Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1558 ggr
[RMSLiners]
0

Vatten är pest

Jag undrar hur, om det går, man på bästa sätt kan lära en hund vid vatten som är rädd för det? Jag menar inte bada i sjön nu för det går aldrig utan när man ska schamponera hunden. Jag brukar fylla badkaret med vatten och schampo och lyfta i henne. När hon väl är i vattnet blir hon en staty, darrar, gnäller, får stora ögon och hennes hjärta känns som om det ska lämna bröstet. Hon kan även försöka klättra ur. Duscha ger samma effekt. Kan jag på något sätt få henne slappna av och inte vara så rädd? Bada henne måste jag ju göra ibland.

Annette
1

Låt bli att fylla i vattnet i badkaret. Vänj henne försiktigt vid att vattnet kommer ut duschslangen istället.

linda88
0

Gillar hon att arbeta? I så fall kan du ju fylla upp badkaret med bara någon cm och se till att ha ett ordentligt halkskydd i o så slänger du i lite supergott godis som hon får äta upp sen är de bra efter det.

När vi kommit så pass långt att hon ser badkaret som något positivt kan du kanske lära henne nostarget. Dvs att hon står i badkaret med nosen på tex kanten o tills du ger slutkommando skall hon stå så. Då får hon något att koncentrera sig på medans du duschar henne. Detta börjar du såklart inte med utan först kanske du bara skall stryka henne över kroppen eller "trycka" på henne.

[RMSLiners]
0

#1 Skrev i inlägget att duscha ger samma effekt. Sen har jag inte kranen igång heller när hon är i badkaret. #2 Jodå hon gillar att arbeta men inte med vatten. Ända hon gillar att ha vatten till är att dricka, hon avskyr även regnväder dock inte på samma sätt. Det är inte karet eller rummet i sig som är problemet utan just vattnet.

Zaviie
0

Jag har också en sådan, vattenslangar, vattenspridare, badkar, dusch, vattenkannor och pisk-regn är inte roligt, dessvärre har vi behövt bada henne flera gånger i veckan i perioder pga allergi, och i somras satt jag i duschen och kallade på henne tills hon kom, så fick hon massa godis, sen när det gick bra satte jag på minimal stråle, och gjorde likadant. 

Och de gångerna som vi var tvungna att duscha henne så väntade jag tills hon stelt och oroligt men iaf självmant kom in istället för att tvinga/dra/bära in eller vad man kan tänkas göra. Och det går rätt bra. Hon kommer självmant och ställer sig på plats sen rör hon sig inte ett dyft förens det är över. Ser alltid till att vi är två och jag har latjat lite med henne när husse duschat henne, i början ville hon varken ha godis eller småbusa när vattnet var igång, men det släppte mer och mer. 

Kan tänka mig att det blir mycket svårare att träna på sådant med badkar, Mor som bara har badkar kommer hit och duschar sin hund som inte gillar hala badkar riktigt.

Ursäkta om inlägget blev rörigt 😉

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Annette
0

#3. Jo, det såg jag. Men jag förstår inte syftet med att ha vatten i badkaret. Hunden blir ju renare om man duschar den än om den får bada eftersom vattnet snabbt blir smutsigt.

Lägg i en halkmatta i badkaret om du inte redan har det.

[RMSLiners]
0

#5 Hennes schampo måste blandas med vatten därav är det enklare att fylla badkaret med vatten. Halkmatta finns redan.

Vattnadal
0

#6 Jag har schampo som ska spädas med vatten. Jag häller upp en del av det i en flaska, och fyller på med rätt mängd vatten, sen duschar jag hundarna. De gillar det inte, men står kvar och lider. Efteråt är det torkdags, och det älskar alla hundarna.

Jag tror oxå att känslan av att lyftas ner i ett kar med vatten, är mycket värre än i ett tomt kar. De flesta av mina hundar kliver/hoppar i badkaret själva. De vet att de inte kommer undan, och då är det lika bra att få det överstökat…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[typellisch]
0

Berömmer du henne massor när du badar henne? :) Det är viktigt.. och ge belöning efteråt.

Molly behöver badas en gång/vecka och nu för tiden springer hon när hon ser mig plocka fram allt ;), det har hon aldrig gjort innan. Hon protesterar och försöker hoppa ur badkaret men icke. Hon får massa beröm och här om dagen när hon badades så var jag nära hennes ansikte och berömde massor samtidigt som jag masserade henne och då njöt hon faktiskt :). Har varit noga med beröm och belöning, ska alltid komma nåt gott ur nåt jobbigt liksom.
Efteråt kör vi dragkamp som tusan med handduken :D. Det älskar hon!

