Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1630 ggr
bcintresse
0

BC Kennel utomlands

Hej!

Jag vill, som många andra, ha en BC :) 
Men som jag förstått så är de svenska hundarna avlade mot vallning och det kommer inte bli min huvudsakliga sysselsättning utan jag vill tävla aktivt i agility/lydnad/flyball/freestyle. 
Är mkt aktiv i vardagen och har två hundar i dagsläget som jag tränar mkt med, en sheltie och en amstaff (som jag älskar över allt annat) men jag vill ha meeeer! En kvickare kompis, en smart border collie. Länge drömt om BC men det är först nu som jag känner att jag har tid och kunskap att uppfylla den drömmen. En hel del av mina hundkompisar har BC till agility och freestyle utan att valla och det har funkat bra för just dem.
Men som sagt, svenskar vill ha vallande renrasiga BC så därför tänkte jag vända mig utomlands. Jag vill också gärna ha en charmig färg på min blivande hund, vilket också brukar finnas utomlands vad jag har hört. Men vad är detta för kennlar som har såna hundar? :) Var kan jag söka? Vet ni någon bra kennel som säljer till Sverige? Erfarenheter? Hur går en import till? Många frågor… Hoppas någon där ute kan hjälpa!

[Teddies matte]
6

Jag tycker inte du skall ha någon BC.

Det finns MASSVIS med andra raser som passar mycket bättre till ditt ändamål, skall man inte valla så skaffar man sig ingen BC, punkt slut. Visst finns det mindre seriösa kennlar som tar fram dåliga hundar som inte funkar bra till vall, men en sådan uppfödare skall man ju heller inte stöda. Skall man ha en BC köper man från en seriös uppfödare som får fram ordentliga vallhundar, men då får man också räkna med att hunden kräver att valla. På samma sätt som om man inte köper en riktig jakthund utan att jaga skaffar man sig heller inte en riktig vallhund utan att valla.

vallhund
4

Pälsmonster kan du hitta lite var stans, frågan är varför du vill bidra till att förstöra en av de sista arbetsavlade raserna vi har på vårt klot?

Du kan ju ställa frågan på http://vallhundar.ifokus.se/ eller på SvaKs forum, det kräver dock medlemskap.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

bcintresse
0

innan ni dömer, och känns otrevliga mot mig.

Som sagt, känner många som har BC utan att valla och det funkar bra.. Jag tror det är individuellt hur mkt dem kräver. Jag har inte heller stängt dörren för vallning, ni får gärna läsa mitt inlägg igen. Den HUVUDSAKLIGA aktiveringen kommer inte vara vallning, men det står ingenstans att jag inte kommer göra det bara för att mina vänner inte gör det (!)

[Teddies matte]
4

#3 Men har man inte vallning som en stor sysselsättning finns det egentligen ingen anledning till att skaffa en riktig vallhund. Inte alls bra att chansa och kanske få en hund som verkligen kräver att få valla ofta. Då är det mycket bättre att skaffa en hund som passar en själv och vad man vill göra och inte behöva rätta sig efter hunden och vara tvungen att aktivera den med något som man själv inte har så stort intresse av, bara för att hunden kräver det. Dessutom är de förutom aktiveringen krävande hundar, inte så lätt alla gånger att få det att funka ifall man inte är van med deras sätt.

Loveradio
5

Aussie kanske kan vara ett alternativ? De har inte riktigt samma behov av att valla som BCn. Håller med de andra som skrivit att det vore synd att köpa en så utpräglad vallhund och sen inte valla med den. Det finns många raser som passar för de aktiviteterna du vill hålla på med.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

bcintresse
0

Det finns BC som inte kräver vallning varje dag. Och det passar mig som inte bor på gård med får helt utmärkt. Jag är fullt medveten om att det är krävande hundraser, annars hade jag inte varit intresserad.
Sluta döma mig från en liten text, jag ville faktiskt ha svar på bra kennlar utomlands.

vallhund
3

Man skall anpassa hundköpet efter ens egna förutsättningar, inte sitt liv efter hunden.

Vist kan man ha en Ferrari för att åka o hämta posten, men en Pudel hade nog mått bättre av att ha det som huvudsaklig aktivering.

Inget illa ment om pudlar, bara ett exempel.

[Teddies matte]
0

#6 Javisst, finns det BC:s som inte kräver vallning, det finns oseriösa uppfödare, men vill du verkligen stöda sådana?

Det finns raser som skulle passa dig bättre, självklart är det något du bör tänka över eftersom en BC inte riktigt passar dig helt och hållet.

bcintresse
0

Aussie är också en ras som jag varit spekulant på men border collien är nr 1. Och kommer alltid vara, trots andra raser så har jag alltid drömt vidare om en BC.

bcintresse
0

Alla BC vallar inte, det är individer. Precis som att alla shetland shepdogs inte skäller, trots att alla sa (varnade) det när jag köpte min nuvarande sheltie så säger inte hon ett pip. Och det med hjälp av träning på andra sätt. Om det är en "oseriös" uppfödare som avlar på mindre vallande hundar men där allt annat är klockrent så köper jag gärna en hund. För då passar den hunden mig perfekt.
Jag i min tur kommer inte avla vidare på hunden då jag inte har något sånt intresse alls, jag vill "bara" träna och tävla. Som ni själva säger är en border collie en aktiv hund och JAG VILL HA EN AKTIV HUND! 
Det retar mig att ni ska sitta här och döma vad jag är för en person och om jag är en lämplig hundägare, jag vill ha tips om kennlar utomlands och hur man importerar. Vad jag väljer att köpa är helt upp till mig själv.

[Teddies matte]
0

#10 Men att stöda oseriösa uppfödare är ju inte schysst, gynnar inte aveln på något sätt! Din jämförelse är inte relevant på något sätt i detta fall, BC:s är avlade för vall och skall valla. Ja, BC är en extremt aktiv hund, men det finns massor av aktiva hundar som skulle funka lika bra och som inte behöver valla för att må bra och vara helt nöjda, vill man få en BC nöjd är det vallning som krävs. 

Jag tror heller inte någon seriös uppfödare kommer låta dig köpa en valp om du inte tänker valla, varken i Sverige eller utomlands. Så vill du ha BC får du nog satsa mer på vallandet eller tänka om när det gäller rasval.

vallhund
1

Varför stödja avel av icke rastypiska hundar?

Pikkupaninen avlar på utställnings BCs du kan ju importera en hund därifrån, men den lär du inte komma så långt med i någon gren, förutom utställning.

Fortsätt gärna fråga på http://vallhundar.ifokus.se/ eller på SVaKs forum.

bcintresse
0

Äh jag frågar folk som känner mig istället och försöker använda google lite mer.. Här får man bara otrevliga och dömande svar.

dinamnam
0

Ts jag tycker du ska låsa denna tråden för den kommer bara spåra ur som min gjorde med samma personer som skriver på din tråd nu…jag har en icke vallande BC och det funkar utmärkt! Gör det du tycker är bäst!

Lycka till 🙂

Med vänliga hälsningar 

skrabbe
4

Kennlar som inte avlar på vall-egenskaper brukar istället avla på utseende, dvs ren utställningsavel. Utställningsavel hos arbetande raser för sällan med sig något gott. Nackdelen med sådan avel är nämligen att man inte bara tappar rasens vall-egenskaper då utan också viljan att över huvudtaget vilja arbeta. Det är värt att tänka på!

Är du beredd på att lägga ner massor med tid och energi på att tävla och träna med en BC så tror jag visst rasen kan passa dig, under förutsättning att du ger den en ärlig chans att få valla. Det finns kurser man kan gå, vem vet, du kanske faller för vallning? Du skriver ju själv att alla BC:s är individer och det är ju verkligen sant, men om du får en BC som verkligen har ett jättestort behov av att få valla måste du ju ge den chansen, eller hur?

Jag tycker inte du ska satsa på en utställningsavlad BC om du verkligen, verkligen vill jobba med hunden. Satsa på en arbetsavlad BC från en seriös och kunnig uppfödare som kan erbjuda dig hjälp och stöd. Det finns kennlar som anordnar egna vallkurser till exempel.

Ett annat alternativ kanske kan vara att ta en lite äldre omplaceringshund? Då vet du ju hur pass mycket vall hunden har i sig och du vet vad du får. En del BC's omplaceras just på grund av att de har för dåliga vallanlag.

[tiffitott]
2

Om du inte vill valla, varför vill du då ha en bordercollie? Det är ju en utpräglad vallhund?

Agility och freestyle skulle inte många hundar nöja sig med, speciellt inte en BC.

[Annamaja27]
0
[Forest]
4

Är väl ganska vanligt ändå att boder collies andvänds till det ts beskriver? Jag tycker att man ska bruka det rasen är avlad för men som sagt alla bc vallar inte men funkar bra till annat. Tänk på att det är mycket jobb att få dom nöjda. Tips om vart du kan hitta vet jag inte det bästa är väl kolla runt på utlänska sidor.

[tiffitott]
2

Det finns många raser att välja mellan om man vill syssla med agility/lydnad/freestyle, visst BC funkar utmärkt till det men, när inte ens bruksgrenarna är nämnda då skulle jag inte ens rekommendera en bruksras till TS. 
Pudel och papillon passar bra till det du söker tycker jag.

[Teddies matte]
1

#19 Hur pass bra det funkar med Flyball för en Papillon vet jag inte, låter lite som i det klenaste laget kanske, men vill ts ha en hund i liknande storlek kan ju t.ex. Tollare eller Aussie vara ett alternativ.

[tiffitott]
0

#20 Funkar alldeles utmärkt att köra Flyball med en papillon 🙂

Frida B
2

lyssna på oss TS istället för att skita i vad folk säger, kolla på andra raser!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Aremea]
5

Tänk om, tänk rätt. BC utan vallanlag förlorar även alla andra positiva egenskaper, såsom signalkänsligheten, arbetsviljan och förigheten. Kvar har du en pälsboll med låg stresströskel.

Det finns en massa andra kvicka och trevliga raser som inte är framavlade extrema arbetshundar, titta på nån av dem istället. 

Att stödja utställningsavel av en arbetsras är att aktivt motverka både rasens utveckling, rasföreningens avelsmål och dessutom stödja rejält oseriös avel. Varför vill du göra det?

PiganX
4

Jag har själv en BC-blandis som inte vallar, men som har mycket BC-mentalitet.. Men jag tycker ju att det känns väldigt onödigt att skaffa sig en BC om syftet inte är att hålla på med det den är till för att göra. Och skaffar du dig en vallhund så är chanserna väldigt små att den inte har särskilt mycket behov av att valla. Jag vet, det finns många människor med vallhundar som inte vallar, och det funkar alldeles utmärkt. Men varför chansa? 

Jag dömer dig inte, jag försöker bara få dig att förstå det logiska vi andra verkar förstå. Det är lätt att snöa in sig på en speciell ras, har själv en viss förkärlek till många raser, även raser som inte passar mig och min livsstil, tyvärr. Men jag skulle inte få för mig att skaffa mig en hund som kanske inte skulle må bra av min livsstil, och inte få göra det den mår bra av att göra.

CelsiusT
4

Väldigt intressant att folk kan döma att "bc inte är en ras för TS". BC kanske passar TS perfekt, eller så passar den inte alls, men det kan man inte avgöra av den lilla info som vi får i den här tråden.

Däremot så håller jag med om att det är opraktiskt att skaffa en renodlad vallare om man inte ska valla (oavsett vilken ras man väljer, finns fler raser med individer som är renodlade vallare, finns tex sådana inom aussie också). Men det finns flera BC som visar sig inte gilla att valla eller som inte passar till det, unghundar eller vuxna hundar, som finns till omplacering. Detta kan absolut vara ett alternativ för TS om h*n nu tror att en BC skulle passa.

Själv har jag också en BC och vallar inte heller, han är inte så road av det och inte jag heller. Så vi kör på agility vilket han visar enormt mycket större intresse av än vad han gör för vallningen. Fungerar ypperligt och vi mår så bra båda två av vårat liv ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pennybus
2

Herregud vad folk ska hoppa på DIREKT, ge er om ni inte har något trevligt att säga eller ett tips, och tips är inte att hänvisa om en sällskapshund när TS söker en aktivare hund.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Teddies matte]
1

#26 Självklart finns det sällskapshundar som skulle passa utmärkt till det ts nämner, dock har hon fått tips om Aussie och tollare också, vilket då inte är några rena sällskapshundar.

lillalycka
5

#26 och vem i tråden har hänvisat till en sällskapshund? 

Tycker det är ett mycket bra tips att säga att hon inte ska ha en BC om hon inte ska valla. Att medlemmar på ett hundforum värnar om hundarnas bästa är en självklarthet, därför får hon sådana svar.

Man kan tycka vad man vill men när man ställer en sådan här fråga till ett forum med erfarna hundmänniskor kommer man få "du ska inte ha en BC". Enbart pga av att dessa människor vill att alla hundar ska ha det bra. 

Det finns ingen ras i världen som är en så hårt utpräglad vallhund som BCn, tycker därför det låter otroligt märkligt att man ska ha just en sådan om man inte vill valla? Aussien har liknande rasegenskaper och är väääldigt lik utseendemässigt, (en svartvit aussie med svans och en BC är inte lätt att se skillnad på för ett otränat öga), så frågan är varför inte den är "nr 1" enligt TS?

LinaK
1

På trådskaparens begäran låser jag nu tråden.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer