Mörkrädd hund?
Vi har en blandras som ganska nyligen fyllde 2år. Han är allmänt feg i vanliga fall och skäller eller "muffar" som oftast när han hör/set nåt. Men har nu upptäckt att han ogärna går ut på baksidan av huset på kvällarna när det är mörkt ute. Eftersom min sambo jobbar till sent på kvällarna så blir det att jag får släppa ut hunden på gården innan jag går och lägger mig. Då vi har en dotter som lägger sig vid ca 20.00 Vissa kvällar går han bara nån meter från dörren och antingen står han bara där och vädrar eller så vänder han och ställer sig brevid mig. Kan en hund vara mörkrädd eller är det nått annat som "stör" honom? Nån som har något tips på vad man kan göra? Kan ju som sagt inte gå ut och gå med honom efter att dottern lagt sig :/
Jag tror att en del hundar är osäkra i mörker eftersom dom inte riktigt kan se omgivningarna då.
# ja, fast hundar ska ju ha en ovanligt bra mörkersyn. De ser i gråskalan och i mörker blir alla konturer tydligare för dem… om jag har förstått saken rätt…
Det kan vara så att han har en försämrad hörsel eller försämrad syn, det skulle även kunna förklara varför han är feg, som du säger, i vanliga fall oxå. Om man inte ser eller inte hör så måste man ju försöka ha större koll på omgivningen. Det kan vara jobbit för en hund att hela tiden vara kontrollfreek!
Du får göra en liten studie på din hund och tänka extra mycket på NÄR han muffar, skäller, gömmer sig, inte vill gå osv.
#2 Sant. Men jag känner till en del hundar som blir osäkra i mörker. Vet inte om de har dålig syn eller om det beror på att vi människor omedvetet sänder ut osäkra signaler.
Hur länge har du haft honom sen valp? Jag har laggt märke till att när våra hundar vart ca 2 år lite innan så vart de mer mörkrädda ute. Jag har tränat på få fram deras självförtroende genom börjat med mer balansövningar och spåra dagtid :)
Är det sen en hund med lite päls kan det hjäpa oxå att klippa pälsen lite mer vid ögonen så de ser, just nu har jag en spattigare snart 2åring som muffar lite ibland o lättare till skall. Men sen 2 v tillbaka har vi köprt mer spårning balans kör vi ofta ute/inne tidigare och jag ser klar förbättning 🙂
#4 jo vi har haft honom sen valp. Han är korthårig så han ser nog ganska bra:) Han brukar inte reagera såhär när vi är ute och går i mörkret. Det är ganska mycket vakt i honom (delvis därför vi valde just en sån här blandning:-) Så han muffar eller skäller när det är någon som knackar på dörren eller när grannarna kliver i/ ur bilen. Hans hörsel är det inget fel på, han kommer springandes direkt man plockar upp hans matskål ;) Får nog ta och jobba lite mer på hans självförtroende, låter ju som att det kan ha med det att göra :-) Något särskillt man ska träna/göra just för att förstärka självförtroendet? Hoppade lite med honom förut och det tyckte han va helt okej, kanske ska börja med det igen? Tack för alla svar! :-)
En vän åt mig har en Sankt bernhardshund som är mörkrädd. Han sover alltid i deras sovrum men är alla lampor släckta och dörren stängt så blir han väldigt orolig och osäker. Så de måste alltid ha dörren öppen så ljus kommer in eller en lampa tänd. Även när de ska gå ut på promenad när det är mörkt ute blir han rädd så han brukar bara snabbt göra sina behov utanför huset där det är upplyst sen vill han in igen. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Vi har haft en hund som reagerade på saker i mörker tex kunde han skälla ut en sten eller bli rädd när han såg en människogestalt där det inte var upplyst. Tog han till veterinären då jag direkt misstänkte synen och sagt och gjort så fick han diagnosen gråstarr, han var då 3 år gammal.
Hundar som kommer ut från ett upplyst hus kan det ta tid för innan ögonen justeras för mörker, annars ser dom ju bättre än vi i mörker, sedan kan det vara symptom på ögonsjukdom.
Annars är en tanke att det kanske rört sig vilt på bakgården som gör honom ängslig?
≧◔◡◔≦
#6 Haha Våran sankt bernhardshunds syster, när hon levde, var mörkrädd, hon gick bara utanför altanen om vi var med, eller då svärmor som ägde henne haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 jo det är ganska mycket rådjur, harar och vildkaniner häromkring. Så kan ju va det som han inte riktigt tycker om :-) Problem med ögonen tvivlar jag starkt på att det är, som sagt så reagerar han inte på detta viset när vi går ut i skogen i mörkret. Han har heller inga problem när det är mörkt inne