Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4393 ggr
[Daniela1983]
0

Angående hunddagis

Brukar alla hundraser vara välkomna på hunddagis? Hur är det på ert hunddagis, ni som har hunden där?

Bara en fråga av ren nyfikenhet. Jag vill tex inte att min hund är på samma ställe som tex en omdiskuterad hundras då jag inte vill riskera att han skadas, så hunddagis är nog inget bra alternativ i så fall.

[Daniela1983]
0

En annan fråga, ovanligt att hundar blir bitna på hunddagis? De är ju så många som måste "komma överens" på ett och samma ställe.

ElmerKrudd
9

Vad för "omdiskuterad" hundras menar du?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Lindet
1

Kan inte svara för alla dagis, men min hund går på dagis och de tar hänsyn till individ och inte till raser… Jag har själv jobbat på både Hunddagis, hundpensionat och kennel under en 10 års period och har (peppar peppar) aldrig vart med om nåt. Det jag tycker är viktigt är att man får en bra relation till de som jobbar på hunddagiset samt att de är väl kunniga/utbildade i hur hundar fungerar samt att man känner att man kan lita på dom att de kan hantera hundar i flock. Jag tycker väldigt mycket om mitt dagis som min hund går på och är inte ett dugg orolig när jag åker till jobbet, precis som det ska va mao :) Ang bett på dagis så kan jag bara svara för de ställen jag vet om och där har det aldrig hänt… Det gäller att kunna sätta ihop individer som fungerar tillsammans samt att hundar som inte fungerar med andra hundar går inte på dagis….

[Zlarviig]
3

Säger som #3… Jag har praktiserat på ett hunddagis och dem tar emot alla hundar, oavsett ras, men om dem visar aggressivt eller störande bettende så  får dem inte gå kvar. Om det finns två hundar som inte funkar ihop så är dem väldigt ordentliga och ser till så att dem hundarna inte vistas utanför burarna samtidigt och att dem tar olika vägar ut när det är dags för promenad.

Och sen undrar jag också som #2 vilken omdiskuterad hundras du menar?  För jag äger själv en blandis av två "omdiskuterade" hundraser som vissa tycker är monster och mördarmaskiner, men jag kan lova att hon, och många andra hundar av samma raser, är mycket snällare och mindre aggressiv än dem flesta hundarna på hunddagis. Hon skulle aldrig i hela sitt liv ens tänka tanken på att bita eller ens morra/skälla åt en annan hund. Så raser tyckar jag verkligen inte att du borde gå efter. Alla hundar är olika individer.

vallhund
0

Många tar inte emot muskelhundar. Löptikar får inte vistas på dagis, vissa dagis tar bara emot kastrerade hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Pennybus
0

Det dagiset jag praktiserade på tog emot rhodesian ridgebacks, cane corso's o.s.v. även löptikar, dock inte okastrerade hanar :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Annamaja27]
0

Jag har haft min tik på olika dagis eftersom jag flyttat runt en del.

På ett fick hon inte vara under löpet

På det andra fick jag betala extra under löpet eftersom de då höll tikarna i egen "bur". Där tog de även emot hundar med aggressivt beteende gentemot andra hundar då de hade möjlighet att hålla dem åtskilda för sig själva.

Detta var bara ngr exempel på att det är olika på olika dagis.

Det är viktigt förstås att få en inblick i hur kunnig peronalen är och vilken sätt de hanterar och tränar hundar. På ett ställe tog de in en hel del praktikanter - det funkade inte så bra för min hund som inte är så social av sig.

Så det är mycket att kolla upp innan, men funkar det och hunden trivs är det guld värt!

[Daniela1983]
0

# 3 rottweiler framför allt.

# 3 & 4 det låter bra att (vissa?) hunddagis inte tar emot hundar som inte fungerar med andra, eller att de hålls separat och så. Nu är inte hunddagis så aktuellt just för min del tror jag, då det är så dyrt och jag har låg inkomst just nu då väljer jag en dagmatte, speciellt då min vovve inte skulle må bra av att bli placerad ensam i en box.  Men man vet aldrig..

Det var en annons på blocket jag såg om en som erbjuder hundar ett hunddagis i hemmiljö, dvs i hennes lägenhet. Och hon nämnde nåt i stil med att hon tar emot alla raser när hunddagis inte gör det.

