Försäkringsdjungeln
Såhär i väntan på Russkiy toy-valp har jag fullt upp med att snurra in mig i försäkringsdjungeln! Jag vet att jag kommer välja Agria de första tre åren åtminstone, då valpens dolda fel-försäkring är tecknad hos dem. Dock blir jag förvirrad av alla dessa val, men har väl främst två frågor om dem. Man kan ju välja antingen 50000 eller 25000 som försäkringsbelopp. Är 50000 att ta i, eller bör man välja det? Vad tycker ni? Tillägg finns i form av medicin och rehab. Är det smart att lägga till detta? Sist men inte minst, är det någon som vet vad tex ett benbrott på en liten RT kan kosta?
Jag skulle säga gå alltid för de högsta :P De blir så snabbt dyrt och 25.000 är inget hos vetrinären typ.
Välj alltid det högsta 👍
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Välj helst det bolag du vill ha hundens hela liv - händer något så är det svårt att byta bolag. Jag skulle aldrig välja bolag efter vart valpen är doldafel försäkrad, utan jag väljer det bolag som passar mig.
Jag har haft turen att ha friska och icke skadade hundar, så jag kan nu byta bolag utan problem - och jag byter bort Agria mot ett annat bolag 1:a maj. Har tröttnat på Agrias stora höjningar på både premier och självrisk senaste åren. Dock har dom aldrig strulat när det gäller. Men för mig personligen tjänar jag massor på att byta bolag.
Olika bolag kan ha olika villkor både generella villkor och villkor för olika raser. För sin egen skull bör man ta sig lite tid att läsa olika villkor, för att välja det bolag som passar en själv bäst🙂
Nu har inte ja Agria då jag aldrig gillat dem men ta 50 000 och tillägget för medicin och rehab.
Ta det högsta. Man vet aldrig när olyckan/oturen är framme.
Min äldsta hund Max var tvungen att genomgå 3 stora operationer förra året. Kastrering pga av tumör i testiklarna, Bortagning av vänster öga pga av Lens Luxation och Bortagning av lins på höger öga pga av Lens Luxation. T.o.m med den högsta försäkringen fick vi betala den sista operationen ur egen ficka. Tro mej, en operation som kostar 37000:- är inge skoj :( men vad gör man inte för sin bästa vän lixom.
Så mitt tips, snåla inte med försäkringen.
Ta så högt det går!
Jag har bara haft Agria men tyckte det funkade hur bra som helst när min förra hund blev sjuk och jag efter några dagar på djursjukhus fick avliva honom. Det var aldrig något strul med ersättningen utan det direktreglerades och jag fick bara en faktura på det som sedan skulle betalas (den rörliga självrisken).
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Sett ur mitt perspektiv som anställd på en veterinärklinik så rekommenderar jag Agria - bra villkor - hunden kan vara försäkrad hela livet utan att premien sänks (vilket den gör på de flesta andra bolag). Självrisken kan man välja själv och man kan få den riktigt låg. Dessutom är de SUPER att ha att göra med - regleringar går alltid snabbt (andra bolag kan vara en riktig huvudvärk att ha att göra med). De är snabbare med att gå med på att täcka saker, kräver inte journalkopior på varenda patient - helt enkelt smidigare på så många vis!
Ur ett personligt perspektiv som djurägare rekommenderar jag fortfarande Agria. Haft mina olika djur försäkrade hos Agria i 12 år och alltid varit mer än nöjd. Men jag säger som ovan - snåla inte! Ta max ersättning på allt som går! Rehab + medicin är också väl värda sina futtiga årspremier när nånting väl händer. Det lilla man sparar in på att ta en lägre veterinärvårdsersättning kommer man bittert ångra när något väl händer. Som exempel kan EN natt på intensivvårdsavdelningen på ett större djursjukhus under en helg kosta 15.000 kr… hur mycket har man då kvar om man har 25.000 i ersättning?
