Söta barn!
Jag har hört mycket negativt om barn då man har hund. Alltså okända barn som springer fram och ska hälsa och klappa och skrika och gudvetvad.
Jag har dock mest erfarat trevliga, respektfulla barn som snällt frågar om lov innan de närmar sig.
Och jag måste berätta om min lilla grannunge;
Idag var jag ute med Fidel, när hon och en kompis plötsligt kommer springande. "Hej" säger barnet och "hej" säger jag. Sedan börjar hon berätta att Fidel är hennes favorithund. Hon träffade honom tidigare ida (då han var med sambon) och hon älskar hundar. Hennes mormor och morfar har en hund som heter Diesel och hon glömmer alltid bort vad Fidel heter. Han var jätteliten när hon såg honom första gången men nu har han vuxit. När hon är tio år ska hon få en egen hund, om tre år.
Vi pratade ett tag, och de fick ge honom små bitar blodpudding och kampa lite. Sedan cyklade de bredvid oss en liten bit. "Jag ska säga till pappa att jag fick mata Fidel!, hej då!", säger hon nöjd och cyklar iväg.
Det gjorde min dag, och Fidel var nöjd och fick både blodpudding och kärlek.^^
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Åh, respektfulla barn är underbara :). Sen förstår jag att barn inte tänker längre än näsan når ibland, de är ju trots allt barn ;). Men man blir ändå lite varm av dessa barn som kommer fram och frågar och inte är för på :).
Ja, och hon har haft koll på "svanslös" sedan vi köpte honom för två månader sedan. En otroligt respektfull flicka, och genuint intresserad också. Hon blir nog en bra hundägare någon gång i framtiden.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#2 Måste ju berömma föräldrarna också som antagligen lärt flickan att fråga innan :).
Min mamma sa alltid till mig att jag inte fick gå fram till hundar jag inte känner. Det tog ett litet tag, men jag lyssnade till slut. Nu när jag är äldre kan jag förstå varför, och är glad att jag nästan alltid frågade om jag fick klappa dem.
#4 Ja precis, det är viktigt det där! Var utanför affären förut och såg en kopplad hund vid en flaggstång.. en liten unge gick fram, föräldrarna såg men brydde sig inte, och hunden började skälla och ungen gråta.
Det är viktigt att lära sina barn att man alltid ska fråga innan :). Man vet aldrig hur hunden är osv.
Jag har heller aldrig haft problem med barn. Vuxna däremot… 😡
Förra stället jag bodde på kryllade det av barn, och dom frågade alltid snällt om dom fick klappa hunden. En dag träffade jag på en flicka som brukade hälsa på min Puzzle. Hon drog med sig sin kompis som var rädd för hundar. Hon sa bara: "Denhär hunden är jättesnäll, honom kan man klappa på om man frågar snällt!"
En annan gång kom det 3 pojkar och ville klappa. Dom undrade om han kunde trix och om dom kunde få prova. Tyckte det var jättekul när han satte sig och gav vacker tass och såntdär skitenkelt. 😃 Sen frågade dom om hans vita fläck i pannan. Sa att han hade varit elak mot en katt som hade rivit honom och så hade han blivit vit när det läkte. Då vart dom jätteallvarliga och skulle berätta för honom att man måste vara snäll mot katter. Han bara tittade på mig med en min som om han undrade om ungarna var dumma i huvudet. 😂
Jag låter mer än gärna barn som är snälla och frågar klappa på min hund. Han har inget emot det, och jag tycker det är bra att dom får lära sig respekt och empati för djur och sånt skit.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 Sånt kan gå så himla illa :/ När jag var 12 gick jag förbi en bunden hund med min kompis. Gick bara förbi utan att lägga speciellt märke till hunden, när den gjorde utfall och bet mig i handen. Visserligen har jag då gått för nära, men hundägaren försökte skylla det på mig, att jag hade klappat hunden. Hon hade dock inte sett incidenten då hon var i en affär just då, men vissa hundägare kan vara riktigt dåliga också. Men det är ju just i sånna fall det kan gå illa för små barn som inte vet bättre
#7 Usch :(. Ja, hundägare har ju ansvar dom med.. har man en hund som lätt gör utfall på sånt sätt du var med om så ska man nog låta hunden vara hemma
#6 jag kan också bli otroligt irriterad på vuxna människor när jag är ute med mina hundar. Det finns de som bara går fram och börjar klappa och prata med dem, utan att ens titta på mig. Sedan finns det dem som vill att våra hundar ska hälsa på varandra, vilket jag alltid säger nej till. Man vet aldrig hur två hundar reagerar på varandra, så det är totalt onödigt att ens ge sig på det.
Gällande barn och mina hundar har jag faktiskt bara haft bra erfarenheter. Antingen tittar de bara på dem, annars frågar de alltid om de får klappa med dem innan de försöker något.
Jag tycker ofta att barn har mer hyfs än vuxna, i stort sett alla barn vi mött säger "hej, får jag klappa din hund?". Då har man ett val. Jag brukar låta dem klappa Theo som inte är rädd. Alf håller jag i famnen eftersom han kan skälla annars. De blir så glada.
Vuxna kan komma fram och bara böja sig över hunden utan att hälsa utan bara utbrista "åh en taaax, kom och hälsa då!" Å våran rädda Tax vill ju givetvis inte det. Då får man ursäkta och bara gå.
Så vi har positiva erfarenheter av barn :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag går aldrig fram till en hund i vårt område utan att fråga, hur bra jagnän känner hunden, samma gäller det när grannens hund är ute i trädgården och vill hälsa, om inte grannen är ute så jag kan fråga så går jag bara rakt upp :) Har alltid frgat innan, och det har nästan alltid gått bra :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Åh, vilken lycka. Här bor det det bara dumma barn, som vi mött (de snälla gömmer sig väl). De står gärna utanför gården och hetsar (skäller emot, då vår skäller), kastar in bollar för att se om han kommer ta den osv. Noll respekt, men de har ingen respekt för mig eller vuxna vad det verkar heller.
Igår var det 3 tonåringar som skrek "ful hund". Jag kollade på dem, och vips var jag en hora och rasist med!
Så jag önskar mig också ett par gulliga barn som frågar om vår hund och om man får klappa osv. Vi möter söta barn utanför affärer osv. Så svältfödda är vi inte, men önskar att alla kunde lära sina barn respekt - för alla.
Hos oss bor det typ inga småbarn som vill klappa min hund. Men visst blir man glad och stolt över hunden när dom kommer och frågar om dom får klappa och säger att han är jättesöt.
Jag har alltid frågat om jag får klappa hunden, även när jag var liten.
När jag tänker efter så har jag aldrig råkat ut för barn som går fram och börjar klappa utan att fråga först! Desto fler vuxna gör så enligt min erfarenhet. Senast var när vi var hos veterinären och satt i väntrummet och en tant gick raka vägen fram och började klappa på hunden och frågade sen "Får man hälsa?" 🤓 Tre minuter senare kommer en man in med sin hund och frågar om det är en tik, vi svarar ja och han släpper fram sin hund precis så att de inte når att nosa på varandra. Vår hund blir frustrerad och jag säger att det får räcka nu och ställer mig mellan hundarna innan de ryker ihop. Fattar inte vad det är med folk!
Ibland har barn bra mycket mer vett än vuxna människor…
#12 det är hemskt med såna människor, det kommer troligen inte gå så bra för dom tonåringarna i framtiden! VIlken jäkla skitattityd!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf