liten hund = inga promenader??
hej alla hundägare! min kompis köpte i höstas en liten valp (chihuahua och dvärgspets) uppfödaren sa till henne att hunden inte fick gå några promenader det först året, mycket mrkligt tycker jag… vad tycker ni? visst måste hunden få promenera fast den är liten?
Självklart ska den ut på promenader första året.
Dummaste jag hört ärligt talat.
Dock ska man, som med alla valpar/unghundar, ta det lugnt första året men ut på promenad behöver dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Klart man ska promenera men inte i överdriven mängd när det kommer till valpar.
Jodå, valpen behöver promenera det första året. Dels för att utforska omgivningen och få måttlig motion (dvs inga långa promenader!)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Ingen fråga om vad man tycker, det är en ren självklarhet att man går ut med hunden. Gör man inte det så blir det att man bor i en kattlåda, får den inte röra på sig på hela första året kan den lätt att knäcka benen när den väl få komma ut…
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
jo jag håller helt med. Har själv en likadan blandning nu är han ca 1,5 år och har enda sen jag köpte honom hängt med ut på promenader från början bar jag honom en hel del, men självklart fick han utforska omgivningarna och successivt fått gå mer och mer.. tyckte det lät väldigt okunnigt av uppfödaren iallafall
Att det är en liten hund gör ju snarare att den blir färdigvuxen snabbare och kan börja promenera längre sträckor tidigare än en hund av stor ras… Men det klart att man ska ta det lugnt med en valp och växande unghund men man behöver ju inte vara totalt passiv, man får använda sitt sunda förnuft.
Självklart ska alla hundar promenera! Avlar man på så dåligt material borde man inte få vara uppfödare! Skrämmande. Ska vi ha hundar i framtiden som bara kan sitta i en väska? Vilket hundliv är det? SKAFFA DÅ EN MJUKISHUND! En levande varelse behöver få vara med.
Men kan uppfödaren ha menat på något annat sätt? Kanske att hunden inte får gå så långa sträckor i början? Bara hålla sig till kvarteret osv? Det är ju ganska vanligt.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Uppfödaren hade sagt "inga promenader första året" så då tror jag hon menade överhuvudtaget… helt sjukt isåfall. Men i varje fall har hon struntat i det och den hunden har det inte gått någon nöd på, tvärtom den är hur aktiv som helst och har väldigt bra kondition
Hej, Jag måste säga att det var det dummaste jag har hört. Såna borde inte har med hundar att göra. Ta små promenader i början när den är nyhemkommen ca9 veckor och vänj den vid koppel osv sedan när den har vant sig gå lite längre och sen kan man mycket väl gå långpromenader dom behöver aktiveras annars mår inte hunden bra. Vi har själva en liten blandis som vi hämtade när han var 9 veckor då tog vi mindre i början och längre sedan Elvis vår hund är nu 8 år och världens goaste hund, han är med i stallet och får springa lös och har jättebra kondis och han är en liten hund ung 30 cm./ Gunnel
#8 Jag tycker att det är väldigt logiskt att en hund behöver komma ut på promenad osv.
Så dem har bara haft den i trädgård/rasthage och inne då? 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lite läsning:
Handlar visserligen om HD, men det framgår klart att hundar mår bäst av att få röra på sig.
Fast blandisuppfödare brukar ju inte ha så bra koll på någonting öht.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 uppfödaren hade dem bara i rasthage men min kompis brydde sig inte om vad uppfödare sa utan tog ut han på korta promenade från början och ökade successivt. I dagsläget hänger han lätt med på 1,5-2 timmars prommisar :D
Jag tog väldigt korta promenader med min chihuahua-hane tills han var ungefär 8-9 månader. Nu går jag hur långt som helst, kan gå i flera timmar utan att han blir trött.