Eftersom att ni alla säger samma sak är jag nu säker på att jag ska ta det högsta ;) Det var vad jag hade tänkt från början, men ville ändå dubbelkolla hur andra gör! :) #3 Jag väljer samma bolag som dolda fel-försäkringen för att inte riskera att det blir krockar med försäkringarna. Har man otur kan man råka ut för en situation där det ena bolaget säger att skadan är dolda fel, medans det andra säger att det gäller den vanliga försäkringen. Vilket slutar med att man inte får ut något från någon av försäkringarna! Känns väldigt onödigt att riskera en sådan situation..
Tycker också man ska det det högsta ersättningsbeloppet. Det gjorde inte jag från början men har fått höra från Agria att jag kan välja det högre beloppet när jag ska börja en ny försäkringsperiod. Tillvall är också bra att göra, jag har både medicin och rehab.
Problemet med några försäkringsbolag/försäkringar är att maximala ersättningsbeloppet är 50 000:-, men när hunden blir äldre så sänks ersättningsbeloppet :/ Så kolla noga.
Samma situation kan uppstå sen den dagen du byter bolag efter de där 3 åren och en skada uppstår, det nya bolaget kan då skylla på att den skadan redan fanns när den var försäkrad hos det andra bolaget och vice versa. Eller om hunden gör illa sig under de 3 åren och det går på vanliga försäkringen så blir det i det nya bolaget restriktioner på just den typen av skadan vilket innebär att de inte kommer ersätta det om det händer igen. Så antingen väljer du att behålla försäkringen i samma bolag under hundens livstid eller så väljer du ett annat bolag som du vill ha redan från början.
Jag har haft djur som har haft sin dolda fel försäkring i ett annat bolag än det jag har valt och den gången det har hänt något som har gått på dolda fel så har det aldrig varit något krångel med ersättning, tvärtom.
#11 Uppfödaren hade en köpare som råkade ut för just den grejen där ett bolag sa att det var dolda fel och det andra att det inte var det. Så det händer ;) Jag vet ju inte heller om jag ens kommer vilja byta sen, har nu hört från flera ställen att agria har det bästa innehållet i sin försäkring. Sen är de kanske inte de allra billigaste, men samtidigt kanske det är värt de extra slantarna?
Visst kan det hända men det kan lika gärna gå smärtfritt också vilket jag har erfarenhet av. Sen brukar alltid uppfödare vilja promota "sitt" försäkringsbolag då de för varje värvd valpköpare får rabatt…
Tjae jag har inte mycket till övers för Agria så om de är bra eller inte vill jag inte lägga mig i.
#13 Ja, så är det också förstås. Varför gillar du inte agria?
Högsta belopp på veterinärbiten! Ska man betala för en försäkring vill man att den ska täcka när ngt händer - och det är dyrt med veterinärvård.
Jag har Folksam på allt i princip. Dom är billiga, har bra villkor och är otroligt lätta att ha o göra med. Snabba på telefonen, krånglar aldrig och serviceminded. Hade dem även när min häst avlivades akut. Ett enkelt samtal och inga problem att få ut ersättningen. Har jämfört med vänners hundföräkringar och min hund har alltid haft bättre villkor och billigare årsavgift (har dock blandras). Så jag rekommenderar dem.

Jag har Agria och sedan ett år ungefär så får man behålla hundens veterinärvårdsbelopp livet ut vilket är väldigt bra då det är när hunden blir äldre som manbehöver det som mest.
Det högsta vet beloppet som går att ha är 50 000:-. Jag vet att de var först med detta. Någon som har annat bolag kanske kan tala om ifall de har följt efter?
Rehabiliteringstillägg är bra att ha om man bor nära en rehabanläggning. Men om man som mig bor 2timmar ifrån så är det inte lönt. Då får man sköta rehaben själv på hemmaplan.
Medicintillägg är bra, speciellt om du har en större hund. Medicin beräknas efter hundens vikt, det blir alltså dyrare ju större hunden är.
Livförsäkreng är ju helt och hållet efter eget tycke, det kommer ju inte hunden till gagn så att säga.
