Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 759 ggr
[jahoda]
0

Någon som gjort UHP?

Jag funderar på att göra UHP med min hund, men har lite funderingar, tänkte därför höra om någon här inne har gjort det med sin hund.

För det första undrar jag över tasskontrollen. Min hund är jättekänslig när det gäller tassarna, han har blivit bättre men håller fortfarande på och ålar sig och försöker komma undan. Kan de klassas som oacceptabelt beteende?

Det andra jag undrar är hur man cyklar. Är man i en stor klunga eller åker man på led? Och får man själv välja om man t.ex. vill cykla ett par meter bakom? Vill inte att min hund ska fokusera på andra hundar, och det kan ju vara störande om man måste vara väldigt tätt ihop.

russin
0

Vad är UHP ? Det verkar vara något jag missat.

[jahoda]
0

#1 Uthållighetsprov, ett prov där man cyklar 2 mil i ett visst tempo med hunden. Klarar hunden det får den titeln UHP :) Finns mer att läsa här

joheck
2

Frågan är väl snarare om matte klarar av det haha :S Aldrig att jag skulle orka det.

Har heller aldrig hört talas om det så kan inte svara på dina frågor.

russin
1

Hugaligen matte här skulle inte orka😃

reverse
0

Jag har förstått det som att alla måste starta samtidigt och sedan gäller såklart att hålla ett visst tempo för godkänt, men pauserna börjar från det att sista hunden "kommit in", vilket för mig låter som att man kan vara en bit bakom. Men jag undrar över detta själv, då jag själv inte skulle vilja köra tätt ihop med andra cyklister. 🤔

//Lina

[jahoda]
0

#5 Det borde ju vara så att man själv får välja position så länge man håller minst 12 km/h, man kanske kan "sacka efter" lite efter starten så man slipper ligga så tätt..