Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2561 ggr
WildaE.R
1

Kloklippning, hjälp.

Har en jrt på 9 månader som är livrädd för kloklippning. Hon hade en traumatisk upplevelse som liten då hon blev anfallen av en hund och bröt en klo, har sedan dess varit panikslagen så fort man kommit nära tassarna. Nu ät hon som sagt nio månader och vill fortfarande inte bli klippt. Har tagit henne mycket på tassarna så hon blir van vid tasshantering både när hon är avslappnad och efter promenad ex torka extra mycket med handduk på tassarna osv. Har även haft framme kloklipparen så hon vänjer dig vid den och hållet i den samtidigt som jag är nära tassarna. Är det jag som har för dåligt tålamod och ska fortsätta som jag har gjort eller har ni några andra tips? Tack på förhand

sarae
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sophia Yin - Veterinär och Etolog har gjort ett klipp om hur man kan motbetinga rädsla för kloklippning. mitt bästa tips ;)

http://www.youtube.com/watch?v=WWZUcLfHXLE

[_annaH]
0

Ge inte upp! 

När vi fixade pass till min hund så fick hon spruta i tassen, sen dess kunde man inte röra tassarna utan att hon fick panik. Innan kunde vi klippa klorna fint o hon va lugn. Men efter det veterinärbesöket kunde vi inte det längre trots att vi kämpa o försökte vänja henne. Tillslut fick vi klippa klorna hos veterinären och hon skrek o skrek trots att veterinär knappt hunnit ta tag i hennes tass. Ja hon va helt omöjlig.. 
Men jag gav aldrig upp, utan jag satte mig på golvet o la henne ner o så fort hon insåg att vi skulle klippa klorna så fick hon panik o försökte smita, men jag höll kvar henne o när hon lugnat ner sig så fick hon gå. Och det tog ett par månader o för varje gång vi klipper klorna så blir hon bättre o bättre. Sist jag klippte så låg hon lugnt o stilla och det gick hur fort som helst!

Så från att vara livrädd o skrika när man ska ta tassen till att ligga lugnt o fint och låta en röra tassarna. Det gäller att tränatränaträna!

Det tog oss nästan 1 år att komma hit där vi är idag.

WildaE.R
0

#2 underbar video ska testa det redan ikväll när husse kommer hem :) #3 ja, vi får väl fortsätta kämpa, har lärt henne ligga still på sidan kan kanske använda mig lite av det kommandot i att få henne avslappnad när hon börjat vänja sig lite bättre :) Tack för era jättebra tips.

WildaE.R
2

Testade det de gjorde på videon nu och det gick att klippa två klor, tills hon fattade vad vi höll på med. Men den funkade ju så kommer fortsätta med det :) tack för underbara tips

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här metoden gillar jag 🙂

Men det är bra iallafall att ni har en grund och hållt på mycket med tassarna osv 😃

[Annamaja27]
0

Under tiden min hund tyckte det var obehagligt med kloklippning köpte jag en fotfil och filade klorna i stället. Funkade väldigt bra. Då behöver man inte vara rädd för att man ska klippa fel om hunden rycker till.

Med träning vande hon sig vid klippning och nu går det utan problem.

[typellisch]
0

I början var vi tvungna att vara två för att klippa Mollys klor. Jag höll fast henne och en bekant klippte. Molly pep och gjorde motstånd. Jag tog djupa andetag och lugnade ner mig så jag inte smittade av mig och sedan berömde jag henne massor under tiden.. överdrivet mycket. Sen var det lite kämpigt ett tag men med massa beröm och belöning efteråt så står hon nu bara och lyfter självmant på tassarna och väntar på att det ska vara klart :).

WildaE.R
0

Ja en fil har vi testat med hon är inte förtjust i det heller. Ja, två. Måste vi också vara, men hon får sån panik att hon får hjärtklappning och flämtar oc vill inte utsätta henne för det varenda gång bara för att man "måste" klippa klorna :(

[typellisch]
0

#8 Stressar du upp dig inför kloklippning? Får du hjärtklappningar och blir du nervös? För det känner ju din hund av så väl. OM du stressar upp dig osv så ta djupa andetag och tänk ''det här är en enkel match!'' för då kommer hunden känna precis det. Sen om du bara så har fått klippt en klo utan protester så beröm, belöna, krama, gosa osv osv och om det flyter på bra med alla klor så lek din hund favoritlek och ge favorit godisen så kommer hon inse att hon får ju faktiskt ha himla roligt bara hon går igenom det hela! Och om du är försiktig och inte klipper i pulpan så kommer hon inse att det inte gör ont på henne alls och det är ingen fara, du är ju där för att skydda henne helt enkelt!

Jag började borsta tänderna på Molly, vilket hon avskydde. Hon vägrade öppna munnen så jag berömde så himla mycket, som att hon hade vunnit nobelpriset eller nåt. Inte en sekund vad jag tyst, jag bara berömde och var avslappnad i kroppen och helt lugn. Direkt efteråt fick hon godbit och på morgnarna belönar jag med att leka med henne. Nu kommer hon självmant när jag ropar eller säger ''ska vi borsta tänderna?'' för hon vet att det kommer nåt bra ur det när det är klart :).

sasha_setter
0

Lägger en tass här, eftersom att Sasha skriker så att grannskapet tror att jag plågar min hund, när vi klipper klorna. Allt detta för att en veterinär klippte fel på henne när hon var liten… :(

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Driva
0

Jag hade jätteproblem med min valp trots att vi började tidigt och hon inte hade några trauma-upplevelser. Hon tyckte inte om det och när hon inte tycker om något så vägrar hon… 

Fick i alla fall tillslut tips av en jätteduktig instruktör.

Jag skulle sitta med hunden i knät, eller framför mig (beroende på strlk jag har en liten hund) och sen lägga en godis framför. När hunden sitter still så ger man godisen/får den gå och ta godisen. Sen utökar man hur länge den ska sitta still, sen när den  kan sitta still ett tag så börjar men med att man ska hålla i tassen och hunden ska sitta still. I början bara några sekunder sen utökar man. 

När hunden kan detta så utökar men med att man ska hålla tassen i ena handen och klotången i andra och sen för man klotången närmare och närmare. Till slut så kan man "låtsas klippa" och hunden ska sitta still, sen får den godisen.

Det här går inte på en dag, men det funkade jättebra på min valp! Redan efter ett par gångers övande så kunde vi klippa en klo utan större problem. Och innan så klarade vi inte ens att klippa trots att vi var två personer, hon fick panik och bara vevade och skrek och jag vet inte vad.

Nu klipper jag två tassar åt gången, utan problem. Hon är mer koncentrerad på godisen än på mitt klippande :D

Besök min blogg: http://bumpi.se

[typellisch]
0

#8 och #10 Nu har jag inte läst alla kommentarer innan utan ville bara ge mitt råd som hjälpt mig mycket.. men masserar ni tassarna på era hundar och berömmer så in i Norden när dom tillåter utan pip och skrik och protester? Jag bad till exempel min mamma som älskar att gosa med Molly att hålla på med hennes tassar och samtidigt prata lugnt och stilla samt berömma när Molly började acceptera det.. just för att kloklippningen var hemsk för oss med i början. Så vi har masserat, kontrollerat trampdynor och klor efter sprickor osv. Och det är berömmet som är så himla viktigt, samt att själv vara lugn och sansad.. den minsta nervositet hos er smittar av sig på hunden. Det har man ju bara märkt när man tränar in nya trix och tappar tålamodet - då tappar hunden tålamodet att lära sig. Tar man ett djupt andetag och börjar om, lugn och sansad så är ens hund mer samarbetsvillig. 

Massera tassarna, kontrollera dom, för kloklipparen mot tassarna och låt hunden nosa på den. För kloklipparen mot klorna men klipp inte, om era hundar är lugna så BERÖM och LEK och BUSA eller ge GODIS och bli JÄTTE GLADA. Sen för varje klo ni får klippa utan protest så massa beröm osv osv. Dom måste liksom lära sig att det inte är farligt, ni är där för att skydda dom!

sasha_setter
0

#12 Ja, Sasha tycker det är helt ok med all hantering av tassarna förutom just det läget som kloklipparen trycker till runt klon. Hon ÄLSKAR när man håller på med hennes tassar och brukar komma och be mig om attan ska pilla med dem! :) Jag kan ta klotången och klappa på tassen och hålla den runt klon, men jag tror att hon tycker att det känns äckligt när klon sitter fast i tången, även om det bara handlar om en sekund…

Driva
0

#13 så var min hund också, jag kunde ta i alla tassar och sånt, men just själva kloklippningen blev hon hysterisk. 

Men när vi började så koncentrerade hon sig mer på att vara stilla och få belöningen än själv kloklippningen.

Besök min blogg: http://bumpi.se

WildaE.R
0

Ja vi försöket ta på tassarna så mycket som möjligt, särskilt när hon ligger avslappnad så hon kopplar det att när vi tar i tassarna ska man vara lugn. : men får fortsätta o kämpa dom vi gjort. Se m det ger resultat :)

[typellisch]
0

Det är kämpigt det där :/. Om mina tips inte hjälper så vet jag faktiskt inte.. vissa avskyr ju verkligen kloklippning och vissa så mycket så dom måste sövas ner hos veterinären.

Randigatassar
1

Min hund hatar oxå kloklippningen. Hon stressar upp sig bara jag tar fram klotången :( Men nu har jag hittat vår räddare, en kloslip som jag köpt på Clas Ohlson för 179 kr. Det är en sån stor skillnad, hanteringen är mycket lättare nu och Etsa stressar inte inte alls upp sig på samma sätt längre. Så skönt att slippa bråka och böka. Är sjukt nöjd med den!!! Rekommenderas strakt!!!

WildaE.R
0

kan ju tillägga att vi idag fick åka in och plocka bort samma klo igen för den var bruten ännu en gång, har troligtvis inte hat någon stadga sen första vet.besök.. Hoppas på att den träning vi lagt ner innan inte går åt skogen igen :(

Candy Blue
0

Min hund blir helt galen när jag tar fram klotången, han är liten men får nästan sätta mig över honom och hålla om med knäna så att jag har båda händerna fria för att få fram hans tassar och hålla undan huvudet samtidigt då han hugger efter klotången :(

Tänkte köpa en fil och testa och hoppas att det funkar bättre för jag får ta i tassarna när han ligger ner och så men så fort klotången kommer fram så hugger han, och det är likadant med borsten :(

WildaE.R
2

Har hittat en jättebra övning som jag hoppas ni andra också kan använda er av. Ta en skål och lägg riktigt gott godis i. Sen sätter ni er med er hund lös på golvet och klappar och masserar känner på öron osv, sen går ni ner mot tassen och börjar med att bara lyfta den, håller hunden tassen stilla släpp ner tassen och ta en godis ur skålen och ge, gör detta en gång per dag på varje tass och öka sedan svårigheten. Jag har kommit så långt på bara någon dag att jag kan hålla i tassen med ena handen och i en klo med andra, har även tagit kloklipparen och "hackat" med den vid tassen och Wilda bryr sig inte ett dugg. :)

sasha_setter
0

#20 Vad kul att ni har hittat något som fungerar! Lycka till! :)