# 6 visste inte att på vissa ställen är inte okastrerade hanar välkomna. jaha ja.. då får man fråga dagisen om det först och främst, om det skulle va aktuellt..

kikade på ett par lokala hunddagis på nätet tidigare och de tar emot praktikanter, något säger mig att dessa inte är lika duktiga på hundar som de som är utbildade. Frågan är om de skulle kunna klara av jobbiga situationer och läsa av hundar och så.

Tror ni frågorna jag ställt här kan bli ställda direkt till hunddagisen när man kontaktar dem? Eller skulle de ta illa upp kanske?

[Daniela1983]
0

# 5 Okej! Vilka räknas till muskelhundar? Biffiga hundar som amstaff, rottis, pitbull, sådana?

[Zlarviig]
4

Alltså att det är praktikanter som jobbar kan ju betyda vad som helst, det kan antingen vara ungdomar  som praktiserar under skoltid, eller så kan det vara människor som inte har fått chansen till ett bra arbete som jobbar gratis för att få erfarenheter av ett riktigt jobb eller så kan det vara människor som jobbar på prov för att kolla om det funkar. Om dem är bra eller inte är ju individuellt.. Många skulle ju säkert tro att en 15 åring inte alls är bra på hundar och deras språk men jag har lärt mig en hel del om hundar och dem som jobbade där tyckte att jag var superduktigt och lät mig ta ut dem allra största hundarna (dock med sällskap) som tex en dogo argentino, boxer, schäfer… Jag hjälpte en av hundarna enormt mycket, han var otroligt blyg och litade inte helt på människor men jag brukade gå in till honom och bara sitta där och läsa en bok, pilla med mobilen osv och tillslut kom han fram och undrade vad jag gjorde. Efter några veckor var han helt förändrad, han vågade leka med människor, hälsa på hundar och han blev mycket galadare och framåt och låg inte bara längst in i buren och glodde.

Så jag tycker inte att du borde gå efter varken hundraser eller personal, det handlar helt om personlighet och erfarenheter. Dessutom brukar ju de flesta hunddagis bara ha hundarna i burar, ta ut dem på promenader och kanske gosa med dem i burarna så det är ju egentligen inte ett krävande jobb som kräver enorma kunskaper. Du kanske kan hälsa på och titta hur det är och vad dem har för rutiner osv.

monstermash
0

Jag hade praktik på ett hunddagis i Göteborg i höstas. De hade en rottweiler som inte var jätteförtjust i andra hundar. Hon gillade dem som bodde i hennes rum naturligtvis, men hon var ganska dominant av sig och gjorde "utfall" på hundmöten - hon fick gå på hunddagiset. Den hunden promenerade jag mest med, och distraherade man henne under hundmötena gick det jättebra. Hon gjorde inga utfall mot dagishundarna. Det fanns även en boxer som hade samma beteende mot främmande hundar som rottweilern har. Hunddagisets hundar gick bra, men hade det sprungit fram en okänd hund på promenaden hade det nog smällt. Enligt mig gör det ingenting att de var sådana; det är invidider. Så länge det inte är tillexempel fara för andra hundar på hunddagiset, och det går att arbeta med (och ägare gör det, samt att man går undan en bit vid hundmöten av främmande hundar - men det gjorde man med alla hundar oavsett för att visa respekt mot de andra hundägare som promenerade förbi.) ser jag ingen fara med det. Hundar som drog använde anti-dragselar. Dock skulle hunddagiset byta helt ifrån halti till anti-drag på alla hundar.
Har svårt att berätta hur hon var vid hundmöten, för hon visade inga tedenser till att vara aggressiv eller så på hundmöten, men jag distraherade henne alltid innan och förebyggde det hela.

Jag vet inte vad du har för bild av hunddagis, men hundarna sitter absolut inte ensamma i boxar. Hundarna bor i olika rum. På hunddagiset jag praktiserade på var det en villa. Hundarna gick i olika flockar, och var olika stora. I ett rum fanns det burar som vissa hundar fick sitta i ibland, men oftast stod dem öppna. Burarna användes bara om hundarna inskolades tillexempel. Man släpper aldrig in en hund i rummet hur som helst, utan först introducerar man dem långsamt. Detta gör man genom att sätta upp kompostgaller i rummet, och avgränsa så hunden får gå ensam över en bit av rummet så de får hälsa genom galler och på så sätt vänja sig med varandra. Om jag inte minns fel tar man även en promenad tillsammans med hundarna som ska gå i samma flock, innan man släpper in den nya hunden i flocken.

