturligtvis är det inte kul om hon skriker och inte lyssnar på dig. Att ta tag i henne och ruska kan förvärra beteendet för när hon är så inne på att jaga och döda så är de också beredda på att det kan göra ont. Just då är det värt det för dem. Prova med andra tränare som har erfarenhet av liknande problem med extrem aggression/jaktlust. Svåra hundar är guldklimpar som kan lära oss så mycket om vi bara vill.
#10 Om hon är i koppel, hur kan hon då jaga katter? Är hon för stark för dig så du tappar henne? Kryper hon ut halsbandet? Eller hur går det till att hon är kopplad och ändå lyckas jaga katter?
2 timmar promenad och lite lydnadsträning dagligen, totalt sett 2,5h aktivering om dagen och resten av dygnet så är hon lugn/i vila/förflyttar sig mellan liggplatser men gör inget direkt stimulerande? Hur är dessa 2,5h fördelade över dygnet? Vad är det för ras på hunden? Vad är det för typ av lydnadsträning?
Hur länge har du tränat för respektive instruktör? Hur konsekvent har du arbetat för att få bort problemet? Hur mycket tid har du lagt ner på arbetet?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Kanske kika på jaktberikning, så att hon kan få utlopp för sin jaktlust, och lust att döda på trevligare sätt?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter