Promenera med hund som haltar?
Jag har flera gånger sett ett par gå förbi med en hund som haltar. Den haltar inte bara lite grann utan nästan snubblar fram.
Jag kan inte mycket om hundar och tänkte därför fråga er om man brukar promenera med en hund som haltar så? Jag tycker det ser synd ut om hunden och tycker att den borde få vila, men det kanske är bra att den går, jag vet inte. Vad anser ni?
Skulle aldrig falla mig in!
En halt hund = behöver vila = mest kisserunda, runt om alltså inget längre eller så.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är omöjligt att svara på. Är hunden halt ska den såklart vila men är det något kroniskt eller något som behöver tränas upp är det en annan sak.
#2 Fast om en hund haltar mycket, lär det inte vara pga att träna upp eller så :S
#3 Nu förstår jag inte riktigt?
Är hunden halt så bör den vila.
Sen finns det så andra själv till att hunden haltar men då tror jag simmning är bättre för att bygga upp musklerna igen efter en skada.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#4 Vad är det som är oklart?
Syftade på det som TS skrev, ang att hunden haltade mycket. och då är ju knappast promenader, speciellt inte längre, något lämpligt.
#6 jag förstod inte vad du skrev. Långpromenader står det inget om. Om Sune råkar ut för något som innebär att han haltar hoppas jag folk vi möter har mer vett än att döma oss utan att ha koll på situationen.
#7 Ja jag har läst det själv och frågade dig vad det var som var oklart med det jag skrev? 🙂 men formulerade det på ett annat vis nu så 🙂
Läser jag vad TS har skrivit tolkar jag det som att de går längre än vad de borde med hunden, men det är min egna uppfattning…
Att uttala sig i det här specifika fallet är vanskligt då man inte har en aning om bakgrunden. Jag har en känsla av att man oftast bedömt felaktigt. Ts, du skulle kunna gå fram till paret och fråga varför hunden haltar kanske? Så att man får mer kött på benen innan man dömer paret tänkte jag.
Det som var oklart? "lär det inte vara pga att träna upp eller så " förstår jag inte alls. Ditt andra inlägg var lättare att förstå däremot. Oavsett, det är enkelt att döma efter ett inlägg här men det är mycket som kan ge haltande gång och utan mer information är det svårt att säga om det är rätt eller fel.
Det finns hundar med kroniskt haltande som inte lider av att halta, i alla fall som jag förstått det. Såg en hund som haltade en gång som inte alls led av det, utan hältan berodde på en gammal skada. Den fick springa löst ändå och leka och bara vara hund. Så det kan vara svårt att säga utan att veta mer.

Jag har en haltande hund. Han har artros i en bogled. Han är halt när han har legat mycket och sovit. Ju mer vi går desto piggare blir han, men i början på promenaden ser man att han haltar.