Jag har haft dålig erfarenhet av dom tidigare så vi har sedan dess valt ett annat bolag, förr oss är det mer värt att ha en fast självrisk även om det blir dyrt om det bara blir småsaker hela tiden. Visst sänks ersättningen efter en viss ålder men skulle olyckan vara framme då rejält så får vi lösa det på ett annat sätt, i övrigt gillar jag deras villkor.
#16 jag byter nu över till Optimal och även dom har 50.000 som högsta veterinärvård. Utöver det får man även för mediciner för några tusen, samt även rehab för ett antal tusen utan att teckna tillägg.
Dock sänker dom veterinärvården till lägst 25.000 kr på gammal hund (Agria är enda hittills som inte sänker numera) men det kan jag ta för så pass mycket lägre premie som jag får.
TS, vet ej om du är intresserad, men här är ett ställe där man kan börja jämföra försäkringar: http://www.bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Djur/Djurforsakring/Hundforsakring/
#19 Kan ju vara bra, ska kolla in det! :)

I härliga hund hade dom skrivit en artikel om försäkringarna och vad dom täcker. Nu kommer jag inte ihåg vilket nummer men tror den kom ut under sommaren :-)
#19 mycket stämmer iden länk du uppgav, men tyvärr har den inte uppdaterats på ett tag. Agria t ex har höjt självrisken och det kan finnas andra ändringar hos de olika bolagen.
#22 Uppgifterna om Agria tycker jag verkar stämma. Uppgifterna om självrisken är samma på den sidan som Agrias egen hemsida, enligt det jag kan se. Nya villkor gäller dock från 1 april 2013.
#23 självrisken höjs till 1600 (+ procenten) på det lägsta från nästa försäkringsperiod.
Det har dom tydligen inte ändrat på hemsidan än, men så är uppgifterna i nya försäkringspappren för nästkommande period.
#24 Ok, bra att veta eftersom jag har Agria just nu!
#25 - då vet du vad du har att vänta inför nästa försäkringsperiod😉 gaaah dom har höjt för ofta senaste åren enligt mig !

Men jag tycker man fick många saker som blev bättre vid sista höjningen. taket på pyo togs bort tex, och det här med att hunden kan vara försäkrad för 50 000 även som äldre. Det måste ju bli en stor extrakostnad för dem då det är då de flesta sjukdomarna och förslitningarna börjar visa sig.
Har nu börjat vela lite vad gäller Agria ändå! Det bästa med dem är ju att de har 50 000 i vet. kostnader samt att det aldrig sänks, oavsett hur gammal hunden är. Men å andra sidan är de DUBBELT så dyra mot vad tex Folksam skulle vara! Så det är inget lätt beslut. 1. Folksam har 40 000kr i vet. kostnader. Förstår ju själv att 50 är ännu bättre, men 40 är väl inte dåligt heller? Eller? ;) 2. Efter 8 år sänks vet.kostnaderna hos Folksam till 15 000, vilket ju är hemskt mycket sämre än Agrias 50. Men såvitt jag förstår kan man försäkra en gammal hund hos agria och då få 50 000, oavsett hundens ålder? Så förutsatt att Agria inte ändrar på detta borde man väl nästan isåfall kunna byta till Agria efter 8 år istället, om det känns aktuellt? 3. Optimal har en försäkring som låter väldigt bra när man läser på deras hemsida. Priset ligger nånstans mellan agria och Folksam, och det gör även deras villkor. Dock verkar de vara ett väldigt litet och relativt okänt bolag, och då funderar man såklart på deras trovärdighet. Så, är det någon som har erfarenhet av Optimal och vet om de är något att ha eller ej?

De brukar aldrig rekommendera att byta bolag på en hund med sjukdomshistorik, så håller sig hunden frisk ska det väll inte vara några problem. Min äldsta hund är 10 nu och vi åker skytteltrafik till kliniken. Då är jag glad för mina 50 000 och direktregleringen som Agria har med de flesta kliniker! Fast jag har alltid haft Agria. Hade Sveland en kort period för många år sedan, men var inte nöjd. Ca 60% av alla hundägare väljer Agria trots att de är dyrast, det måste vara ett gott betyg.