[RMSLiners]
0

#7 Menar du att du sprayar hundarna med schampo blandat vatten, skrubbar de och sen tar duschen och duschar av? Problemet vi kommer till då är att duscha inte heller är en favorit och skapar samma rädsla som ett vattenfyllt badkar. Känner jag henne rätt så skulle hon inte uppskatta sprayflaska heller. Annars hade det varit värt att testa. Hon avskyr allt vad vatten heter utom att dricka det. Jag står helt frågande till hur man lär henne att bli tvättad utan att det innebär kamp.

[RMSLiners]
0

#8 Ja men enbart när hon visar lugn vilket inte sker ofta annars riskerar jag belöna hennes rädsla istället.

[typellisch]
0

#10 Ja, precis..

Men vissa hundar gillar inte vatten och bad helt enkelt?

[RMSLiners]
0

#11 Nej det vet jag och min tillhör tydligen den kategorin vilket också hennes syskon och föräldrar gör. Men så som hon darrar och hjärtat bultar blir jag livrädd för att hon ska tuppa av eller dylikt.

[RMSLiners]
0

Skulle uppskatta om någon visste hur jag kan få henne lugn när hon väl får vatten på sig. Det är inga problem för mig att ha dusch igång eller så och bara ha henne där inne då är hon inte rädd och kan till och med somna av ljudet för vatten. Heller inga problem att få in henne dit. Rädslan kommer så snart hon får vatten på sig. Bli blöt är ren pest i hennes ögon.

linda88
0

Jag tror fortfarande hon skulle ha lättare att acceptera vattnet om hon hade en uppgift att koncentrera sig på under tiden hon har kontakt med vattnet. Fokuset hos henne ligger ju då i att utföra sin uppgift och inte på att hon blir blöt.

[RMSLiners]
0

#14 hmm, mycket möjligt men detta du beskrev med tagate tror jag inte skulle funka. Visst skulle det funka utan vattenfyllt badkar för hon är inte rädd för badkaret så länge det inte är vatten i det men så fort vatten kommer in i bilden är det kört.

Vattnadal
1

Jag trodde att alla gjorde som jag gör. 😂 Alla jag känner, hundtrim jag sett gör så i alla fall. Har aldrig hört någon som ställer ner dem i ett kar med vatten. Så gör de bara på tecknade filmer, trodde jag.

Jag ställer hundarna i badkaret (eller så kliver de i själva) Självklart har jag gummimatta på botten. Sen sköljer jag av dem med duschen så de är rejält blöta. Efter det tar jag en flaska med schampo (eftersom jag använder espree, är det utspätt med vatten) och tar lite i handen, eller häller ut lite på hunden, och gnuggar in det noga, låter verka (eftersom jag nästan alltid har i lite thera care som förebygger ohyra, fästingar och är skönt för muskler). Sen sköljer jag av med duschen till allt är borta, och torkar med en liten handduk, vrider ur det värsta och sen får de hoppa ur och jag torkar med badlakan till de är hyfsat torra.

Ungefär som när jag duschar mig själv, först skölja, sen tvåla in, sen skölja igen. Tar tvål/schampo på samma sätt till mig, som jag gör till hundarna, i handen, eller direkt på kroppen där det ska vara. 😉

MVH Elin

[RMSLiners]
0

#16 Jag får nog testa det, kanske att hon uppskattar det mer när det går lite snabbare med att blöta henne, men först för jag hitta en lämplig flaska jag kan blanda schampo och vatten i, använder schampo D105 till min.

Vattnadal
0

Jag använder tomma schampoflaskor, ketchupflaskor eller i värsta fall en 50 cl petflaska bara.

MVH Elin

Agda
0

Med våra jakthundar som inte uppskattar bad lika mycket som sällskapshunden så är vi alltid två personer. En som tvålar in och duschar, den andra står vid hundens huvud och lugnar den (pratar och klappar, håller även i halsbandet om den försöker hoppa ur). Det fungerar ganska bra för våra hundar, dock var de aldrig lika rädda för att bada från början som din är.

[RMSLiners]
0

#18 Nu har jag inget av det men ska väll kunna hitta något.

Vattnadal
0

#20 Jag har nog tagit glasburkar, plastbyttor och allt möjligt annat med, om jag bara blandar det jag ska ha för tillfället. 

