Vilken?
Hej!
Jag planerar att skaffa en valp nästa år om allting funkar, dvs ifall skolan flyter på och om ekonomin är bra. Jag då är en snart femtonårig tjej som älskar långa promenader och vill gärna prova på agility och ev. utställningar. Jag och min familj äger tillsammans en dalmatiner på 9 år så jag har en del erfarenheter. 🙂
Nu till saken, jag är ganska säker på att det blir en dansk-svensk gårdshund då den verkar passa mig perfekt, har dessutom läst på otroligt mycket om rasen och den verkar vara helt underbar! Dock har jag läst att den ska fälla väldigt mycket, året om. Jag tycker det är jobbigt med korta hundhår som ska sätta sig i möbler, kläder, ja allt. Långhåriga hundar blir ju mest till tussar som är enkla att dammsuga upp. Det är den enda nackdelen. Skulle furminator funka i mitt läge undrar jag då? Har ni några erfarenheter om just furminator på korthåriga hundar? Jag som hade blivit så förälskad i rasen… vill helst inte ha en ras som fäller mycket, som sagt enda nackdelen.
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#1 Den är ingenting för mig, dalmatinerns hår sitter som inborrat i mina kläder. Visst, ingenting att bry sig om enligt många men det kan bli lite jobbigt när ens svarta kläder plötsligt är vita.
Jag är så inne på en dansksvensk gårdshund, så min fråga är alltså om den fäller betydligt mindre med en furminator?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#4 Haha ja det har du rätt i! 😴
#5 Så om man borstar hunden dagligen och badar ibland, hur mycket minskar fällningen då? På ett ungefär? 🙂
#7 Ja då slipper du kanske vita kläder :) hunden fäller ju ändå, även om man borstar , men det blir ju inte lika mycket päls överallt. Har inte haft någon hund med så kort päls, mopsens och rottisens päls är ju mycket längre men lika hemsk att få bort från kläder osv. Jag orkar sällan borsta men har inga problem att leva med lite hår heller.
/Lova
Ny blogg!
Åh, vad kul med en DSG!
Får själv hem en liten valp till sommaren om allt går som det ska :)
Min uppfödare använder någon sorts gummiborste i form av en handske, ungefär såhär: http://grand-prix.se/dogman-dogman-handske-karda-p-1734.html?cPath=129_130_151_213
Vet ej hur en furminatior funkar på en DSG's päls men det finns ju furminators för korthåriga hundar. Däremot har jag hört att de kan förstöra pälsen lite, iaf på långhåriga hundar, och kanske inte är det bästa valet om man vill ställa, men det kan ju som sagt variera pälslag till pälslag.
Lite OT, har du bestämt uppfödare än? Vill du inte skriva här så skriv gärna pm, blir så nyfiken :)
Min tös har extremt kort päls, stickig och sträv. Kan inte använda furminator på henne då furminatorn även tar bort sådan päls som inte ska tas bort och jag vill inte ha en kal hund.
Istället badas hon kanske 1-2ggr i månaden men borstas mer regelbundet och vid borstning använder jag en rykthandske.
Visst blir det fortfarande små pälsiga strån lite här och var och kan även sätta sig på kläder men för det finns klädroller. ;)
#9 Jag bor i Älvsborg så funderar på Sveagårdens. Ska förmodligen besöka de utvalda kennlarna så jag får en bättre bild av hur föräldrarna och uppfödningen är. :) ska kolla upp den borsten/hansken, tack!
#10 Jag vill kunna klappa min hund utan att hela handen ska vara full av hårstrån lixom :) Har inget emot lite hårstrån där och där men sålänge det inte är fullt med hårstrån är det helt ok… Vad roligt att ni är så positiva och svarar! Det hjälper mig väldigt mycket med mitt framtida val! :)
#12 jag känner spontant att har man en hund där man får hela handen full med hår när an klappar den så är det något fel…
Men sen hårar ju de flesta hundar lite grann. Jag har en korthårig och en halvlånghårig, visst man får dammsuga ofta men jag upplever inte att det är hår överhela kläderna förutom i fällningsperioderna-
Besök min blogg: http://bumpi.se
#13 Jag har fått bilden att alla korthåriga hundar tydligen ska fälla hela tiden/året om. Mejlade en uppfödare som sa att rasen tydligen ska fälla rätt mycket, men jag förstår inte riktigt. Om man borstar hunden regelbundet samt badar en gång/månad så bör ju fällningen vara ok. Eller har jag fel?
