Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3968 ggr
Jetaime
0

Kastrering

Kastrering av tid.

För- och nack-delar samt åsikter?

Ixectrona
0
[Teddies matte]
3

Har hunden inte STORA problem med löptikar eller är sjuk så finns det ingen anledning, allt för många hundar kastreras i onödan. Nackdelarna väger tyngre än fördelarna ifall det inte är av medicinska problem eller verkliga problem gällande löptisksstress, googla så hittar du säkert mycket.

Jetaime
1

Ska självklart stå tik, inte tid ;)

[Teddies matte]
2

#3 Har tiken väldigt svåra och jobbiga löp kan det vara en idé men på en frisk tik utan problem skulle jag inte göra det, eftersom det finns en del tråkiga biverkningar.

russin
2

Jag skulle aldrig kastrera en tik om det inte finns stora skäl att göra det - det är ändå en stor operation.

Själv har jag endast låtit kastrera en enda tik under alla år som hundägare. Det var en tik som efter sin enda valpkull blev oerhört skendräktig efter varje löp - så pass skendräktig att hon blev sjuk (mjölkstockning med hög feber till följd och hon tålde inte Galastop)

Hon blev inkontinent efter 2 år, vilket inte är helt ovanligt.

vallhund
2

Upp till 20% av tikarna blir inkontinenta. En RR jag kände fick bli änglahund, hon läckte konstant, medicinering hjälpte inte o hon mådde psykiskt dåligt av sin inkontinens.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ixectrona
10

Kastrering av tik innebär att (om man gör det tidigt nog) risken för ljuvertumörer minskar med 90%, risken för livmoderinflammation och livmodercancer elimineras, hon slipper stressen av löp och skendräktighet, så jag ser stora anledningar att kastrera i förebyggande syfte.

Jag förstår inte varför det är en sådan tabu att kastrera just hundar, just i Sverige - är ni lika mycket emot att kastrera hästar och katter?

russin
2

Det går inte att jämföra katter med hundar då dom fungerar annorlunda med löp osv.

Bland hästar är det endast hingstar som kastreras då det helt enkelt är svårt att hålla hingst - du kan sällan ha flera hingstar i samma hage och vissa hingstar kan bli oerhört svårhanterliga. Ekonomiskt svårt då dom behöver egen hage osv. Ston kastreras över huvud taget inte av dom skälen.

Jag har aldrig haft en tik som är stressad pga löp - löp är ett helt naturligt tillstånd. Endast en har haft problem med skendräktighet, men hon blev inte stressad pga det. Däremot gick det för långt på henne då hon blev sjuk (feber osv) pga sin skendräktighet, men det är sällan en tik blir så dålig av det. Enda tiken jag låtit kastrera.

Det är ett mycket större ingrepp att kastrera en tik, än kastrera en katthona. Vad gäller hundar så kan många problem uppstå pga kastrering. Tillväxtrubbningar, inkontinens, mentala problem, problem med andra hundar osv. Jag förstår inte vitsen med att kastrera ett friskt djur om den inte har uppenbara problem. Och där kommer vi in på katter. En katta löper upprepade gånger om hon inte paras och kan bli ordentligt sjuk pga det - så då är det en helt annan sak. Huskatter har inte normala löpperioder om 1 gång per år och kan få upprepade antal kullar och vi har tillräckliga problem med lösdrivande katter i Sverige. Hankatter strövar fritt och lever ett oerhört hårt liv med slagsmål, pissar in revir i människors trädgårdar (möbler osv) och blir pappa till många ungar pga att den inte är kastrerad. Vi har inga problem med lösdrivande hundar, men väl med människor som inte orkar fostra sina hundar när dom blir könsmogna…

Men för mig får folk göra precis som dom vill när det gäller kastrering och jag känner många kastrerade hundar (99% hanar…) På flertalet av dom finns könsdriften kvar i ganska hög grad trots tidig kastrering…

russin
3

Däremot är jag för att hanhundar som fortfarande vid 3-4 års ålder är överkåta kastreras, om dom är en pina för alla - dom har ändå inget i avel att göra. Men jag tycker en hund ska få växa färdigt både kroppsligt och mentalt innan kastrering. Könshormoner har mycket med tillväxten att göra vad gäller skelett osv.

Mantissa
3

En fördel är att tikar som kastreras förebyggande har 10% lägre försäkringspremie (jämförbart med premien för hanhund) hos Agria pga att de har statistiskt lägre vet kostnader än andra tikar.

Winta
0

Min äldsta hund fick livmoderinflammation vid 11 års ålder och det blev akut operation. Det var en hemsk period och tänkte efteråt nästa gång får det bli kastering. 

Veterinären berättade att en del tikar kan också få det tidigare ålder så man vet aldrig säkert. Som sagt så finns det fördel och nackdel som inte kastererad eller kastererad.

Mantissa
0

Återkommande livmoderinflammationer var anledningen till att jag tog bort min 15 åriga goldentik. Hon fick "som tur var" öppna livmoderinflammationer som gick att bota med medicin, men de kom tillbaka varje löp och på slutet oftare ändå.

Fenix_Chicci
0

Vill nog inte kastrera min tik, dels pga av inkontinens men också för att de har lättare att gå upp i vikt och blir mer matgalna och jag tror att hon kan bli mer osäker vilket jag absolut inte vill. Hon har inga problem vid löpet så ser ingen anledning till det.

En släkting kastrerade dock nyligen sin tik eftersom hon blev väldigt nedstämt under och efter löpet. Nu är hon glad igen men väldigt galen i mat. Hon tänker i princip på mat hela sin vakna tid. Vår hane som är kastrerad är likadan. 

Kastrering av katter tycker jag är en helt annan sak, många katter springer lösa och är de då okastrerade blir det en väldans massa hemlösa katter. Problemet är redan så stort så behövs verkligen mer kastrering av katter. Dessutom är det inte snällt mot en katthona att låta henne få kull på kull på kull. Sliter otroligt på kroppen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
0

"Normgruppens rekommendation
Normgruppen kan inte rekommendera rutinmässig kastration av friska hundar utan att ingreppet föregås av en diskussion med ägaren i varje enskilt fall."

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-angaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Förekomsten av pyo varierar mellan raser.

Mantissa
0

#14 Det är ju inte direkt samma sak som att avråda till det. Bara att det finns risker och fördelar med båda alternativen.

vallhund
0

#15 Absolut!

Men en motvikt mot de som påstår att det bara är positivt med kastrering

[RMSLiners]
4

Jag har hört mycket positivt med kastrering tex detta med minskning av tumörer, ingen livmodersinflammation osv. 

Min tik är ett exempel där kastrering är det bästa alternativet då hon absolut inte mår bra under löp och i framtiden (när jag har ca 5-6000kr som vår veterinär tar) kommer hon kastreras men att kastrera en tik bara för kastrerandes skull eller egen vinning för att slippa löp ser jag som onödigt.

Jetaime
1

Vår första tik fick livmoderinflammation, och fick åka in akut. Vår andra tik mådde väldigt dåligt både innna, under och efter löp, så när hon var 5 år bestämde vi oss för att låta kastrera henne, vilket vi inte ångrade en sekund. Vi tredje tik är väldigt stressad under löp och efteråt, men henne kommer vi inte låta kastrera så länge det inte händer något, hon är åtta nu.

Och min tik har sitt första löp nu och jag funderar på att kastrera henne.

SmileyMalin
3

Tror synen på kastrering varierar mellan olika hundägargrupper. Jag som tävlar agility har mött en väldigt positiv syn på kastrering och många agilityförare väljer att kastrera både hanar och tikar dels för att kunna ha många hundar tillsammans i harmoni men också för att få välmående och riktigt arbetsdriva hundar som vill träna och tävla året runt och som fokuserar på föraren och träning istället för dofter….

Jag har kastrerat min ena (dock hane) och hade garanterat kastrerat den yngre om han inte typiskt verkar bli rätt snygg 😉 och dessutom har ett makalöst stabilt psyke för sin ras. 

Bland dom jag känner som valt att kastrera (både hanar och tikar) så kan jag inte komma på en enda som är missnöjd med sitt beslut eller upplevt negativa följder hos hunden. 

Så det gäller nog att kolla upp vad som verkligen är sanning och vad som bara är fördomar!

Driva
1

En sak jag tycker är intressant är att med katter så kastrerar man ju både honor och hanar utan att man hör någon direkt höja rösten mot det. Men däremot hundar så är det mycket åsikter hit och dit.

Är det stor skillnad på betenden och konsekvenser och liknande mellan att kastrera en hund och en katt?

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Teddies matte]
2

#20 Ja, det är inte samma biverkningar för hund och katt och en hund har man koll på, det är ägarens ansvar att se till att hunden inte kan para sig! Dessutom har katthonor oftast väldigt jobbiga löp, mycket värre än för en tik, många katthonor behöver kastreras.

SmileyMalin
0

Fast många tikar har ju också jobbigt vid löp… kanske inte så att det påverkar i vardagen direkt men tillräckligt för att hundens ska kännas låg och deppig vilket jag ändå anser är onödigt lidande för en tik som aldrig kommer gå i avel…

[Teddies matte]
1

#22 Ja, har tiken SVÅRA löp kan det vara en idé, men långt ifrån alla har det! Nackdelarna är i många fall större än fördelarna.

SmileyMalin
0

Fast vad är ett svårt löp då?

[Teddies matte]
1

#24 En tik som drabbas svårt av sina löp, som mår mycket dåligt och har det väldigt jobbigt med vardagen. En sådan kan det löna sig att kastrera, men inte några som inte har desto större problem.

SmileyMalin
0

Fast många som "bara" är låga och deppiga klarar ju vardagen utan problem men utsätts ändå för lidande i onödan…

[Teddies matte]
1

#26 Det är inte värt att riskera att tiken får de biverkningar som kan komma av en kastrering bara för att man tycker den borde få slippa lite "lidande", i värsta fall kanske man hamnar avliva tiken långt i förväg p.g.a allt det lidande som kastreringen gav.

Mantissa
2

..eller så måste man avliva tiken pga att den får livmoderinflammation eller juvertumörer. Det är inte svart eller vitt, långtifrån.

[Tess86]
0

Vi kastrerade vår första tik men inte den andra. Vi läste på och diskuterade med många veterinärer innan vi tog beslutet. Det vi hörde var att risken för juvertumörer minskar markant vid kastrering. Vi diskuterade också risken för inkontinens men fick höra att ikontinens i de flesta fall hänger ihop med övervikt. Hundar som kastreras blir lätt överviktiga och övervikt leder till inkontins, reglerar man vikten kan alltså inkontinensen försvinna igen.

Vår hund har inte fått några bieffekter och eftersom vi inte tänkt kastrera tik nummer två har jag inte läst och uppdaterat mig något mer inom ämnet så jag har inga referenser på det jag skriver. Jag skriver bara vad vi tog i åtanke när vi valde kastration. Nu är det gjort och jag har inte funderat något mer i frågan eftersom det inte har varit aktuellt.

vallhund
0

#29 RR tiken var smal.

[Teddies matte]
0

#28 Ja, blir hunden sjuk måste man kastrera, men att kastrera en ung, frisk tik utan problem är bara dumt.

[Tess86]
0

#29 Det hänger väl kanske ihop med det vi hörde då, att det i de flesta fall hänger ihop med övervikt. Det betyder ju att det inte behöver vara så i alla fall.

Hur som helst har jag inte läst vidare i ämnet så jag har inte läst några studier som visar på andelen överviktiga/normalviktiga som får inkontinens, och hur ofta det går över med viktnedgång.

Mantissa
1

#31 men kastrerar man tiken tidigt så slipper den dessa sjukdomar. Inte säkert att den överlever cancer eller in livmoderinflammation.

russin
2

#33 - har man otur så överlever hon inte kastreringen heller….det är trots allt en bukoperation med sövning och allt vad det innebär.

vallhund
1

Varför skall man kastrera tikar tidigt utav raser som inte drabbas av dessa problem? För att veterinärer är pengakåta o utnyttjar tikägares okunnighet?

Btw så finns det studier som tyder på att intakta tikar, även av pyodrabbade raser lever längre o friskare om de är intakta.