Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1705 ggr
felzena
0

Åker man ut ur SKK....

om man sysslar med blandrasavel? 

Har nämligen en bekant åt mig som håller på med draghundar. Hon brukar ta en kull om året med mål att försöka få fram duktiga och uthålliga draghundar, som är tåliga och har rätt inställning, kan tillägga att hon har verkligen lyckas ta fram många fina draghundar under åren. De flesta av hennes hundar är av blandraser (Vorsteh, Pointer, Alaskan malamute, Sibirien husky mm.). 

Men sedan en bit bort bor det en familj som äger en registrerad kennel och föder upp Vorsteh. Vid tre tillfällen har de använt sina hanhundar i avel med min bekants hundar som är blandraser. 

Nu till frågan, om SKK skulle få reda på detta skulle den familjen inte längre kunna registrera sina valpar?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Teddies matte]
0

Håller man på med blandrasavel åker man ut, är det ingen som kollat upp dem? Tycker du skall anmäla till SKK!

myra82
0

Som jag har förstått det är det så ja. Är man med i skk får man inte syssla med blandrasavel, då riskerar man att "åka ut" och inte få regga sina kommande renrasiga valpar.

felzena
0

#1 Pratade bara snabbt med min vän om det här så har inget kennelnamn eller nånting. Men hon sa att kenneln hade valpar till salu nu som var registrerade i SKK så det är nog ingen som vet om det.

[Teddies matte]
1

#3 Leta upp kullen och uppfödaren (det borde du ju kunna när du vet var de bor och att det finns en nuvarande kull) och anmäl, sådant får inte förekomma!

felzena
0

Ska testa googla runt och se om jag hittar något! Annars får jag prata med min vän och försöka få fram mer information.

[Doglovers]
1

Hmmm, kolla lite på "spetsar och urhundar ifokus…. Där har dom draghundar. Vet att man gör en hel del blandningar för att få fram snabba uthålliga hundar.

Jag vet att om jag som registrerad kennelägare får en blandiskull. Då kan man få lite smäll på fingrarna. Man åker inte ut direkt eftersom en olycka faktiskt kan hända. Men upprepas det så kan man få riktiga problem. Hur det är att låna ut sin hane till en blandiskull vet jag därimot inte. Är du medlem vid skk kan du ringa och kolla upp det.

Mischa
0

Lånar man som medlem ut sina hundar till blandrasavel så visst är det hög risk för att medlemskapet och möjligheterna att kunna registrera kullar ryker. Många uppfödare har fått dispens för att föda fram "tjuvparningar" vilket oftast går bra om man själv anmäler det och inte råkat ut för det tidigare.

Det är något som inte bara uppfödare lyder under, utan även "vanliga" medlemmar.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Om-SKK/Grundregler-S7.pdf

≧◔◡◔≦

vallhund
0

Spelar ingen roll om man innehar kennel eller bara är vanlig medlem, samma regler för alla. Dock vet jag att en del som sysslar med prestationsavel faktiskt får vara medlemmar i SKK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.