#28 Jag kommer ju som sagt byta över till Optimal 1.a maj (allting är redan klart), men kan ju inte säga något om erfarenhet än🙂 dom är dock supertrevliga att ha att göra med i telefon och svarar mycket snabbt på frågor via mail. Dom har ju funnits några år nu och jag har försökt följa dom för att se hur dom verkar innan jag nu bestämde mig för att byta.
Dom har ju 50.000 i veterinärvård och den sänks till minst 25.000 vid 10 års ålder om jag inte minns fel. För mig är det okej då mycket annat överväger. Det som skiljer Optimal från Agria är att Optimal inte ersätter strålbehandling och cellgiftsbehandling (som Agria numera gör = därför dom börjar bli så dyra). För mig känns inte det relevant, då jag inte skulle utsätta en hund för så pass svår behandling om den blev cancersjuk.
Så just villkor är viktiga att lusläsa om man vill göra en riktig jämförelse🙂
#28 Intressant att det blir så stor prisskillnad för dig! Nu var det ett år sen jag kollade försäkringar men minns inte att det var SÅ stor skillnad. Beror väl på vilken ras man har också. Jag tycker det är bra att ha ett högt försäkringsbelopp men samtidigt behöver man ju inte stirra sig blind på det om man har möjlighet att själv spara pengar och bekosta veterinärvård på det viset. Man kan säkert byta till Agria när hunden blir äldre men har för mig jag läst i en annan tråd att då krävs veterinärintyg. Om hunden varit sjuk som yngre så är det nog inte så enkelt att byta. Jag var också inne på Optimal men det blev Agria bl.a. eftersom dolda fel-försäkringen ligger där. Även för att det var väldigt osäkert ifall Optimal ersatte en viss typ av röntgen eller vad det nu var, minns inte längre. Men å andra sidan kan man fundera på hur sannolikt det är att hunden behöver just den röntgen… Det är svårt med försäkringar helt enkelt.
#30 Tack för bra info, ska hålla ögonen på Agrias villkor. Tycker som du att någonstans går gränsen för vad man ska utsätta sin hund för. Är det då verkligen värt att ha en försäkring som täcker mer än man kanske vill att hunden ska utsättas för, det är frågan.
#30 När du säger att du "följt Optimal", hur menar du då? Och vad har du sett? ;) #31 Ja, jag blev förvånad själv! Men för mig kostar Folksam 170/mån medans agria kostar 330/mån! De där speciella röntgenformerna, var det magnetröntgen och CT? För jag läste igår att man får 5000/år för just de sakerna med Optimal ;) Är ju det att agria har 50000 även för en gammal hund som gör att jag vill välja dem. Men för mig blir optimal 130kr billigare än agria och de sänker ju lite mindre än Folksam iallafall, till 25000 istället för 15. Men frågan är ju bara hur pass bra de är.. ;)
#33 - jag menar att jag haft lite koll på vad folk som gått över till dom har sagt och slängt ut en trevare emellanåt på FB sidor och liknande. Har hittills bara fått bra respons och det har gjort att jag nu bestämt mig - eller rättare sagt sista avgörandet kom pga nya försäkringsbrevet från Agria.
Men jag kan personligen inget säga ännu och kommer nog inte kunna göra det förrän den dagen jag är tvungen att utnyttja försäkringen.
Men då Optimal har så förmånligt för dom som har registrerat kennelnamn (oavsett antal hundar), så får jag själv stor rabatt trots att jag inte har 10 hundar eller fler (de flesta bolag ger oftast kennelrabatt om man har många hundar) och det gör att jag går ner från 2900 kr per hund och år till 1600 kr per hund och år för nästan samma villkor (vissa saker faller bort, men andra kommer till så det jämnar ut sig).
#33 Ja, tror det var magnetröntgen och CT! Jag kollade lite snabbt vad det kostar och det kostar mer än 5000. Men återigen får man ju själv fundera över vad man själv kan spara till och om det är värt mycket högre premie för att det ska ingå. Som sagt, har själv Agria men inte säkert jag har det i framtiden, lite beroende på hur villkoren för att byta försäkring ser ut.