Färskfoder och köttiga ben
Ni som ger färskfoder och köttiga ben (tex kycklingklubbor, kycklingvingar osv), ger ni benen utöver den dagligan givan eller byter ni ut tex. morgonmålet mot ett ben? Om ni byter ut ett mål mot ben, ger ni något extra tillskott då?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Jag ger ben utöver den dagliga givan, vet inte om det är så man "ska" göra men min hund verkar må bra så iaf
minavitas.wix.com/kennel
Min hund behöver upp i vikt så ben är utöver givan. Annars hade jag bytt ut ett av målen mot ben.
Våra hundar får halva givan i VoH och halva i köttiga ben. Men vi varierar lite från dag till dag. Om de har fått en hel ryggrad eller bäcken t.ex. så får de ingen VoH alls den dagen och har vi inga ben hemma får de allt i VoH. Ibland får de en av portionerna på morgonen och en på eftermiddagen, ibland får de allt vid ett tillfälle. Om de får ett riktigt stort ben med kött, som en ryggrad, så äter de lite varje gång de är ute i trädgården, så då kanske de äter 5-10 gånger den dagen.
Byter inte bort något mål utan han får ben utöver sin frukost och kvällsmat
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Kycklingben ska man inte ge hunden, då det kan ge flisor. Samma sak med fläsk, till exempel revben, kamben o.s.v. Det är säkrast att ge nöt. Ville bara tillägga :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 Bara om de är tillagade ja. Om de är råa är det inget problem.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Tack för era svar! Då känner jag mig lite klokare iallafall :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
5 Man kan ge F ben råa.
Jag har inte bytt ut ett mål eller dragit ner på färskfodret. Men jag fick liten kommentar att Enja var lite rund 😇 så får hennes del kommer jag dra bort lite från färskfodret . Jag ger alltid något mellanmål av råkost ofta är det kyckling som står på menyn, kycklinghalsar eller kycklingklubba. Jag ger inte vingar mer eftersom det är mer ben i dessa än kött o hundarna får då mycket hård bajs.
#5 Kycklingben (klubbor, vingar) skulle jag nog vilja säga är de säkraste ben man kan ge :) Mjuka och lätta att tugga!
Jag ger torrfoder till Molly.. men som gnagben har hon enbart råa som vi köper i en djuraffär :). Lamm och vilt (älg, hjort, råddjur) brukar hon få!
Beroende på benets storlek brukar jag skippa en måltid ibland.. men hon får mat lite då och då då vi tränar mycket på inkallning på promenaderna och sådär..
Om man ska dra ner på vanliga dagsgivan beror givetvis på hund och storlek. För min ena skulle ett kycklinglår vara en hel dagsranson mat, så skulle hon får det skulle det inte bli någon annan mat - hon skulle rulla fram till slut annars.
13 ne jag ger inte hela utan jag delar upp kycklinglåret och klubban annars hade någ båda rullat fram 😉