Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2059 ggr
Winta
0

Jagar katter

Hej!

Har en liten grubbel hur jag skulle lösa situation. Har skaffat mig en Blandrastik, mellanstor. Ella på 1 år gammal.

Hon går bra med katter men hon jagar dem eller försöker dominera dem. Ena av katten säger bra i från med "tass-smäll". en del hundar får "chock" efter men Ella slutar inte.

Hon hälsar gärna, är nära dem utan att bitas eller så. Men bara jagar eller försöker dominera.

Har två katter, ena vågar säga i från och ena är för snäll så katten blir bara jagad…

Har sagt i från att Ella får sluta eller hindra henne jaga katterna. Katterna blir spända.. speciellt i köket så bevakar hon dem och jagar ända till vardagsrummet.

Tips?

smocken
2

Köp en sån där klösställning till katterna så att dem kan klättra högt upp om dem vill vara ifred kanske? :p

SuperLimm
3

Se till så att katterna har någonstans där de kan vara ifred från hunden, där hunden inte kommer åt dom! Sen måste du avbryta hunden varje gång, helst innan, hon jagar eller bara överhuvudtaget bryr sig om dom lite för mycket. Jag vet inte riktigt vad du menar med att hon dominerar över dom men att jaga dom är inte bra, iaf inte om katten inte är med på det. 

Tänk även på att om katten slår med klorna ute kan det gå så illa att hunden får klorna i ögonen och i värsta fall blir blind efter ett tag, så ha koll på hunden extra mycket! :) Glöm inte att berömma när hon avbryter och kommer till dig istället. Lycka till! :)

Mvh Linn

camilla85
1

Har nyss börjar klickerträna och kan tänka mig att det kan vara en sak som kan fungera vid sån där träning. Att så fort hunden väljer att låta bli katten så klicka och beröm gör något annat roligt men som ändå inte hetsar upp hunden som tex kampa kan göra. Ha en grind in till ett rum så katterna kan känna sig säkra där. Hoppas det går bra man vill ju att alla djur ska kunna trivas och ha det bra.

[Udoon]
1

Hur kan en hund "gå bra med katter" när den jagar katterna? Låter lite konstigt tycker jag :/

Annette
0

Vår terrier jagar också våra stallkatter. Vår gamla honkatt är en riktig tuffing som inte backar så jag får helt enkelt se till att hon och hunden inte träffas eftersom jag är rädd m hundens ögon.

Gamle hankatten går det ganska bra med. Hunden kan umgås med honom under uppsikt. Katten är inte rädd, men när hunden blir för ivrig får jag avbryta.

Winta
1

Tack för era svar! Försöker hänga med alla era kommentar. :)

Uddon: Hon är gärna nära med katterna och bits inte. Men hon bevakar katterna när de ska gå nånstans som t.ex till köket t.ex äta och sen blir de jagad till vardagsrummet. Tränar på att ta bort denna situation. Lite lite bättring blev det i af..

Hon vill upp på soffan o vara nära mig. Men hon får ej på soffan men vad jag uppfattar det så undrar hon varför katterna ligger på soffan och inte hon. Hon känner sig inte lugn i sin bädd på något sätt och bevakar oss. Hon går upp direkt om katterna går till mig o vill ligga på.

Camilla85: Låter som en bra ide med klicker. Får prova fram och se om det blir bättre resultat. Men det får vänta ett tag nu när hon har diarre så äter diet ett tag tills det går till normala.

camilla85
1

#4 min hund går jätte bra ihop med katter. Aldrig elak eller försöker skada dom på något vis men springer de så väcks jakten i henne och hon drar på en gång. Skulle katten stanna så slutar hon igen. När du tränar hunden i början så kan du kanske ha koppel på den så du kan stoppa och ändra fokus för den. Lätt att de sticker iväg och struntar i en om katterna är mer spännande.