Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5036 ggr
RexKim
0

Avlivad valp?!

För två mån sen sålde jag 5 valpar. Den 26 feb fick jag sms från en jag sålt valp till att valpen har demodex. Jag ville köpa tillbaka valpen men tjejen ville absolut behålla honom och skulle prova byta foder. Den 10 Mars får jag sms igen om att hon är hos veterinären igen och att det är sista gången. Detta för att hon inte klarar av det ekonomiskt. Erbjuder mig igen att köpa honom. Då säger hon att hon precis avlivat valpen! Har fått några bilder på honom tidigare och kan inte se några utslag. Är det någon som har erfarenhet av demodex? Brukar man avliva en valp 12 dagar efter att man ställt diagnos? Jag har för mig att djursjukhusen inte får lämna uppgifter, någon som vet? Tycker det låter väldigt konstigt och det gör mig orolig, tänk om det har hänt något annat med valpen.

Sophie&Segra
0

Haft en hund med generell demodex samt atopisk dermatit.. Det beror helt på hur långt gånget det va.. Jag fick ta bort min hund när den va 1 1/2 år, då det inte längre var humant att fortsätta försöka behandla honom.. Och med både Demodexen och Atopiska Dermatiten (luftburen allergi) la vi ut mellan 45-50tusen på 1 1/2 år.. Så jag förstår om hon inte har råd. Men det verkar ju lite märkligt att hon tagit bort hunden SÅ snabbt om det inte var väldigt långt gånget. Jag skulle be o få se veterinärpapprena, alternativt försöka få tag på veterinären som avlivade hunden. Lycka till! :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Zofia89
2

Tycker det var väldigt dålig stil att avliva valpen trots att hon visste att du ville köpa tillbaka den! =/

Försök få tag på veterinären säger jag också, snoka runt om vad som hänt…

Mysisa
22

Hon hade köpt valpen och hade därför rätt att göra vad hon vill med valpen. Skulle jag få en hund med demodex så skulle förmodligen jag också avliva hunden och defenitivt inte sälja tillbaka valpen till en uppfödare som uppenbarligen inte testar sina avelsdjur för denna hemska sjukdom.
Jag skulle dock avliva för hundens skull inte för pengarna

minavitas.wix.com/kennel

RexKim
4

Tack för svar! Ska se om jag kan få fram vilket djursjukhus, finns inte så många i stan. Självklart var valpen frisk när jag sålde den. Föräldrarna har heller aldrig varit sjuka. Man bli ju bara så orolig när allt låter så märkligt. Givetvis får man göra vad man vill med sin hund, för dom som tänker så. Jag kom överens med henne om att om hon inte kunde ha kvar valpen så köper jag tillbaka den. Tycker att det är mitt ansvar. Och enl skk så är demodex inget man behöver testa föräldradkuren för. Hoppas vet säger om de har avlivat den eller inte och varför. Har tagit kontakt med två andra som har köpt valp och de har inte fått några allergier el liknande.

RexKim
0

Tack för svar! Ska se om jag kan få fram vilket djursjukhus, finns inte så många i stan. Självklart var valpen frisk när jag sålde den. Föräldrarna har heller aldrig varit sjuka. Man bli ju bara så orolig när allt låter så märkligt. Givetvis får man göra vad man vill med sin hund, för dom som tänker så. Jag kom överens med henne om att om hon inte kunde ha kvar valpen så köper jag tillbaka den. Tycker att det är mitt ansvar. Och enl skk så är demodex inget man behöver testa föräldradkuren för. Hoppas vet säger om de har avlivat den eller inte och varför. Har tagit kontakt med två andra som har köpt valp och de har inte fått några allergier el liknande.

MiBo
0

Hej!

Vilken tråkig berättelse du delar med dig utav. Undrar oxså varför hon valde den vägen, varför fick du inte chansen o köpa tillbaka den? 

Många funderingar fick jag o därför vill jag dela med mig av min upplevelse gällande demodex. Min hund som idag är 2 år har demodex, det upptäcktes förra året strax efter sommaren har jag för mig. Han fick demdodex runt ögonen, mest runt det ena, han tappade päls där, blev svullen osv. För egen del så hade jag ingen aning om va det var, jag bokade tid hos veterinären o när vi kom dit så kollade de på honom oså, skrev ut medicin som han skulle ha i två veckor har jag för mig. Jag fick ingen prognos alls, vilket jag tyckte var lite märkligt.

Han blev inte bättre utav medicinen utan snarare tvärtom!!! Jag beställde en ny tid o fick då träffa en annan veterinär som den här gången tog skrapprov o sa att det ev kunde vara demodex. Jag frågade då vad det var o han berättade. Sa att det var oftast ärfligt från mamman osv. Han berättade oxså att det är nånting som inte går att bota, det kan komma o gå. Den medicin som vi fick var oxså helt fel!!

