Kontaktövningar
Har varit ute och gått med vovven och testade träna kontaktövningar.
Amy (som hunden heter) fick en godis och beröm när hon tog kontakt med mig. Hade flexikoppel så hon prang en bra bit ifrån mig men emellanåt så kom hon till mig utan att jag ropade och då fick hon godis. Tycker hon lär sig väldigt snabbt och sökte mycket kontakt med både mig och husse på promenaden.
Ska man ge godis varje gång hon kommer?
Vad finns det för kontaktövningar? Nu har vi precis börjat och som sagt så är hon väldigt duktig och gick bredvid mig väldigt fint och sökte min blick.
Hur gör ni?
Det låter härligt!
En annan bra sak är bara att visa hunden att du har godis, hålla den ganska nära ögonen, och när hunden byter fokus från godis till dig, ge godis. Till slut kan du hålla godis på armlängds avstånd och vifta och ändå få avstånd.
Jag och Fidel har kört mycket kontakt, och vi ska just börja öva på att jag "tappar" godis, och istället för att ta den ska han söka kontakt. Sedan får han godisen eller något annat.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
När jag precis började träna kontakt på det viset som du gör så fick min hund godis varje gång han tog någon form av kontakt. Efter en ganska lång tid så började jag glesa ut godisarna och krävde mer av honom, typ ett snett ögonkast betydde inte en korvbit längre :) så höj ribban för henne, men inte för tidigt! Sen tycker jag alla typer av lek är kontaktskapande. Där får man leka sådant som hunden tycker är kul och kanske även sådant som hunden behöver öva på (tex kamplekar för mer försiktig hund). Skvallerträning är också roligt. Googla och läs, ifall du inte vet vad det är! Boken Kontaktkontraktet av Eva Bodfält kan rekommenderas, även om jag tycker själva texten är lite för pratig och rörig. Men bra innehåll!
Jag gör precis som du TS, Sasha får en godis så fort hon söker kontakt med mig. Jag har börjat sätta et kommando på det också, så om jag säger "här" så kommer hon till mig för att söka kontakt och då får hon godis. Hon får billiga leversnittar som är delade i microdelar när hon kommer så det funkar att ge godis varje gång. Lycka till! :)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Tack så mycket för tipsen alla!🙂
Finns boken kontaktkontraktet att låna på biblioteket?🙂
#4 Det är nog olika från bibliotek till bibliotek, kolla bibblan i kommunen där du bor.
#5 Okej tack!🙂
Det som #1 säger är bra :). Molly har lärt sig att ögonkontakt = godis. Alltså att du ska hålla godisen framför ögonen på henne, den ska kunna vara där utan att hon snor den. Sen när hon söker ögonkontakt säger du ''varsågod''.
Till slut kommer du ha en hund som hela tiden kollar dig i ögonen på ett tecken att få godisen. Sen kan man utnyttja detta vid matutfodring.. hon ska sitta ned när maten serveras, sen ge dig ögonkontakt och vänta på ''varsågod''.
Molly var sämst på ögonkontakt förut, knappt en sekund kollade hon på mig och denna övning har hjälpt mycket :).
Om hon ger dig kontakt varje gång ni övar så belöna med godis och beröm.