Normalt?
Min tjej på 8månader har börjat med en för mig, konstig sak. Hon håller sig väldigt väldigt länge! T ex idag gjorde hon ingenting ute förrens klockan 15.00 och då hade hon inte varit ute sen natten. Alltså hade hon hållt sig väldigt länge. Sen höll hon sig ända till sex-sju något och då gjorde hon bara nummer två, alltså kissade inte.
Detta händer lite då och då, några dagar i veckan. Speciellt handlar de om att hon kan hålla sig jättelänge angående kissandet. Några tips eller idéer? Hon är för övrigt frisk och kry. Var hos veterinären för inte så längesen.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Alltså låter ni henne vänta så länge eller går ni ut men hon gör ändå inte ifrån sig? Alla hundar säger inte ifrån när de behöver ut och en hund skall inte behöva göra det utan få komma ut ändå, om ni går ut regelbundet men hunden ändå inte gör ifrån sig fast den borde skulle jag nog åka en tur till veterinären för säkerhets skull.
#1 Vi tar ut henne men hon gör ändå inget. Det är klart att vi inte låter henne vänta så länge, det är därför jag tycker det är konstigt att hon inte gör något och håller sig så länge.
#2 Då skulle jag nog åka till vet. tycker inte det låter normalt.
En ren allmän fråga; kan hundar helt enkelt inte vara kissnödiga då och då? Eller ska det vara som standard att dom ska kissa varje gång dom är ute?
#4 Jag har för mig att i regel brukar det vara så att en hund högst kan hålla sig runt 6-8 timmar om de verkligen måste hålla sig. Så en hund som håller sig längre än så utan problem borde nog undersökas.
#5 Okej :). Det kan vara bra att veta liksom för folk som undrar tänkte jag. Att om man går ut var tredje timme, låt oss säga så, och hunden inte kissar så kanske det är för att hunden inte är kissnödig än utan kan hålla sig i cirka 5-6 timmar istället?
Dricker och äter hon normalt? Kan hon vara uttorkad?
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Som sagt så håller hon sig ibland mer än 6-8 timmar och det känns ju inte helt bra? Som t ex igår när hon hade hållt sig sen tex kl 24.00 och inte gjorde något alls förrens 15.00 dagen efteråt.
#7 Ja, hon äter och dricker normalt.
#8 Kanske lika bra att kolla upp det?
#6 Nja, alltså en hund skall ju inte behöva hålla sig så länge och vill ju inte det heller, utan det är mer i nödfall, så en hund borde kissa varje gång om man nu inte går jätteofta förstås.
Rör ni er ute på promenaderna? Leker osv? Tänkte att så de hela kommer i gång så hon inte kan hålla sig längre?
#10 Det är bra att veta 🙂 Tack tack.
#11 Ja, det gör vi. Hon är väldigt aktiv och leker och håller på 🙂 Det är ju inte varje dag som hon håller sig såhär länge, så jag vet inte riktigt vad det är som gör att vissa dagar blir det att hon håller sig jättelänge.
Kanske hon är för trött? Behöver kanske sova mer? De kan ju vara lite vad somhelst

Alltså, jag har en tik som är extrem. Tre dagar är det längsta hon hållt sig trots promenader varje halvtimme nästan dygnet runt. Den gången sörjde hon sin syster och var deprimerad. Men hon kan även hålla sig dygnsvis när hon löper eller om det regnar ute. Hon är idag åtta år och har aldrig mått dåligt av det, så jag hade inte oroat mig om jag var du så länge hon inte visar tecken på sjukdom tex feber, flämtande, gnyende eller att hon försöker sätta sig men inget kommer.
15 låter som en nuffetik som jag kände kissa bra dagar max 3 gånger annnars var det ganska normalt att hon kissa bara på morgonen sen inget mer. Det låter inte normalt direckt men som du säger mår de inte dåligt o visar tecken på sjukdom osv så behöver man inte tro det värsta. Men jag vet att ägaren till denna nuffetik kollade upp mycket bla ultraljud o något mer ( det var länge sen detta) Hur som helst helt normalt allt och hon vart 13 år
TS kolla iaf upp henne nästa gång ni ska till vetrinären det är inte så vanligt detta trots allt :) Vill man kan man även ringa vetrinären o rådfråga 😉

Jo de kan ju hålla sig på pin kiv och må dåligt av det. Min Jimbo vägrade att kissa när vi var ute och reste när han var ung. En sthlm vistelse på ett par dagar höll på att resultera i kirurgi. Systemet "låste sig" så när han väll försökte pinka efter nån dag så kom det bara nån droppe fast man kände att blåsan var jättefull. Vi fick igång det som tur var utan kirurgi (med massage och ett lätt tryck över blåsan)
17 att unghundar itne vill kissa borta är ganska vanligt, jag fick tips om alltid ha med mig en filt för att ha hemmadoft med oss när vi åkte med Enja som valp, hon hade dock inte svårt med kissa i det fria vart hon än kom 😉
TS nyfiken fråga har detta kommit nu nyligen eller har ni märkt att hon kan hålla sig tidigare. Tänkte på kanske kan ha med löp o göra det är dom tiderna nu ett tag framöver, alla tikar vill inte skylta så väl om sina löp. Bara en tanke
OM hunden har urinvägsinfektion kan det vara att hon inte klarar av att kissa kanske? Vet inte om hon kissar ordentligt när hon först kissar? Och när hon kissar kommer det då mycket kiss eller bara droppar? det kan vara så att hon inte klarar av att kissa? Dricker hon mycket tex? Borde hon kissat mycket mer tycker du? Vi känner ju våra hundar och märker om nåt ändrar sig….och när det ändrar sig från att kissa till att inte kissa så borde man nog gå til veterinär, då det kan vara nåt med urinvägarna som är mycket smärtsamt…
#18 Det här med att hålla sig såhär pass länge har kommit nyligen. Hon är 8månader, 9 månader den 23e april. Så löp kanske är möjligt? Har dock inte sett några speciella tecken eller så. Tyst löp?
#19 Jo när hon väl kissar så kissar hon ordenligt, men det är inga direkt men man ser iallafall att hon inte har problem med att kissa. Får kanske ringa och höra med veterinär 🙂
Vi har en nobs tik i familjen. Hon kan gå ut halv 10-10 på kvällen och sedan går hon inte ut vid 12-1 någon gång (hon säger till då hon vill ut, hon fyller nio i år) det är då bara jag är hemma (ibland händer detta) men då min pappa är hemma så är det jätte bråttom vid 7-8 att gå ut och kissa/bajsa. Hon äter normalt och har alltid vatten som hon kan dricka