Strikta matregler!?
Hur noga är ni med maten till hunden? Får den endast äta hundmat eller matrester också? Får den sitta med vid matbordet och tigga?
Min shäfer tik, 3 år, sitter med oss vid matbordet och får även en portion när vi ätit klart :) Hon får även rester och sånt också som inte vi äter.. Men man äter aldrig nått utan att hon inte får smaka, då blir hon lissen :/ haha..

Mina hundar får alltid våra matrester. Fast inte för mycket.
Tigga vid bordet får de absolut inte göra. Tycker det är sååå irriterande.
De får inte ens vara i köket när någon sitter vid bordet och äter.
Bara om de är kött. Inget annars.

Mina hundar äter 4 dl Purina Pro Plan Athletic + 100-200gr kött till frukost och till middag. Sen får de tillskott av grönläppad mussla.
Men de får även rester eller dela på dotterns rester om det blir över. De får nötfärs i maten om vi ska äta något med köttfärs. De äter oftast innan eller samtidigt med oss, men får inte sitta och tigga. De kan få en smakbit från bordet.
Ja, han får rester ibland. Beroende på vad det är jag ätit. Äter ganska stark mat ofta, så då är jag lite försiktig. Men han får ofta grönsaker, kött och potatis/pasta/ris.
Sitta med i köket får han göra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Skorpan får rester ibland, då har jag ner det i hennes foder roal canin. Hon ligger oftast under bordet när vi äter, om hon inte sitter vid husse och tigger ;
Hades får inget annat än sin hundmat. Kanske en liten bit morot då och då.
Han får inte tigga.

Ofast äter hundarna före oss, eftersom vi strular och är sena, och f¨r dåligt samveta om de ska vänta en timme till, på att vi ska hinna laga och äte vår middag.
Vi gör iordning en skål till varje hund, och varje hund har sin egna plats att äta på. Just nu är det trassligt att intoducera en valpis som ska ha egen ätplats och lära sig att det är förbjudet att springa och stjäla ur andras skålar…
Ofta försöker vi berika matskålarna, någon gptt, något inte så gott, och om vi kan, något oätligt… Nytt ska det vara, så att de får sortera och pilla lite. Grönsaker, typ morot, vitkål, ärtor eller kanske lite frukt, korv, nån liten bit fisk, kaviar, ägg, nåt av mina soyaprodukter, rabarber, libbsticka, okokt pasta, några kulor av nån annans mat, lite matrester… Vi försöker ha fantasi!
Vidare får Raksha standartds led & brosk samt fiskolja för lederna, och de glupskaste får en skvätt (1-5 dl) vatten i för att dämpa lite till.
När vi äter får de diska tallrikarna vid bordet, men inte alltid. Titta när vi äter får de göra, men inte tigga, dvs inte kräva att få, dregla eller stirra, typ…
Det jag är hårdast på, är att när jag lagar mat, så är man inte i köket om man är hund, eller ligger stilla på rätt ställe. Vi har ett stort kök, som är knasigt inrett (för att spara härliga gamlöa detaljer) så det är några metrar mellan kyl/frys, spis och diskbänk. hatar att snubbla i hundar när jag stressar runt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
vattnadal har ni fått hem valpisen nu?? hur går d? bilder också =D

Mina hundar tigger, fast på avstånd. När vi är klara brukar de komma & goa för att sen be om att få "diska". De brukar få slicka tallrikar, kastruller & formar, så länge det inte är starkt kryrddat eller feta såser. Blir det rester över blandar jag ner det i deras mat.

Velvet får inte vara i köket då vi äter men blir det några rester så får hon dom då alla ätit klart och vi börjat duka av bordet. Tillåter absolut inget tiggande och man får aldrig ge nått direkt från bordet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
vi äter alltid i stora rummet och när jag lagr mat ligger Lusse på kökssoffan o kollar på när jag lagar mat, sen när vi äter brukar han lägga sig med oss i soffan men han tigger inte.. sen brukar han få resterna som blir över från våran mat lite beroende på va d e..
min hund får ej äta något annat en hennes spec foder för hon hade kristaller i kisstet förr så nu får hon spec foder.. de fodret e så fett så ifall hon äter något annat kommer hon att gå upp i vikt snabbt .. och så måste man man motionera henne mkt mer när hon får detta foder :) min lilla lat hund har blivit en sprallig liten valp igen hehe :P :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Två ggr om dagen får Alfons torrfoder. Finns det så får han även lite matrester nerblandat.
Är ej noga med att han ska äta efter oss, eftersom det skulle betyda att han fick alldeles för oregelbundna mattider.