Om du har en okastrerad hane är det naturligtvis en fördel om den är kastrerad. Har du en tik får den oftast inte vara på dagiset medans den löper, om det inte är ett mindre dagis för då kan den få gå i något eget rum och hållas ifrån de andra.

Jag var praktikant, och jag vet ärligt talat inte hur stor erfarenhet alla praktikanter har. Man väljer hunddagis för att man brinner för hundar - och det är helt och hållet endast hunddagispersonalens ansvar att se till att praktikanterna har vad som krävs för att klara att dels praktisera på hunddagiset, men sedan också hur många och vad för hundar de får rasta. Jag har hundvana, har haft egen hund och utbildar mig till djursjukvårdare - jag gick ut med sådär 5 hundar samtidigt, och fick några hundar som var väldigt krävande, typ drog mycket i kopplet, en unghund som ännu inte lärt sig grundlydnaden, hundar som drog vid hundmöten och ville hälsa/morrade på andra hundar… Då har jag även erfarenhet av större hundar. Det var även en tjej som aldrig hade haft en hund och inte hade någon hundvana, som var där några dagar samtidigt som mig. Hon fick den snällaste individen, och gick ut med en. Det räckte gott och väl för henne eftersom hon inte hade mer hundvana. Så är hunddagiset bra, väljer de ut individer som passar till personen, det behöver du inte oroa dig för.  

Jag kan berätta hur det fungerar på hunddagiset jag var på, har många i klassen som praktiserade på andra hunddagis och dem hade ungefär samma vanor som jag hade på mitt jobb:

- Hundarna kommer till hunddagiset på morgonen
- Vid 09:30 går man ut på promenader med alla hundar. Hundarna som bor i en flock promeneras tillsammans. Är det många hundar i en flock kan två gå med typ hälften av hundarna var, men man blandar aldrig hundar från olika flockar under några omständigheter.
- Morgonpromenaden bestod av en lång skogspromenad, olika slingor varje dag.
- Vid 11:30 ungefär var vi tillbaka från morgonpromenaden, då fick alla hundar lunch och matskålarna diskades
- 12-13:00 var det lunch för oss människor -
- Vid 13:00 städade vi på hunddagiset, dammsög/våttorkade samt skakade alla hundbäddar och tvättade och bytte ut alla filtar.
- 14:00 ungefär var det dags för yttligare en promenad, denna promenaden är dock kortare. Riktlinjen var att de hundar som inte bajsat på morgonpromenaden fick komma ut, medans hundarna som redan gjort det får springa av sig på hunddagisets hundrastgård en stund var.
Därefter började hundarna hämtas hem igen.

"Det var en annons på blocket jag såg om en som erbjuder hundar ett hunddagis i hemmiljö, dvs i hennes lägenhet. Och hon nämnde nåt i stil med att hon tar emot alla raser när hunddagis inte gör det."

Om du springer på en sådan annons igen, och är intresserad, skulle jag rekommendera dig att du funderar på detta:
Hur introducerar hon hundarna? Släpper hon bara ihop dem eller får de träffas såsom hunddagiset jag berättade om gjorde? (Jag hade aldrig i hela mitt liv släppt iväg min hund någonstans där de bara släppte ihop hundarna i olika flockar hur som helst).
Hur många hundar har hon? Skattar hon för pengarna dvs är det seriöst?
Har hon i fråga någon utbildning som gäller hundar alls och tillstånd att bedriva ett hunddagis?
Hur mycket promenader får hunden per dag? etc…

[Zlarviig]
0

#11 Men så är det ju inte med alla hunddagis.. På dagiset jag praktiserade på så var alla hundarna i ett stort rum med massa boxar, varje hund hade varsin box. Det fanns tre olika utgångar, en som allmänna personer gick in i, tex hundägare och så fanns det två dörrar som ledde in i matsalen där det fanns en bakväg ut. Dem hundarna som hade svårt med andra hundar fick vara närmast dem två utgångarna som gick mot baksidan. När vi gick på promenad så bestämde vi i förväg vilka hundar vi kunde gå med tillsammans, tex om jag ville ta en löptik så kunde någon annan inte ta en hanhund osv. och sen skrev vi upp vilken hund vi tog på en lista. När vi kom tillbaka från promenaden så tittade vi på listan vilka hundar som inte varit ute än och så tog vi ut dem efter. Oftast var det dem jobbigare hundarna kvar så fick vi ofta dela upp oss eftersom dem inte gick att gå med tillsammans.

