Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 835 ggr
Mysisa
0

Nån genetik kunnig här?

Om man parar en hund som är Bb Mm med en hund som är bb så borde man väl kunna få fram valpar som är bb Mm?

minavitas.wix.com/kennel

Ruzicka
0

Nja, genetikkunnig vet jag inte om jag är, men lite kan jag nog. ^^

Ja, det går. Det är 50% chans att valparna kommer bli bb, om man bara ser till b-locus. Hur stor chansen är att de blir bb Mm beror på vad den andra hunder bär på för anlag på m-locus. Men chansen finns där definitivt. ^^

Rätta mig någon om jag har fel. 🙂

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Mysisa
0

#1 50% chans att valpen blir bb och 50% att den blir Bb då eller? Låter logiskt att det kan vara 50/50 i grund färgen o sen 50/50 att det blir Mm. så: 25% Bb Mm, 25% bb Mm, 25% Bb, 25% bb borde utfallet kunna bli i en sån parning Vad hunden har för anlag på m locus är alltid synligt på hunden är hunden homozygot m så är den nästan vit och halv döv o halv blind och liiiiiiite fläckig och kanske tom död, är hunden heterozygot m så är det vanligt synlig m och ska bara paras med en hund som inte har nånting alls på m locus eftersom det annars kan bli homozygota valpar. M är dominant så det behövs inte dubbla anlag för att det ska nedärvas, det får aldrig finnas dubbla anlag

minavitas.wix.com/kennel

Ruzicka
0

#2 Precis så blir det! 

Jag kan inget om hundars gener, jag höll på med råttgenetik, men jag antar att m är blue merle?

Mysisa
0

B är svart så B Mm eller Bb Mm är blue merle. bb är brunt så bb Mm är red merle. Bb är då svart med bruna gener Så min fundering är alltså om en blue merle hund med bruna gener kan ge red merle tillsammans med en brun hund. Råttgenetik funkar väl inte exakt som hundgenetik men vissa likheter finns ju helt klart

minavitas.wix.com/kennel

Ruzicka
0

Genetik är ju genetik oavsett vilken art du tittar på. Generna är såklart olika, men principerna är desamma. Men du har rätt i att jag inte har någon koll på vad de faktiska fenotyperna blir när man pratar hundar. 🙂

Parar du en BbMm (blue merle) med bbmm (brun) bör det vara 25% chans att få en bbMm, alltså red merle. Det är i alla fall vad mina högstadiekorsningsschemakunskaper leder mig till att tro. 😉 Men jag är inte berädd att offra min högerarm på att jag har rätt. Jag kanske skall vara tyst i fortsättningen och låta de lärde tvista.. 😃

DeniceP
0

Min chokladmerle är resultat av en parning mellan blue merle och choklad, så visst går det! :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Mysisa
0

#5 du verkar ha tillräckligt koll för att. Jag ska kunna känna att jag kan lyssna på vad du säger iaf:) #6 Tack, då funkar det som jag misstänkt då :D Då gäller det bara att jag hittar en merle hund med bruna gener att para min med sen när det eventuellt är dags, fast det är så lång tid kvar innan jag kan börja avla på min så då kanske nån lyckats få in red merle i rasen redan så då kan jag ju göra det lätt för mig o para med den färgen direkt

minavitas.wix.com/kennel

DeniceP
0

Vad är det för ras du har?

Mysisa
0

Prazsky krysarik

minavitas.wix.com/kennel

DeniceP
0

Ah, men de har väl redan merle i rasen? Är det din hund som är merle, eller är det parningspartnern som ska vara merle?

Mysisa
0

Ja det finns men men bara blue merle än så länge min lilla skit är Brown and tan. Har en ostammd prazsky som är blue merle också han som gjort att jag fastnat för merle o vill få fram en choklad merle

minavitas.wix.com/kennel

DeniceP
0

Ah! Är det tillåtet att avla fram en ny variant då? Merle brukar ju inte vara jätteomtyckt på vissa raser, eftersom man måste vara så petig med vilka djur man väljer att avla på 😉

Mysisa
0

Merle är tillåtet och det finns blue merle eftersom det finns blue merle och det är tillåtet så är det också tillåtet att ta fram red merle då det går att få fram genom att korsa med dom färgerna som redan finns. Det är dock inte tillåtet att ta fram tex tri color eller nån annan färg som man måste korsa in andra raser för att få fram färgen

minavitas.wix.com/kennel