Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1220 ggr
Pennybus
0

Foderfråga

Hejhej!

Kom nyss hem med 10 korvar VoH och har inte en aning om hur mycket vi ska ge, och vi har ingen våg heller :| 

Hon är en mellanpudel, precis över gränsen, något tunn.

Sedan till det andra;

Vi köpte 2 råa märgben och en lammstek med ben, och vi tänkte att vi skulle ge själva benet till Penny, ska vi göra något med de eller kan vi ge henne märgbenen och lammbenet råa?

Mvh

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

russin
0

Vet du inte alls vad din hund väger ungefär ?

Pennybus
0

5,6 kg ungefär

russin
1

Räknat på 2-3% av kroppsvikten ska din hund ha ca 120-180 gram per dag - men då du säger din hund är tunn så börja med 150 gram och öka om det behövs.

Varje korv väger 500 gram, så det är bara dela i ungefärliga mängder. Delar du en korv i 3 delar, så väger varje del ca 166 gram - börja med det så blir det enkelt🙂 Du märker snart om du behöver dra ner på givan eller öka. Delar du en korv i 4 bitar, så blir varje del 125 gram.

Jag räknade för enkelhetens skull på om din hund väger 6 kg (den kanske ska väga det om den är lite tunn)

Pennybus
0

Åh, tack! :D

Vet du ifall jag kan ge märgbenen och lammbenet rått eller måste jag koka o.s.v?

russin
2

Ge det rått - aldrig ge kokta ben🙂

Vad gäller märgbenet kan du skrapa bort lite märg om hunden inte är van att gnaga märgben - det kan bli rätt fett för ovan mage annars. Lämna även kvar en del kött på lammbenet, så hunden inte bara får i sig ben - blir lätt hård mage då.

Pennybus
0

Är inte helt inne på benstruktur, vad är själva märgen? xD

russin
1

Köper du ett märgben, så är det ihåligt i mitten - där sitter väldigt fet märg (ser ut som fett). Jag tar aldrig bort märg, men mina är vana sedan valpar att äta det - är hunden däremot inte van så kan det bli en liten fettchock i magen . Då kan det vara bra att skrapa bort lite av det (inte allt)🙂

Pennybus
0

Men dehär märgbenen(vi köpte tvåpack frysta på Willys) är inte ihåliga?

[fabienne]
0

Är det första gången ni ger VoH? I sådana fall skulle jag råda till att vänta lite med ben etc som hon inte är van vid. Inte kul med magkaos. :)

Om du tinar benet så kommer du känna skillnaden mellan märgen och benet och då kan du även gräva ur lite. Lycka till! :)

Pennybus
0

Vår hund är inte känslig i magen över huvud taget, vi har aldrig varit speciellt noga med foderbyten och hon har aldrig mått dåligt :)

Dessutom har hon käkat färskfoder innan men vi ska vara försiktiga, hon får bara gnaga en liten stund.

[fabienne]
0

Låter bra! :D Hoppas vovven gillar den nya maten. Det gör hon säkert. Vår hund är helt tokig i den i alla fall. :)

Pennybus
0

Jo, vi har bytt just på grund av att hon inte tycker om torrfoder över huvud taget, men färskfoder däremot.. (;

[fabienne]
0

Vi brukar frysa in lite foder i tomma märgben och gömma i lägenheten. Hon rusar omkring som en dåre och sniffar efter dedär benen. Tips på enkel aktivering :D Lycka är helt klart att få isglass till frukost. ;)

Pennybus
0

Smart, ska testa det :D

Pennybus
0

En fråga till, ska hon få en tredjedel(166g) per dag eller per måltid?

[fabienne]
0

#15 Per dag. :)

Pennybus
0

Super, VoH blev inte alls dyrt för en månad, 200kr :D