Alla hundarna var i sina egna boxar hela dagen förutom när vi städade boxarna och var tvugna att flytta dem, då brukade vi släppa ihop några hundar som var kompisar med varandra eller ställa dem i en tom bur. Och när dem flesta hundarna gått hem och det bara var två eller en kvar så släppte vi ut dem så dem fick springa runt i hela huset tills matte/husse kom.

Så det är ju VÄLDIGT varierande på olika hunddagis.. Därför tycker jag att du, TS, borde besöka ett hunddagis du kan tänka dig att ha hunden på och fråga hur dem gör på dagarna, då träffar du ju säkert både dem som ska gå ut med din hund och dem hundarna som din hund kommer att träffa.

monstermash
0

#12 - Okej. Jag känner faktiskt inte till ett enda hunddagis som har boxar, det känns lite oldschool. Men det är väl självklart att det varierar, det gör det med allt här i livet.

Ja, allt du beskriver gick i princip till hos oss också. Men att vi skrev upp hundar på en lista kändes onödigt att ta med i mitt inlägg till TS.

Hundvakten
0

Borttaget av admin då man precis som andra får betala för sin reklam här inne.

[Daniela1983]
5

Den sidan gillar jag inte, dessutom betalar jag inte hutlösa avgifter till en sån sida för att läsa ev mejl. De har dessutom knapphändigt utbud av dagmatte norr om sthlm. (!)

[Daniela1983]
7

Jag blir dessutom skeptisk när en medlem är på i fokus endast för att göra reklam för tendea.se. Jobbar du där eller? Kollade på dina andra inlägg.

anton123
0

Borttaget av admin då man precis som andra får betala för sin reklam här inne.

[Daniela1983]
0

Vad kul anton. Dock finns det bara ca 13 hundgakter där i hela storstockholm jag vet för jag har kollat där. Förstår att det blir klent utbud då sidan är snordyr. Dessutom i brist på dagmatteförslag har de ofta föreslagit per mejl folk från lund? Hallå? De bor lite långt ifrån. Konstig sida. Ps du är också på iFokus bara för marknadsföra sidan va? Det enda du gjort på iFokus ser jag. Så lamt att de betalar folk för att göra det, sänk priserna ordentligt istället.

[Daniela1983]
0

Om man ska hålla sig tilll ämnet så kan jag tänka mig ett hunddagis där det inte finns boxar. I framtiden. Tror dock inga såna finns i närheten och köerna verkar vara långa tilll alladagis.

teezan
1

#17 …för du gör också reklam för den sidan i alla dina kommentarer.

SuperLimm
0

Jag har min hund på dagis och där är alla hundar välkomna. Där får man också säga hur man vill att ens hund ska skötas. Vill man inte att den ska vara med några av de andra hundarna så är det inga problem. Det är olika grupper på dagiset och alla hundar passar ju inte med alla. Min hund går bra i alla grupper dock men det är ju inte alla som gör det.

Du kan ju alltid kontakta dagis nära dig och prata med ägaren för att se hur denne känns. Man ska kunna föra en bra konversation och ägaren ska lyssna och ta till sig av ens önskemål. Är det något av önskemålen som inte kan uppfyllas så ska den säga det.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig! :)

Mvh Linn

Hundtagg
0

Hunddagiset där jag bor är superbra! De som är där varje dag har ju såklart ett eget "rum", som de oftast delar med någon annan kompis. I rummet får man sätta in möbler och allt möjligt om man vill.

När de släpps ut finns det till att börja med 2 grupper - en pojkgrupp och en flickgrupp. Alltså; alla hanar som går ihop får vara där (om ägaren vill det såklart). Resten som inte kan får vara med sin kompis eller ensam om det inte går.

Det finns ett tikrum där tikar får vara, och även lite äldre valpar. Men valpar och speciella hundar brukar oftast få vara på kontoret där personalen sitter under rasterna. Detta är ju såklart olika men bara för att ge dig ett exempel på hur det kan se ut!

[Daniela1983]
0

#21 är det så på ert hunddagis? Det låter juväldigt bra att man får vara med och bestämma lite. Med det finns en liten cyniker i mig, magkänslan som säger att inte alla dagis tar hänsyn tillvad man tycker och vill. Dock kanske de förstås ändå sätter ihop grupper som de tycker fungerar. Jag ser att det kan bli lite utav problem med vissa dagmattar också. Vi träffade en häromdagen där min kille var rädd för en utav hennes hundar hennes amstaff hela tiden. Den var ju ganska på och så och lite utav en problemhund vilket gör att jag inte vet om jag skulle vilja lämna honom där faktiskt. Skulle inte kännas helt tryggt det där. Man är ju rädd om sin plutt. #20 bluffmakare och oärliga gör mig irriterad.

teezan
0

#23 kunde inte låta bli. tror knappast dessa användare har använt sidan både för hund, barn och städning (?) med lyckat resultat. tycker också det är irriterande om folk ljuger ihop sina liv, som i detta fall för att marknadsföra…

jaja, det var ju lite ot, förlåt ;) 

och angående hunddagis har jag funderingar kring detta jag också då det eventuellt kommer bli tal om det i framtiden så jag har följt tråden sedan den skapades :) har dock ingen erfarenhet än. kan ju bli både bra och dåligt… tror det är viktigt att man hälsar på innan och känner sig bekväm med personalen så de tar hand om ens hund på bästa sätt. man får försöka förlita sig på att de har koll helt enkelt :)

har dock hört om en som hade sin hund på dagis och hon sa att hennes hund blivit hundaggressiv sedan han börjat där så det kan ju ha hänt något på dagiset som hon inte fått reda på eller personalen märkt. känns lite obehagligt om ens hund blir attackerad eller något och personalen inte meddelar detta, alternativt inte ens märkt det. 

det gör att jag blir skeptiskt… för det kan ju självklart hända något när många hundar är samlade, även om personalen verkar ha koll. 

har just nu dagmatte som vi gillar mycket men som vi vet kommer flytta så småningom. är säkert svårt att hitta bra dagmatte också även om det känns lugnast för hunden. känns som ett dagis kan vara en stressande miljö.

antar att det gäller att kolla upp och testa vad som passar just sin egen hund :)

SuperLimm
0

Jaa man får bestämma en hel del, hon som har dagiset gör så gott hon kan för att följa allas önskemål! Jag har tex sagt att min hund absolut inte får ges något att äta då hon blir otrevlig mot andra hundar om hon får massa godis o liknande. Vilket dom följer väldigt bra. Enda gången hon får något litet är när dom kör byteshandel om hon hittat nått gott ute. Min hund passar väldigt bra på dagis. Hon funkar med alla och säger ifrån när hon tycker det räcker på ett väldigt bra sätt. Hon är de flestas favorit där ute så det känns bra tycker jag. 

Alla hundar passar ju heller inte på dagis. Så man får ju se lite till sin egen hund hur den trivs :)

Mvh Linn

[jahoda]
0

Min hund var ej välkommen på ett pensionat pga sin ras (dobbis). Han är väldigt vek mot andra hundar så skulle han vara på dagis skulle jag vara noga med att han får umgås med trevliga individer eftersom han inte kan säga ifrån, dock fungerar han med alla hundar så det är inga problem på det sättet.

SuperLimm
0

#26 det är tråkigt när folk har så mycket fördomar och dåliga erfarenheter att de säger ifrån vissa trevliga hundar tycker jag. På dagiset där min hund går är alla välkomna, bara dom inte är otrevliga. Man får kanske leta lite extra och lite längre bort om man behöver ha hund på pensionat, så man hittar ett ställe där man kan trivas, hunden likaså!

Mvh Linn

[jahoda]
0

#27 Ja, de hade inte ens träffat min hund så det kändes lite trist. Men det var verkligen lika bra för det stället är inte bra har jag märkt efteråt. Hundarna står och gapar i hundgårdar och skäller på förbipasserande, inget jag vill att min hund ska ta efter! Vi hittade ett annat ställe med trevlig personal som har erfarenhet av brukshundar och vet att de inte är monster ;)

SuperLimm
0

#28 vad skönt att höta att det ordnade sig ändå! :)

Mvh Linn