Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 767 ggr
Maaria74
0

uppfödning och hundhållning?

Vi bor strax utanför stan, med bara några få hus som grannar. Vår närmsta granne har hunduppfödning, (modell större hundar och en vaktras). Dessa hundar som varierar med 8-10 stora hundar plus valpar när det är sådana tider, bor i en vanlig villa med vanlig villa tomt. Hon har sina hundar i rastgårdar, hon motionerar dem aldrig, har dem endast lösa i trädgården som inte är så stor, eller låter dem sitta i hundburar i bagaget på bilen. Jag har absoslut inget i mot hundar har en egen hund som är med mig på jobbet på dagarna och motioneras på kvällar och helger.

Det som verkligen stör mig är skällandet, dessa 8-10 hundar skäller så fort jag rör mig i min egen trädgård, det räcker att jag öppnar min egen ytterdörr så sätter de igång. Jag har pratat med ägaren flera gånger, och hen ber om ursäkt och det kan vara något lugnare för några dagar innan allt är som vanligt igen.

Finns det inga regler för hur många hundar man får ha på en viss yta och vilka regler gäller för oljud? Och bör man inte aktivera sina hundar för att minska tristessen hos dem, de flesta hundar mår ju trots allt bra av aktivitet.

Jag vill egentligen inte bråka men har ni några tips på hur man kan få dem att skälla mindre.

Swadika
1

tassar här, har precis samma problem, bor en liten kennel av en större ras och så fort man får förbi så flyger dessa hundar till staketet och skäller. Jag har aldrig sett dem aktivera sina hundar överhuvudtaget förutom kanske lite bollkastning på gården, men de går aldrig promenader.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

JamieBlue
0

När det gäller buller från trafik och oväsen från restauranger så är det miljö- och hälsoskyddsförvaltning/kontor på kommunen som har hand om sådana frågor. Fast det är väl ytterst tveksamt om de skulle agera i en sådan här situation. Men man kan ju alltid ringa och fråga om råd. Djurskyddet ligger hos länsstyrelsen, även dem kan du ju ringa och eventuellt få lite råd ifrån. Det är nog svårt för dig att få hundarna att skälla mindre, det måste nästan ägaren göra.

[Cras]
2

om hundarna skäller så mycket hela dagarna att du verkligen störs mycket av det så klart du ska anmäla till miljö o hälsa hos kommunen! dde gör inte alltid nåt (verkar ju variera lite från kommun till kommun om de agerar lr inte), ibland kanske det krävs flera anmälningar innan de bryr sig så då är det ju bara att börja lägga dem på hög. jag jobbade på en hundpensionat förut som låg lite avsides men hade några grannar ändå, de hade fått en föreläggande från kommunen att de bara fick ha hundarna på pensionatet ute i rastgårdarna mellan vissa klockslag. för övrigt är det olagligt att förvara hundar i bilbur annat än under färd. det är olagligt att ha dem i rastgård hela tiden utan de ska rastas på annan plats dagligen, jag tror inte tomten räcker, detta kan du anmäla till djurskyddet hos länsstyrelsen för!

[Teddies matte]
0

Absolut finns det regler, du kan ju testa anmäla, få dit någon kontrollant. I det här fallet verkar det ju som de bryter mot flera regler.

[Forest]
0

Jag hade någ anmält detta att en kommer och gör en hemvisit hos do för kolla av hundarnas boende och allt.

En fråga sen ts har du hälsat på hundarna det har jag märkt att det hjälpt oss med fd grannhunden som oxå skällde så fort vi gjorde något ute. Han fick lära känna oss lite mer genom att vi hälsa flera gg fick okej av ägaren att ge hen en godis så det körde jag på oxå, men det var bara en hund inte en hel flock.

Du har så rätt så ts att hundar mår bäst av att få lite aktervering vissa raser kräver mycket mer än bara lite för att må bra 😉

Izziegirl
0

Precis som #3 skriver så vänder man sej till kommunen ang skällandet!

En annan sak jag tänkte på…stora hundar och många hundar…finns ju faktiskt föreskrifter för hur stort utrymme varje individ kräver. I detta falllet kanske det är på tok för många hundar på för liten yta!!

Sen så tycker jag ju personligen att en uppfödare verkligen borde veta vad hundar behöver…nämligen motion och stimulans i mängder!

Maaria74
0

Tack för alla råd, idag har hon lämnat hundarna inne då det varit tyst som i graven hela dagen, så när som på lunchen då hon var hemma och släppte ut dem i trädgården :).

Kommer kontakta kommunen igen, har pratat med dem tidigare men som någon sa, de gör inte så mycket.