Ledarskap
Jag har under mina två år i hundvärlden från och till varit ganska förvirrad kring ordet ledarskap. Så många olika åsikter och definitioner som det finns! Dock har jag alltid varit säker på att jag inte tycker att ledarskap har något att göra med rangordning, dominans eller tvång. Snarare innebär bra ledarskap förtroende och respekt, att hunden litar på mina beslut. Har alltid tyckt bra om Memea Mohlin och har nu lånat hem alla böcker av henne som fanns på bibblan. Dock såg jag i "inkallning är så mycket mera" hur hon skrev att hundar som beter sig illa i hundmöten gör detta för att de tycker att ägaren är en dålig ledare och att man då skulle ryta till och visa vem som bestämmer. Det kan väl inte stämma? Är hunden osäker kan det väl omöjligt hjälpa att trycka ner den ännu mer psykiskt? Själv har jag alltid fått höra att skvallerträning och liknande metoder är bäst i hundmötesträning. Vad tycker/tror ni om detta? Hur ser ni på ledarskap i allmänhet? Vad tycker ni om Memea?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag har en bok (Hur får jag hunden att…) med Memea Mohlin som jag tycker är bra, men det där med att ryta till vid hundmöten tyckte jag lät väldigt konstigt. Är inte den uppfattningen jag fått om henne och skulle aldrig få för mig att göra något dylikt.
Jag läste någonstans en text där en mening löd följande:
"ledarskap innebär att vägleda hunden till att fatta rätt beslut"
och det tyckte jag lät så bra så det har jag tagit fasta vid.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#1 den boken har jag också! Det var tack vare den som jag fattade tycke för Memea och tyckte precis som du att de inte alls lät som ett av hennes råd :o
8/5-13 & 1/6-13
Precis som du säger, så håller jag med om att ledarskap handlar om förtroende och respekt. Jag började idag en ledarskapskurs som ingår i min utbildning och vi pratade mycket om ledarskap som en process och att man utvecklas som ledare genom sina relationer. Det är ett sätt att vara och ett sätt att kommunicera sina visioner och strategier.
Några ledord som vi diskuterade var vikten av balans, att vara konsekvent, lyhörd och engagerad (i relationen till sin hund i detta fall).
Jag tror inte på att ryta på sin hund, behövs det så saknas redan respekten och det är då den man behöver arbeta med i första hand.
Det finns så många olika sätt att uppfostra djur på och många olika sätt att se på ledarskap. Här var några av mina tankar, lite sammanfattat :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag gillar Memea Mohlin, tycker hennes böcker generellt är väldigt trevliga och pedagogiska, men såklart så kan man inte hålla med om varenda mening.
Ledarskap för mig är att hunden ser mig som en resurs, att jag liksom är den bästa som finns samt att hunden känner trygghet hos mig och litar på mig.
Jag har rytit åt min hund i hundmöten en gång och aldrig mer och jag har haft problem tidigare, vissa hunder biter det kanske på men på min rottis gjorde det INTE. Beror lite på individ där också, men jag tror mer på positiva metoder när det gäller bla hundmöten. Skvallerträning har fungerat väldigt bra för oss samt om han hinner göra utfall trots allt så tar jag bara honom och går
.. medan det för andra kanske inte fungerar med skvallerträning, så hitta det som passar just din hund bäst.
Jag vill att hunden ska se mig som flockledaren och det innebär att hunden ska lita på att jag vet vad som är bäst och vänder sig till mig när det kommer till situationer.
Jag brukar tänka på det i form av hur en bra familj ser ut. Där "ledaren" är en förälder och resten av familjen vet att det föräldern gör är för familjens och familjemedlemmarnas bästa.
En mamma eller pappa kan ju ryta till eller ta tag i sitt barn någon gång, tex när det är farligt utan att det skadar relationen.
Jag vill att mina hundar kommer till mig när de hamnar i en jobbig situation och kunna lita på att jag löser de åt de och att de känner att de inte ska behöva gå in och försöka fixa saker själva.
Sen anser jag att som en bra ledare så har man tydliga strukturer så hundarna vet vad som gäller, på så sätt får man ett lugn i flocken eftersom alla vet vad som gäller.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Det kan hända att den du läst är en gammal version eller gammal bok av Memea, hon hade lite andra (sämre) åsikter tidigare.
En bra ledare tror inte på dominans och rangtrams, sådant existerar inte, en bra ledare är en trygg vägledare för hunden, som löser alla situationer för hunden och inte utsätter hunden för sådant den inte klarar av. Ledare skall inte ha något att göra med hårda ord och hårda tag, sådant är gammalt och förlegat.
I inkallning är så mycket mera skriver M.M. att man ska gå fram och nypa hunden i nackskinnet om den inte svarar på inkallningen. Jag kan verkligen inte förstå det rådet. Det vore nog i princip det sämsta man skulle kunna göra i den situationen med min hund iaf. Inte för att jag vet hur man ens skulle få tag på henne först.. hahaha…
#7 Vilken version är det, vilket år?
Som jag förstått det har Memea ändrat syn på hundträning, tidigare hade hon inte en så sund syn på hundar och jag har för mig att hon skrivit om och givit ut böckerna pånytt. Så det skulle nog löna sig att inte läsa de gamla av hennes böcker.
#8 Jag lånade på biblioteket, men slutade faktiskt läsa efter det tipset. Bra att veta att det kanske finns en nyare upplaga.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
"Dock har jag alltid varit säker på att jag inte tycker att ledarskap har något att göra med rangordning, dominans eller tvång. Snarare innebär bra ledarskap förtroende och respekt, att hunden litar på mina beslut."
Tack.
Hur jag ser på det?
Ja, jag hittade för inte så länge sedan ett citat som beskriver detta PERFEKT. Inte hundrelaterat alls, men i alla fall. (Jag har försökt hitta ett tillfälle att säga det här ett tag nu.😃)
The boss drives his men; the leader coaches them. The boss depends upon authority; the leader on good will. The boss inspires fear; the leader inspires enthusiasm. The boss says "I"; the leader, "we." The boss fixes the blame for the breakdown; the leader fixes the breakdown. The boss knows how it is done; the leader shows how. The boss says "Go"; the leader says "Let's go!"
Tror ni fortfarande att ledarskap har att göra med att förtrycka och vara en diktator?☀️
#12 Vilket mitt-i-prick citat du har hittat! Om du inte sagt något skulle jag trott det handlade om hundar ;)
8/5-13 & 1/6-13