fästinghuvudet...
Nu är nojiga matten tillbaka igen *fniss*
Skulle ta bort en fästing på Charlie, men huvet vart kvar.. vad göra åt de??? Är de farligt??
/ Tokan

Låt det sitta, det trillar bort snart. Håll lite koll på bettet i några dagar. Det händer lite titt som tätt på mina hundar att de biter bort fästingen och då blir huvudet alltid kvar. Det är ingen fara.

Puh, det var lite som mamma sa då.. heheh mamma är alltid bra att fråga i alla lägen, men ibland vill man ju dubbelkolla med andra oxå =) För hon har ju inte alltid rätt 
precis Zebben, men jag har en fundering om nu någon vet hur det ligger till, för Snodden har bitit bort några fästinga och sedan käkat upp dom, han har ju inte mått dåligt av det,fast man undrar ju om det är farligt att dom får i sig det, vet någon???…

Nej, det är inte farligt om de sväljer/äter upp en fästing.
Nej det gör inget om de sväljer en fästing. Magsyran tar hand om den.
Och som Zebben säger, det gör inget om huvudet ej kommer med. Det ramlar av självmant när det ej får näring från kroppen.
preic som både Zebben o Kerstin säger, för att fästingen ska vara farlig krävs det att den bär på nån sjukdom o då måste den komma in i blodet, för d e via blodet sjukdommen (oftast) först över.. o när den hamnar i magen så kommer den inte in i blodkärlen…

usch tycker man är uppvuxen med hundar, men nu känns det som man inget kan längre.. 
#7 så är det ju. Det finns alltid något man funderar över och vad bra att hif finns då!
och så måste jag lägga mig i igen:p
ecko hade ett huvud kvar på underlåret. Igår försökta jag ta bort de .. och när de föll dän ran de ut massvis med äcklig gul sörja. För de var också en stor bulle under huvudet. Vad kan de bero på? (antar att de är var)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#8 ja du har så rätt så.. Tur att denna sida finns 
Tack föer svaren…
Gör rent såret ordentligt på Ecko, så räcker säkert det, jag brukar aldrig bry mig om huvudena alls, dom ramlar dän själva.

jodopax är kanonbra vid sånna lägen,
lycka till! =)
jodopax? jaa då får jag springa hem till mamma då:) tack tina och lena
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Usch!
Ryser bara jag hör ordet fästingar. Här om dagen tappade Arras en som vi inte märkt.
De är ju inte dåligt otäcka

Jodopax är bra men kan ofta missfärga pälsen men vanlig sårtvätt eller väteperoxid funkar minst lika bra
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vi har slutat med jodopax för att det färgar så, mina händer, trägolvet, oj vad jag dräller…
Här har vi alsolsprit till oss och ev fuktexem, alsollösning till lite värre grejor, och så kör vi väteperoxid för vanlig sårtvätt. Smörjer gärna med lite aloe vera oxå, på fästingebtt, när jag kommer ihåg. Ev svullnad går ner snabbare då.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter