Välkommen hit Nadja!
Äntligen kan Nadja få en egen tråd! Har väntat med att göra en då det inte var säkert men..
Nu är hon hos oss på prov! Hon är en blandning med Schäfer och Finsk Lapphund, men alla börjar tveka då hennes förr-förr-förra ägare var lite skum och hade tappat bort papprena…
Jag har ju varit hundvakt åt henne sen ca 3 år tillbaka, och vi klickade redan vid första gången. När hon sov hos oss första natten vägrade hon lämna mitt rum, ens för korv eller skinka. När jag gick ut för att hämta posten dagen efter öppnade hon dörren för att hon ville ut till mig (min lillasyster var även hemma, så hon var inte ensam).
Men sen så visade det sig att ägare B (hennes andra ägare, hon som vi fick henne av nu) inte kunde ha kvar henne, så hon omplacerades till ägare C som är en sk hundpsykolog och har studerat vargar. Dom skulle även försöka göra henne till jakthund (konstigt tycker jag, då hon tidigare var rädd för vilt).
För ca 2 veckor sedan skrev ägare B till mig, att Nadja kommer tillbaka till henne. Då kom det på tal om att vi skulle ta henne istället, då ägare B egentligen inte har tid med både hund, jobb och två barn, ett i dagisåldern och ett i tidig skolålder. Så kom vi överens om att vi skulle träffas, vilket vi gjorde (sen blev det lite strul där emellan, men det orkar jag inte skriva) och idag hälsade jag på henne för första gången på ett år! Det var som att återse en kär gammal vän igen, obeskrivligt! Men, hon hade förändrats. För ett år sedan såg jag en självsäker hund åka, nu såg jag en för undergiven hund komma tillbaka. Jag vet inte vad dom gjort med henne, men någonting fel måste dom gjort. Dessutom trodde ägare C på bestraffning, så när Nadja gick upp ur korgen efter kommandot "gå och lägg dig" så röt ägare B till, då ägare C sagt åt henne att göra det. Nadja blev då livrädd, och sprang och gömde sig bakom en byrå då ägare B även kastade någonting brevid Nadja. Då blev ägare B ännu argare, o.s.v… Riktigt hjärtskärande… Vid det ögonblicket bestämde jag mig för att vi måste ta över henne. Hon mådde inte bra, hon har tappat livsgnistan någonstans på vägen… På promenaderna så gick hon fint i kopplet, men så fort hon drog lite så ryckte ägare B i kopplet (med stryphalsband) så att Nadja rycktes till andra sidan vägen. Usch!
Så nu ligger hon här brevid mig i sängen igen, vilket känns så härligt. Efter år av väntan, är vi äntligen hundägare!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Åhh vad kul att äntligen skaffa hund! Så himla söt hon är :)
#1 ja, har varit överlycklig hela kvällen! Hon tackar :)
Bildbomb kommer imorgon hehe!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad roligt, hoppas att allt går bra med henne 🙂 Hon är jätte fin!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3 hoppas verkligen vi med :)
Idag agerade hon ryggstöd för mig, jag satt i soffan när hon helt plötsligt bestämde sig för att lägga sig bakom mig.. Vilket hon gjorde.. Kan ju tillägga att hon tror att hon är en Chihuahua till storleken ;)
Vi gick även på en kall promenad på en timma, och hon är så duktig i kopplet! Förrut drog hon hela tiden, nu drar hon inte någonting. Tyvärr fick vi endast med ett helstryp, kedaja, men jag ska göra ett eget halvstryp till henne. tills dess får vi använda strypet, men kommer ha det så att det inte stryper åt.
Här ser man hennes charmiga paraboler också 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Åh, vad hon är fin!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#5 hon tackar :) är så stolt över henne, min lilla demon :)
På tal om demon…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 tack! Hon är 5 år detta året, men har känt henne sedan hon vart ca ett år :)
Nu är det alltid roligt att vakna på morgonen, nu ser jag fram emot att vakna halv sju varje dag haha! Alltid någon som är glad när man kommer hem, att alltid ha en skugga :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Den första veckan har vart både upp och ner. Hon är verkligen underbar, har dock rymt en gång (suck) men annars är hon jättehärlig! Förrutom en grej. Det var tre dygn sedan hon åt. Nu har vi varit och fått en provpåse med Eukanuba, då hon ratade doggy prima (som vi fick med av ägaren, och som hon har ätit fram till förra året) och doggy proffesional (som hon åt efter prima) bajsar hon som en häst av. Så dom rekomenderade Eukanuba då det är köttbaserat och det funkade på deras kräsna finska lapphund. Vi gav henne lite av det, och slurp så var det uppätet! Det var så skönt att se att hon åt! Lite för fort åt hon, men det var verkligen över förväntan! Så nu hoppas vi att det fortsätter så och att hon går upp i vikt.
Har även mätt henne nu! Hon var större än jag trodde haha! 😃Mankhöjd: 58 cm
Ryggmåttet (korset till skulderblad): 50 cm
Halsmått: 40 cm
Vikt: 19 kg
Hon väger väldigt lite, och man ser mycket ben på henne. Så nu börjar viktkampen! Hoppas att detta fodret funkar.
Igår märkte jag även att man knappt kan få kontakt med henne ute på promenader. Jag tränade lite med godis, och efter det blev det mycket lättare att få kontakt. Någonting som vi bör träna på!
Inga profsbilder, men får duga sålänge :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vem kan motstå dessa ögon? 🙂
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tillslut somna hon, man blir ganska trött av att inte har ätit på tre dagar :/ Hoppas verkligen hon fortsätter äta nu!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
The progress continues, och hon glufsar i sig maten allt fortare och fortare! Dessutom tar hon själv kontakt ibland, och hon har nu förstått att det finns godis i fickan till henne när hon vart duktig :) Varje dag ser jag en förändring, så härligt!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#12 Härligt att det går framåt!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Idag var vi i slottskogen med hundgänget, och släppte henne i rastgården (med darrande händer, hon har hoppat över sånna staket som fanns där förrut) med de andra hundarna. Hon försökte inte ens hoppa över staketet någon gång! Men hon var rastgårdens retsticka, så fort någon inte lekte med henne eller några hundar lekte utan henne, så var hon där och skällde och nöp de andra hundarna i bakbenen eller öronen… Suck… Men annars hade både jag och hon skitkul, och hon kom och sökte kontakt flera gånger! Helt självmant! :D
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Haha den stackars lilla dvärgpudeln var väldigt intressant
_(f.d MelvinMimmiLufsen)