Jag blev så klart chockad, ledsen osv. Frågade oxså varför jag inte fick dessa svar första gången vi var där, han sa bara då att det var beklagligt att vi inte fick veta nått den gången. Nu fick vi en annan medicin utskriven o en ny åter besökstid. Medicinen fungerade, den bromsade liksom ner det hela, pälsen kom tillbaka. Jag köpte även lite alo vera som jag strök på morron o kväll. Det var en jobbig tid så klart, när vi var på åter besök så togs vi emot av den veterinär som ställde fel diagnos första gången. Hon bad om ursäkt för att hon hade gjort fel, jag svarade då, jag kan inte acceptera den ursäkten tyvärr, hade vi inte avbrutit behandlingen så vet jag inte hur det hela skulle sluta. Hon sa att hon förstod det, hon gick sedan o hämtade den andra vetrinären som vi hade sist. Han tittade på min hund o sa att det hela såg mycket bättre ut nu. Medicinen hade verkligen fungerat sa han. Nu kunde vi sluta medicinera o låta honom vara. Jag blev så klart jätteglad över det beskedet!!! Han sa att i framtiden så ska jag tänka på att om möjligt inte använda medicin med cortison i & inte stressa honom för mycket, då kan demodexet komma tillbaka, det kommer alltid att finnas i hans liv sa han. Jag sa att jag har förstått det, men det är nått som vi kommer att lära oss leva med. Jag fortsätta smörja honom med alovera ca 1 månad till. 

Jag ringde oxå till uppfödaren för att höra om det kanske kunde vara nån mer i kullen som hade fått demodex, han svarade att han inte hade hört nånting om det. Han visste inte själv var det var. Jag skickade honom ett mail med en länk till en sida som beskrev vad sjukdomen var osv. Men jag fick inget svar tillbaka, vi har ingen mer kontakt idag.

Idag märks inte så mycket av händelsen, han kanske har lite tunnare päls runt ena ögat men vad gör det?!?! Han är den bästa hunden i världen o jag skulle göra allt för honom!!! 

Kan förstå att det kan bli en dyr historia om man får en hund med demodex över hela kroppen, ingen försäkring som täcker det hela. Men det kan gå att lösa på nått sätt. Det är då jag övertygad om.

Är det nån som undrar nått om det här som jag nu skrivit om, så fråga på bara  :)

Hälsningar Milla

[Turbo_Turbo]
0

Viken ras gäller det? Eftersom demodex är ärftligt så skulle jag kolla upp tiken ordentligt och även hanen om du äger honom, om inte kontakta personen som äger honom och berätta att ett fall av demodex har konstaterats!

Jag tycker inte du ska ringa runt och fråga, om köparen tog bort valpen pga. demodex så har säkert veterinären pratat med henne.

Jag hade personligen inte sålt tillbaka en hund med demodex, utan hade kollat upp det ordentligt hos veterinären, medicinerat eller avlivat.

[Forest]
1

4 Ni vet du att du bör iaf kolla detta innan du avlar fram ny kull, en av de värsta sjukdommarna som finns är ju denna. Har flera bekanta som avlivat sna hundar pga detta och då har hundarna bara vart några år gammla sorligt 😭Jag hoppas ändå du kan få vetrinärutlåtande om detta det tycker du har helt rätt att få det som ufd. Lycka till!

Mysisa
3

Demodex är ärftligt, det krävs två stycken föräldradjur som är minst carrier för att valparna ska få demodex. Är det en ras där demodex förekommer så bör man alltså testa avlesdjuren innan en parning såvida inte deras föräldrar är testade och det visat sig att far och mor föräldrarna är clear

minavitas.wix.com/kennel

russin
3

#9 och hur testar du avelsdjur om dom inga symptom har ??? är bara nyfiken om om något nytt helt plötsligt kommit fram som kan påvisa demodex hos dom som inga symptom har/haft !?

[daytona]
2

Jag hittade en bra länk här om "sjukdomen" som egentligen är små äckliga kvalster!

http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/hudsjukdomar/demodex-hund/

Tycker det lät konstigt att dom avlivade en såpass ung hund!

/marie

Mysisa
0

#10 Med blodprov skulle jag tro, uppvisar dom symptom så avlar man naturligtvis inte på dom iaf eftersom dom då är affected. Är dom "bara" carrier så uppvisas inga symptom men valparna kan bli sjuka om man parar två carrier

minavitas.wix.com/kennel

russin
5

Jag har aldrig hört talas om blodprov för demodex, så det måste vara väldigt nytt i så fall - och det borde i så fall stå mer om det då det vore ett enormt värdefullt redskap för avelsarbetet inom raser som drabbas hårdare än andra.

