Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1047 ggr
mingman
0

Att inte uppmuntra vaktskall

Fidel, Australian Shepherd, 4 månader

Jag har ju en hund med lite vakt i, och hans vakttendenser börjar visa sig allt mer. Han varnar om någon kommer in genom dörren, och om hundar skäller, bland annat. Det är inget tokskällande, utan mer ett par-tre skall (Jag uppfattar det inte som rädsla eller osäkerhet).

Jag vet att det är en ras med lite vakt i, och mitt mål är inte att trycka ned några av hans naturliga egenskaper, men för mig är det inte nödvändigt att han varnar mig för inkräktare. Jag vill agera på ett sätt som inte uppmuntrar honom att vakta mer än vad han redan gör.

Hur hade ni agerat med målet att utan att trycka ner hundens vaktegenskaper uppmuntra vaktskall så lite som möjligt?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

teezan
0

vår hund vaktar och började med detta när han var kanske 6 månader. och det är svårt att veta hur man ska hantera det. 

om du tycker det är okej med bara ett par skall kanske du ändå ska belöna efter just två-tre skall och så är det bra? känns som det är mindre risk att det eskalerar då men det är bara en tanke ;) och då belönar du ju när han är tyst också. men jag är ingen expert, du kanske får bättre råd av någon annan.

jag är nöjd om min hund skäller några gånger när husse eller jag kommer hem, eller om han hör ljud i trapphuset. han kan dock skälla överdrivet fortfarande om vi får besök då han blir överglad men det är inget vi direkt har försökt träna bort än.

mingman
0

Jo precis.

Så länge det faktiskt bara är information "hörrö, nu händer något" så känns det taskigt att trycka bort det, även om jag hellre har en lugn, tyst hund oavsett vad som händer.

Han vaktar ju inte mycket än, men jag ser ändå tydliga tendenser. Jag försöker nu mest själv vara lugn, säga att "tack, nu har jag hört" vilket funkar helt okej. Men alltid bra att höra andras råd och erfarenheter. ^^

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

ChristineF
0

Min vavva vakt-morrar och det är ju okej så länge hon bara säger till och sen släpper det. Det jag har gjort är att låtsas som om jag inte hör, jag sitter kvar i soffan och gäspar lite avslappnat. Jag har aldrig bråttom till dörren så det blir en tävling om vem som springer snabbast och skriker högst :P Visar med lugnt kroppsspråk att jag tar hand om det. Om hon börjar hetsa och gå upp i skall så har jag sagt "hörru/det räcker så". Och belönar henne när hon är duktig!
Hon vaktar inget inne i lägenheten längre, på altanen småmorras det ibland på en okej nivå.

Hiro
0

Min familj har en norrbottenspets som säger till då det kommer någon, rasen är avlad för att göra det dock nu så har hennes hörsel blivit lite sämre och hon skäller ibland om det är någon på gatan utanför (bor i hus) Men man hör lite vem det är som kommer. Man hör om det är någon från familjen för då hör man att skallet är jätteglatt, om det är någon bekant eller om det är en främling  Men man hör även om hon är säker eller om hon bara skäller om det skulle vara någon.

En sak som jag har upptäckt är att om hon inte är hemma så tar labbevalpen på fem månader över vaktandet, hon skäller inte men hon travar till dörren och ställer sig där och väntar…