Jag är uppvuxen med whippet och Greyhound och har nu en podengo alla väldigt korthåriga, och enda gången jag upplevt problem med hår är när vår Greyhound hade b-vitaminsbrist. Då var det drivor med hår, men så fort han fick extra tillskott blev det bra.
Terriers tror jag fäller lite mer eftersom de har ganska tjockpäls, men aldrig upplevt att du har hår överallt så fort du klappat en terrier…Utom möjligtvis i fällningsperiod, men det är ju en kort period.
Besök min blogg: http://bumpi.se
#15 Jaha okej. Har en dalmatin som fäller otroligt mycket, så jag är inte så sugen på en hund som fäller precis lika mycket till… Däremot är det ju lite skillnad på dem i storlek så fällningen gör ju skillnad bara där? 🙂
#17 Jaha, aa. Hade visst fel där då. 🙂
Vet verkligen inte hur jag ska göra. Har blivit så förtjust i den dansk svenska gårdshunden men jag vill egentligen inte ha en korthårig. Hade hellre viljat ha en långhårig. Det blir dessvärre lite svårt när man hittat en ras som passar en perfekt. Vet att man inte bör låta pälsen avgöra men har haft en fällande motor i 9 år så är inte så sugen på en till fällande vovve… eller inte en korthårig iallafall. 😕
#19 Vi borstade innan men lade av då det inte blev någon skillnad. Nja, tycker dsg har en aning kortare faktiskt.
TS- Tycker absolut inte du ska "välja bort" rasen pga att den kan fälla. Ger man ett högkvalitetsfoder får pälsen bättre kvalitet och kanske släpper mindre?
Känns som att det måste finnas något slut på fällningen, eller att det kommer i perioder. Tikar (visst var du mest intresserad av en tik) fäller ju oftast i samband med löp bara. Kan du inte borsta lite mer intensivt, alt. bada oftare under den perioden?
Och vill man inte ha hår i säng/soffa/fåtöljer eller vad det nu är så dööör ju inte hunden av att behöva ligga på golvet/i sin bädd. Även om det är mysigt att ha den nära :)
#21 Precis så jag tänker. Regelbunden borstning och ett bad då och då borde ju göra susen? Självklart vill jag ju ha hunden sovandes bredvid mig när man läst om hur hög mysfaktor den har? ;)
Har läst väldigt mycket om Furminator också, väldigt många säger att den ska vara bra. Finns ju en del som säger emot också men det är ju så i allt. Får väl testa furminatorn och se hur den funkar isåfall, skulle aldrig utsätta hunden för något dåligt bara för att minska fällningen!
Tycker som dig, jag vill inte välja bort rasen pga att den kan fälla, det är ju trots allt vääldigt många raser som fäller. Dem raserna som inte fäller är jag inte ens intresserade av, t.ex pudel, bichon frisé/havanais m.m.🙂
Furminatorn funkar inget vidare på kort, tunn päls.
Bättre är det då med gummikarda av någon fort.
≧◔◡◔≦
#23 Dalmatiner fyller mycket. Det jag egentligen vill veta är om dsg fäller lika mycket, det skulle förvåna mig isåfall.
Det är nog ganska svårt att veta hurvida den fäller eller ej, uppfödare som är vana och "mitt uppe i det" kan ju ha ett annat svar än vad du, som kanske är lite mer känslig för hår, skulle haft. Bäst är väl att träffa så många hundar som möjligt från rasen och sedan göra något sorts "hårtest" när man klappar dem. Haha :) Se om det följer med mycket hår mellan fingrarna ;)
#26 Har inte påstått det heller, men ser nu i efterhand att min text kan tolka fel då jag betonade "mycket" 🙂
#27 Har inte upplevt att dem hundarna jag träffat fällt mycket alls. Blev kanske ett litet hårtest där. ;) Funderar på att besöka en kennel för att ev. kika närmare på rasen! Den ligger dessutom bara 30min från mig med bil! De har även valpar nu så det verkar ju jättespännande. 🙂