Demodex kan mig veterligen enbart upptäckas vid skrapprov på drabbade individer.

MartinaLarsson
2

#9 - Kan du ta fram en hemsida där det står hur man testar om en hund bär på demodex? Jag har nämligen fått lära mig att det i nuläget inte går, men att man håller på att forska kring det.

Driva
0

När jag hade råttor så var det prat i råttförningen om demodex och då var det en veterinär som sa att demodex finns latent hos alla, men sen är det olika orsaker som gör att det bryter ut hos en del. (kan tillägga att demodex INTE är vanligt hos råttor)..

Jag har ingen aning om saningen i det eller om det skulle vara samma för hundar. Men om det skulle vara så att alla hundar har potential för att utveckla demodex så är det då inget man kan testa innan det har brutir ut…

Besök min blogg: http://bumpi.se

Mysisa
0

Nu blir jag osäker här, jag vet att jag läst att man kan testa avelsdjuren men hittar inte vart nu :/

minavitas.wix.com/kennel

[Nightcat]
3

Nu blir jag väldigt förvirrad när jag läser den här tråden. Mig veterligen är demodex små parasiter, kvalster för att vara exakt. Det är alltså ingen sjukdom.

Vissa raser och vissa individer kan ha en ökade risk att drabbas av denna parasit. Man ska aldrig använda hundar som har demodex i avel men det är ingen man generellt testar för, vissa raser är mer drabbade och där kan man rekommendera tester.

Om demodex inte är utbredd över hela hunden så är prognosen god att hunden kan bli helt frisk. Vissa hundar behöver dock behandling hela livet och några få blir så drabbade att de måste avlivas.

[Annamaja27]
1

Mycket kring demodex (ffa juvenil demodikos) är ännu oklart. det finns lite olika åsikter hos olika forskare.

SKK o Agria har bla sponsrat ett forskningsprojekt att kartlägga arvsanlagen för att utveckla demodikos. Ibland är det ju så hos hundar att ärftligheten kan se olika ut hos olika raser.

Så här står det på SKK:s hemsida om demodex

Jetaime
0

Tråkigt :/ Nu har jag inte läst resten av tråden, men min första tanke var.. Skrev ni inget kontrakt när du sålde hunden?

Har tyvärr ingen erfarenhet av demodex..

RexKim
2

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/ataxi Hoppas länken funkar. Där står om hur man testar mot demodex o ataxi Valpen är en rottweiler. Bara undrar om någon vet om man brukar avliva efter 12 dagar alltså från att den fått prickar 12 dagar senare avlivar man? Den skulle tydligen fått det i öronen? Nej kommer inte ha fler valpar. Ifall att den här valpen fått demodex. Tyvärr så kan de inte visa några handlingar påtat han varit sjuk eller att han e avlivad så man får nog låta det vara som det är och hoppas att inget hemskt har hänt honom..

[Annamaja27]
0

Usch vad märkligt allt låter.

[Turbo_Turbo]
0

Har du kennel? Är valparna reggade i skk?

Jag själv håller på med rottweiler och har tyvärr hört ett och annat fall om Demodex, och tyvärr även en del med OCD på sista tiden😕

Om jag vore du så skulle jag kontakta rottweilerklubben och berätta att en valp har avlivats pga. Demodex, du kan tillägga att du inte vet med 100% men att ägaren har kontaktat dig och sagt det.

Huruvida om man avlivar en valp efter 12 dagar som visar symtom kan jag tyvärr inte svara på, det är nog olika på fall till fall.. Kanske någon med erfarenhet kan svara på det.

vallhund
0

#20 Arvsgången för Ataxi hos Amstaff är kartlagd. För att få valphänvisning av AST klubben krävs DNA test där åtminstonne den ena föräldern är clear. I princip krävs det oxå om man skall följa SKKs regler.

"2 . Svenskregistrerade föräldradjur ska vara testade för Cerebellär ataxi, NCL-A. Vid användning av semin från icke testad hanhund eller vid användning av icke testad utlandsregistrerad hanhund ska tiken vara testad med resultat Clear."

"Gällande punkt 2 hänvisar Amstaffklubben vidare till Svenska Kennelklubbens grundregler:
§ 2:5 att inte använda hund i avel som vid DNA-test visat sig vara bärare av dubbla anlag för allvarlig sjukdom med recessiv nedärvning. Hund som visat sig vara bärare av enkelt anlag för allvarlig sjukdom med recessiv nedärvning får användas i avel men endast i kombination med genetiskt/hereditärt friförklarad hund och under förutsättning att detta inte står i strid med gällande hälsoprogram."

Så vad den vetten menar förstår jag inte, Åter OT på AST klubbens hemsida står ganska utförligt om Demodex o aktuell forskning http://www.amstaffklubben.se/ Kolla under "Avel".

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.