Du får köpa en 50 cl cola och dricka ur, eller tigga en flaska av nån. 😉

MVH Elin

[RMSLiners]
0

#21 Inte för att jag är speciellt förtjust i cola men det löser sig nog på den fronten. Är ju ingen panik att ha det nu då hon inte ska badas än på ett tag. 😉

nathalieswahn
0

Ja hade en hund som inte alls var förtjust i vatten o bada o duscha men nu ligge han o piper när ja badar för han vill bada med mig. O ja gjorde som så enkelt att ni ska vi bada punkt slut och sen tog ja mkt varmare vatten inte så att han brändes men varm för varmen gör att hunden blir lung o stressar ner av någon konstig anledning. Men de funka o som sagt nu får han bada med mig ibland o hoppar i lägger sig o sover på min mage :) super mysigt :) ps han badar o simmar även utomhus nu å :) värt o testa :) de funka på båda mina :)

nathalieswahn
0

även hunden att karet är okej hoppa i o ur själv gör det till en rolig lek när den inte ska bada så att du avdramatiserar badkaret på nå vis detta kan hjälpa o göra en otrolig skillnad det också :)

[RMSLiners]
0

#24 Som jag redan sagt så är badkaret inte problemet utan själva vattnet i sig. Badkaret kan hon stå i utan problem men minsta lilla vatten så vill hon därifrån. Spelar heller ingen roll om vattnet är varmt, kallt eller ljummet.

CelsiusT
0

Du behöver INTE vara rädd att du belönar hennes rädsla om du ger henne godis och beröm när hon är rädd. Tvärt om så skapar det trygghet och det obehagliga förknippas med något mer positivt. Så vänta inte tills hon är lugn utan beröm ordentligt och positivt och glatt, ordentligt peppande genom hela proceduren, börja innan ni går in i badrummet. Se till att inte vara minst lilla ömkande i rösten, inte ens lugnande (lugnande är ofta förknippat med obehagliga situationer eftersom det är då vi lugnar dom) utan prata glatt som om du försöker leka med henne. Ha själv tankarna på kamp-trasan eller roligaste bollen när du pratar med henne, släpp alla tankar på bad, träning av bad osv, det är något som bara råkar hända i förbifarten medan ni leker.

Lägg en godis på kanten på karet och säg "inte röra" (om hon nu kan den "leken"), när hon stått några sekunder med vattenet så ge "varsågod" och peppa och skratta som om det här är den bästa leken i världen. Övertyga henne om att det är superkul!!! Har ni några ord ni använder vid lek (tex så använder jag "ta den") så använd det i karet, tex "ta ankan" eller "ta godisen". Så hunden kommer i dom tankebanorna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[RMSLiners]
0

#26 Skit bra tips. Kanske skulle funka också om jag tar med favoritleksaken i badrummet (en gummi anka) ?

CelsiusT
0

#27 Låter som en bra idé att prova ;P

CelsiusT
0

Tänk också på ditt kroppsspråk. Ofta har vi ett stelt, bestämt och högst koncentrerat kroppsspråk då man gör något tråkigt, tex klippa klor, bada osv. När vi leker med hunden har vi ett mer avslappnat kroppsspråk, kanske lite mer böjda och framförallt rörliga i kropppen. Vi är mer mjuka och "latjande" i våra rörelser. Tänk på att använda ett mer lekande kroppsspråk även vid tråkigare moment så som bad.

[RMSLiners]
0

#29 Är väll mycket det som spär på hennes rädsla också. Jag blir skit nervös och rädd när jag ska bada henne för jag vet hur mycket hon darrar av det och att hennes hjärta rusar. Min rädsla jag känner gör ju inte saken lättare för henne så jag får nog blockera den på något sätt och känner jag att det inte går får jag låta bli att bada henne just då tills jag lärt mig hålla mig själv lugn.

CelsiusT
0

#30 Lek med henne. Gillar hon att kampa? Lek med henne så kommer du att kunna fokusera mer på lekandet och då blir du automatiskt mer avslappnad. Lek er igenom duschandet, så får ni se hur långt ni kommer. Antingen så kommer ni bara till att ni tar er dit, eller så kommer ni er så långt att du sköljer henne, eller så kommer ni igenom hela alltet. Gör det inte så allvarligt och se till att hålla humöret uppe bara ;P Det kommer nog säkert att gå skitbra tror jag!