Försäkring äldre hund
Det är min kompis som undrar men jag frågar åt henne.
Hon ska ta över en äldre hund av sina föräldrar, jag tror hunden är 7 eller 8 år av mindre ras (rasen blir ca 15 år) och har ingen försäkring. Men hon vill ju nu så fort som möjligt skaffa en försäkring till hunden.
Det var ju däremot inte det enklaste att skaffa till en så gammal hund. Varken folksam eller if (tror jag det var) tar försäkring på en sådan gammal hund utan max 6 år, och även om de hittar en försäkring är risken stor att de inte får ut något då försäkringsbolaget kan säga att det fanns innan försäkring. Det hon undrar nu är:
Är det värt att ta en försäkring?
Vilken försäkring är bäst till äldre hund?
Är det någon undersökning som kan göras och motbevisa försäkringsbolaget, tex undersökning på vanliga sjukdomar?
Något annat man ska tänka på?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Visst kan du försäkra en äldre hund i if, men räkna med att försäkringsbeloppet blir mindre och avgiften högre.
En hälsokoll måste göras innan.
Om man vill försäkra en gammal hund eller inte, är upp till var och en tycker jag, bara man tar den till veterinär när det behövs.
Man vet ju inte, den kan bli 10 år, 13år, 15 år det vet man ju aldrig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vet att det går bra i Agria att försäkra, men är hunden över 7 år måste man ha ett vet intyg. Premien blir också lite högre.
Viktigt att tänka på är att det är reservation mot alla tidigare skador/sjukdomar som hunden har haft och som kan påverka dess hälsa i framtiden. Alla sjukdomar som man kan anse har påbörjats innan försäkringen tecknas är liten eller ingen chans att få ersättning för.
Jag hade funderat på alternativet att teckna "olycksfall" om hunden är äldre. Då är man skyddad mot alla skador som hunden kan råka ut för. Fast om det som i ditt fal är en ras med en så pass hög förväntad livslängd hade jag satsat på en full försäkring på den.
Hunden behåller livet ut försäkringsbeloppet på 25 eller 50 tusen (det man kan få ut i ersättning)
tror bara det går i agria, det gjorde jag på en äldre hund
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#4 Jag kollade med dem för bara ett tag sedan och då krävde dem intyg på hund under 3 år eller 5 år, minns ej riktigt, om hunden ej är försäkrad i annat bolag.
Konstigt att de sa annat till mig i så fall.

#6 Ja det var fel, Det är för hund som har fyllt 7 år. Kan ha varit 6 tidigare. Intyg krävs också alltid på hund som är importerad (vissa länder undantagna) och om man vill teckna ett levförsäkringsbelopp som är högt. Kommer ej ihåg exakt summa men typ 25 000 i liv.
#7 Ok ja det är mycket konstigt.
För det var likadant när jag skulle försäkra katten och jag ville ha per månad men de bara "nej första året måste du ta ett helt år direkt" men andra har inte behövt det.
Så jag håller mig ej till agria alls 🙂

#8 Va?😮 Byt ombud! Denna person du talat med verkar inte veta vad den snackar om
#9 Jag har Folksam istället, trivs bra med dem 🙂
Det var 2 olika jag pratade med ang det, så tja…
För jag skulle teckan försäkring på agria, tryckte i att jag skulle ha autogiro per månad (dubbelkollade), fick hem inbetalning att jag skulle betala in för 1 år. Kontaktade agria och fick då besked att det var så första året. Då sa jag att jag ej ville ha den och tog då Folksam istället.

#10 man får alltid in ett inbetalningskort för helår i försäkringsbrevet när man väljer autogiro för första gången. Men det ska också skickas med en autogiroansökan. Fyller man i den och skickar in så ska man bortse från inbetalningsfortet.
Bra att du har en försäkring i alla fall:)
#11 Det gjorde dem inte, skickade autogiroansökan alltså.
Plus att de då sa att jag måste ta ett år på en gång oavsett.
Ja försäkring är viktigt :)
Jag fick försäkra om min jack russell terrier när hon var nio år för att försäkringen inte blivit betald (jag hade vart för lat för att skriva över den på mig och mamma struntade i att ge mig avierna när hon själv inte kunde betala.. ). Jag har Folksam och det var inga problem att försäkra om henne, det enda man behövde var en ny veterinärbesiktning.