Träna bort ovanor!
Hej! Jag har en 1 årig unghund som är jättehärlig - aktiv, social, glad osv. Men som alla unghundar är han rätt jobbig från och till, våra problem är främst att han vaktar och gör otillåtna "bus" inomhus. Att han skäller behöver vi inte så mycket hjälp med nu känns det som, vi har ganska bra koll på hur vi ska göra och så. Men demhär "busen" vet vi inte riktigt hur vi ska hantera. Det är gör är t.ex. att hoppa upp med framtassarma på diskbänken/matbordet och försöka ta mat o liknande. När han gör det säger vi till ordentligt och berömmer när han slutar o gör något annat. Vi har även testat att vara tysta o bara putta ner honom försiktigt, för att sedan berömma. Ändå fortsätter han att mitt framför ögonen på oss hoppa upp och se om han kan sno åt sig nåt! Hur ska vi göra? Det är framför allt jobbigt när vi är på besök hos folk och han gör detta hos dem! Visst lyssnar han om man säger åt honom, men han slutar ju inte. Några tips? Ett annat problem vi har är att han hoppar på människor. Inte bara när han hälsar, utan även när vi leker osv. Hur ska vi få bort det beteendet? Tack på förhand!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Det jag undrar är hur hunden aktiveras och om den är stressad av sig annars?
En del hundar är rätt "hoppiga" i sin natur men det brukar gå att få det nedlugnat via konsekvent träning, däremot kan beteendena bli överdriva och svåra att lugna ned om hunden t.ex. är understimulerad/felaktiverad.
#1 Vi går ca 1 mil om dan (2 km+6km+3km) han får alltid vara lös minst ett par kilometer på långpromenaden, och spårar en gång i veckan. Några gånger i veckan får han söka godis över hela tomten och sedan tränar vi även klossträning /klickerträning någon dag i veckan samt miljöträning+skvallerträning.
8/5-13 & 1/6-13
#2 Vad har ni tänkt hålla på med i framtiden? Han är ju i en sådan ålder nu när han kommer kräva mer, kanske dags att börja öka aktiveringen och köra på med det ni tänkt hålla på med framöver.
Jag hade satt dubbelhäftande tejp på bordskanten. Det är inte lika kul att sitta fast på bordet och då hoppar de flesta ner igen. Typ målartejp =)
Det låter lite elakt kanske, men hunden lär sig av sig själv då utan att man måste skälla =)
#3 vi hade tänkt hitta på allt möjligt, lydnad agility freestyle m.m. Men jag kan absolut börja tänka på hur jag ska lägga upp träningen lite mer inom de områdena!
8/5-13 & 1/6-13
Putt
8/5-13 & 1/6-13
#5 Ja, öka aktiveringen bör du göra, antagligen kommer ni då få det lättare och problemen kan iallafall till viss del försvinna eller iallafall bli lättare att jobba med.
#7 tack så mycket för hjälpen, ska sätta mig ikväll och göra ett litet träningsschema :)
8/5-13 & 1/6-13