Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9684 ggr
SyntHare
5

Vestibulärt Syndrom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gamla hund på snart fjorton år har förmodligen fått vestibulärt syndrom. I tisdags förmiddag var han precis som vanligt, han knallade med på promenaden i sitt vanliga tempo. Men på eftermiddagen upptäckte jag plötsligt att det började rycka i ögonen på honom och att han inte kunde fästa blicken. Det gick över efter ett tag men sen skulle han gå ut i köket och ramlade ihop upprepade gånger. Jag trodde sista stunden var här och sambon ringde veterinären - som inte verkade tycka att det var något akut…?

Vi fick tid som idag, men senare på kvällen och under natten tyckte vi bara att det blev sämre, så vi åkte in igår i tron om att sambon skulle få åka hem ensam i bilen. Väl där bekräftade de att det förmodligen var vestibulärt syndrom, men att de sett tio gånger värre fall som blivit bättre. Så de skickade hem honom med åksjukemedicin och en "spruta" att tillföra vätska med.

Men idag kan han bara gå några få steg innan han trillar ihop, hela hunden lutar åt höger, han vägrar att ta medicinen (trots att vi stoppat in tabletten i en korvbit, vilket har varit hans favorit i alla dessa år), han äter eller dricker inte (förutom det jag tvingar i honom med den där sprutan) och han kissar eller bajsar inte förutom några små urinläckage inomhus.

Fido har tidigare varit väldigt pigg för sin ålder, när han är lös har han sprungit på som en ungdom och han har inte varit anmärkningsvärt stel i kroppen. Alltid glad och har alltid velat vara med överallt. Så det är onekligen svårt att se honom så här, även om han viftar lite svagt på svansen när man pratar med och klappar honom så verkar han helt orkeslös :(

Är det någon här som har har/har haft en hund som fått diagnosen Vestibulärt Syndrom? Hur lång tid tog det för hunden att återhämta sig i så fall?

Vet inte hur länge till jag orkar se honom på det här viset även om han inte har ont… dessutom måste vi snart åka in och sätta dropp, för äter gör han ju inte… :(

_Här finns lite info om vestibulärt syndrom: http://hem.bredband.net/thegoodshepherd/arkivet_halsa_vestibulartsyndrom.html_

felzena
0

Har tyvärr ingen erfarenhet av det här. Men jag och vovvarna skickar massor av styrkekramar till er! 🌺

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Sigriiid
0

Jag har inte heller någon erfarenhet av detta. Usch vad hemskt. Hoppas att han blir bra snart!
Styrkekramar!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Forest]
0

Inte lätt när äldre hundar får sjukdomar som inte blir bättre, jag har inte haft detta på någon hund inte änds hört det innan. Jag får hoppas att han tar sin medicin och äter sin mat för det är för hans eget bästa. Sen håller jag stenhårt tummarna att han blir bra och att det inte är något annat. Styrkekramar från mig o vovvarna 🌺

[Nightcat]
2

Har du en spruta i hemmet? Alltså en sådan utan kanyl? I så fall kan du fylla den med vatten, och sakta spruta in vatten i mungipan. Tänk på att hålla så att hans mun är stängd, samtidigt ska du inte hålla för hårt. Att se till att din hund dricker är allra viktigast, hundar klarar sig en längre tid utan mat, men inte utan vatten.

Lycka till :)