Retrivers
Jag går i funderingar på att skaffa en till hund. Jag har funderat på på någon av retriever raserna så jag skulle gärna vilja veta lite mer om dessa och vad det finns för skillnader mellan de olika raserna.
Jag funderar på flatten, tollaren eller labben.
Egenskaper jag vill ha i min nästa hund:
Jag vill ha en allround hund eftersom jag inte riktigt hittat någon hundsport som jag är helt fast i än. Men min nuvarande hund tycker jag om att köra personspår så de kommer jag göra titt som tätt. Övrigt så tycker jag att lydnad verkar kul men har men min papillon tycker inte det är fullt lika roligt som matte gör. Skaffar jag en retriever kommer jag även att testa på apportering. Jag kommer inte syssla med jakt.
Jag vill ha en hund som man kan arbeta med som inte är slut i hjärnan efter 10 minuter men samtidigt vill jag inte ha en hund som kräver alldeles för mycket.
Hur mycket tränar ni men era hundar? Och vad sysslar ni med?
Vad finns det för rasbundna sjukdomar man bör tänka på?
Kommer era hundar lätt upp i stress?
Tollaren är en väldigt krävande hund och kräver antagligen mer än vad du erbjuder. Med tollaren bör man ha klara mål och träna ofta och mycket för att hunden inte ska klättra på väggarna.
Flatten är en rolig hund med lagom aktivitetsnivå. Flamsig och barnslig, på gott och ont :) Jobbar gärna och länge. Tyvärr finns det en hel del stress och cancer i rasen.
Labben är ju uppdelad i tre varianter. Jaktlabben är den mest krävande och minsta labbevarianten. Utställningslabben är stor, klumpig och har inte ett altför stort aktiveringsbehov. Jag hade rekommenderat en Dual-purpose labbe till dig. Där är hundarna en blanding mellan jakt och utställning och lämpar sig väl till det du vill göra med din hund. När du letar uppfödare ska du alltså hitta någon som meriterar sina hundar både i praktisk jakt och utställning. Då får du en bra, lagom labrador.
Kolla in Golden också!
#1 har rätt i att cancer tyvärr är vanligt förekommande hos flatten. Tyvärr är det inte direkt ovanligt hos någon retrieverras, men flatten "leder" i statistiken. Däremot vet jag inte om stress är vanligare hos flatten än någon annan retriever? Jag tycker inte de flattar jag träffar är stressade, däremot är de aktiva och har mycket energi.
Min flat är bara 10 månader, så mitt svar är kanske inte riktigt representativt för en vuxen hund. Vi är ute med honom ca 2 timmar om dagen. Vi har honom oftast lös eller i långlina. Under promenaderna tränar vi lite inkallning, stadga, fotgående och apportering. Vi brukar försöka komma ihåg att träna passivitet utomhus också. Förutom träningen utomhus så tränar vi inomhus, då det blir korta pass med klicker. Vi tränar på sådant som har med apporteringen att göra, t.ex. avlämningar, eller rena tricks för hjärngympa. Utan tillräcklig aktivering hittar han på eget bus.
Flatten är inte trött efter 10 minuter men den blir lätt uttråkad och vill inte göra samma övning för länge 🙂 Om man tränar samma sak för länge så märks det genom att de blir okoncentrerade och lite flummiga. Då är det dags att byta övning eller ta en kort paus.
Detta är givetvis en grov generalisering, men det jag läst om skillnader mellan flat, golden och labbe är att flatten är något mer egensinnig och lite busigare. Den har mycket will to please, men lite mer egen vilja än tex golden. Obs, detta är inget jag kan svära på, utan det är sådant jag läst på olika forum när jag var på gång att välja ras.
Just nu går vi en kurs i jaktapportering en gång i veckan och när den är slut ska vi gå en kurs i viltspår. Till hösten är jag sugen på en kurs i rallylydnad, plus fortsätta jaktträningen.
Apropå tollare så har jag bara träffat två stycken men jag tycker de är ganska annorlunda jämfört med flat och labrador. Kan inte säga hur, det är bara en känsla… Om du har möjlighet att träffa alla tre raserna så kanske det blir enklare att välja, ibland känns det ju helt enkelt rätt med en ras! Givet att man kan ge den tillräckligt med aktivering alltså.
Lycka till med ditt rasval!
Jag vet att du inte nämnde Golden i din beskrivning men tänkte att jag kunde berätta lite ändå :)
Jag har en 2,5 -årig goldenkille med mycket jaktlinjer. Han är en underbar kille med en tydlig "av och på-knapp". Inomhus är han extremt lugn, han ligger mest och sover om man inte aktiverar honom och är väldigt okomplicerad.
Så fort man kommer ut genom dörren blir han en annan hund, en hund med mycket motor och arbetsvilja.
Han älskar att använda nosen så jag har gått en sökkurs med honom & kör mycket personspår med honom och andra sökövningar, man ser verkligen på honom hur glad han blir när han får arbeta på det sättet!
Bada/simma är också någonting som är mycket uppskattat.
Han klättrar inte på väggarna om jag t.ex är sjuk och inte kan ge honom mer än korta promenader utan han är lika lugn inomhus som vanligt.
Har hört att många tycker att goldens är "tröga, tråkiga svensson-hundar" men min erfarenhet är att han är allt ifrån trög och tråkig, han älskar att arbeta och det är full fart hela tiden. Beror väl kanske på vilken linje man är ute efter, en ren showgolden är nog inte lika krävande.
Han är fortfarande väldigt "valpig" och kan bli ganska slamsig ibland, speciellt om man upprepar en sak under en väldigt lång tid, då vill han gärna byta övning.