Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 5349 ggr
Aviz
0

Labrador eller Collie??

Skulle vara så tacksam över att ta del av er erfarenhet och kunskap vad gäller mina funderingar kring att bli hundägare, så dem som orkar läsa, fyll kaffekoppen och luta er tillbaka, för here we go:

Jag är 23 år gammal (väsentligt?), och studerar snart sista året på universitet. Jag har funderat seriöst på att skaffa hund de senaste 15 månaderna. Ska tilläggas att mitt X som jag var tillsammans med i 1,5 när jag var 19 år, hade en blandrashund av rottweiler/amstaff som vi delade ansvaret på, där jag styrde upp uppfostran till viss del (då min tidigare erfarenhet av djur som barn samt häst, tyckte att ledarskapet hade sprickor). Jag älskade hundlivet, att vara ute på långpromenader, att se hur hunden mådde bra av hjärngympa och att vara social med andra hundägare som man träffade ute. 

Vi har tre alternativ som har fastnat och jag läser så mycket så jag blir alldeles snurrig:

• Långhårig collie
  • Korthårig collie
  • Labrador

Varför dessa? 

De verkar sociala, glada,jag vill ha en mellanstor ras, jag vill att familj och vänner ska känna sig trygga av hundens närvaro (inget nyhet kanske att människor tyvärr kan ha fördomar mot pitbulls tex). jag väljer så klart inte hund pga. vad omgivningen har för fördomar, men jag bryr mig faktiskt otroligt mycket om att de ska känna sig trygga, och att de ska kunna gå ut och rasta hunden och dylikt utan att oroa mig för att en stark vaktinstinkt kan blossa upp. 

Min mormor tog sig an en unghund (KH collie) när jag var barn, och än idag så minns jag tydligt hur otroligt GLAD och snäll han var trots sin ringa ålder (1-2 år). Jag fick klappa och gosa outtröttligt med honom, tom. gå ut och gå med honom utan att han drog det minsta i kopplet trots sin energi (normalt?). Så onekligen så lockar denna ras otroligt mycket pga. av den medfödda vänligheten (är alla collies så här snälla?), och det är så jag vill att det ska vara, glatt och härligt att ha hund.

Labradorer är jag också otroligt svag för, men här hör man så otroligt många delade meningar, så man blir onekligen lätt förvirrad. Det som får mig att tveka är att man då och då hör att de är outtröttliga energipaket, som aldrig kan varva ner (?). Stämmer detta? Min erfarenhet av hund har visat att några smårastningar samt en rejäl promenad om dagen, adderat med en dos lek och en dos hjärngympa utgör en bra balans. Många verkar även säga att labbar hårar som högar med hundår? Jag är van vid hundhår av "normal dos" då jag bott med en korthårig blandras, men på många låter det som att labbar hårar övernaturligt mycket.

Varför jag vill ha hund:

• Jag älskar djur, är uppväxt med djur, saknar kontakten med djur djupt, och jag saknar livsstilen.
  • Jag älskar långpromenader
  • Intresserad av att gå kurser, testa sök och kanske agility 
  • Hunden ska vara vänlig mot vänner och familj
  • Träffa andra hundintreserade och dela intresset med andra! 
  • Jag vill ha tillbaka denna pusselbit i vardagslivet, jag saknar ansvaret och livsstilen med hund.

Frågor:

• Skiljer sig KH och LH collie betydligt i mentalitet, motionsnivå/aktiveringsnivå osv? Hur?
  • Labrador, ja ni såg ovan, outtröttliga energipaket? Pälsfällningsmaskiner? Eller stämmer kanske collies in på denna beskrivning?
  • Jag bor i lägenhet ska tilläggas, så skäller någon av ovan raser i  överdriven proportion?
Wellcraft
3

Har enbart erfarenhet av labrador.

Labradorer är i regel rätt tysta hundar, de jag varit i kontakt med har aldrig haft problem med skall. Carita skäller aldrig och det är inte ens något vi har tränat henne till att inte göra. 

De fäller inte alls mycket, skulle säga att deras fällning ligger på "normal" mängd, och periodvis fäller de inget. Min tik är både jakt & utställningslabbe, vilket betyder att hon har mycket energi och kräver aktivering. Hon har gjort både jaktprov och utställning.

Som du säger, en rejäl promenad tillsammans med ett par små, samt hjärngympa och lek är en perfekt kombo för en labbe! Jag tycker absolut inte de kräver mer än så. 

Labradorer är kända för att vara folkkära och mycket trygga i alla sorts miljöer, i stort sett alla labbar jag träffat har gärna hälsat på alla, aldrig varit reserverade och trygga överallt - men inte för den delen tappat det där "extra" som hunden har för sin ägare. De flesta fungerar även utmärkt med andra djur, min bor tillsammans med kanin, katt och hamster. Barn ska inte vara något problem heller, labradorer har stort tålamod och är som sagt mycket folkkära.

Tyvärr ser man alldeles för ofta dessa tjocka labbar som ägs av hundägare som inte inser deras aktiveringsbehov utan endast håller dem för att de är fina och snälla familjehundar. En rätt aktiverad labbe kan gå långt i ex. agillity, då de har mycket will to please vilja och är väldigt lyhörda sina ägare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
1

Just det, lägger till en sak!

Labradorer som aktiveras rätt ska inte ha något problem med att varva ner inomhus. Nu kan inte jag tala för varenda labrador men de jag träffat (varit i mkt kontakt med labrador, morbrors favoritras) har varit mkt lugna inomhus och lätt kunnat varva ner efter promenader och dyl, lagt sig på mattan och vill mysa och inte skuttat runt inomhus.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Michaela-N
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att både collie och labrador skulle kunna passa. Var noga med linjer gällande collien dock, alla är inte så stabila i psyket som labradorer. Själv har jag fått vara dagmatte åt en lh collie, världens finaste och vackraste blue merle tik, och mycket mer stabil än min papillonblandning. Nöjde sig med långpromenader och hjärngympa, en smart och klipsk hund som alltid var lugn och trygg i alla situationer.

Aviz
0

Tackar ödmjukast för svaren! Båda raserna låter ju helt fantastiska, och precis det där som jag söker :). Sicket dilemma.

När det gäller vad av uppfödare, kan man utgå från att kennlarna som är listade på rasklubbarna (larbadorklubben.se samt svenska collieklubben.se) är seriösa med sin avel och bäst lämpade? Att inte falla för blocket annonser kan jag köpa, jag bara tänker hur skeptisk man ska vara med dessa kennlar som bedrivit uppfödning under många år? Jag tror jag kommer göra så att jag försöker besöka kennlar av båda raser, men skönt att veta att man inte är helt ute och cyklar vad gäller uppfattning av ras. Brukar det vara väntelista på kennlar (av dessa raser)?

Zaviie
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bara erfarenhet av kh collie och labrador och tycker labradoren passar bäst in på vad du skriver, de kh collie vi har haft har varit arbetshundar, kan visserligen bero på linjerna bakom. 

Jag har själv en labradortik(utställningsvarianten). Hon har många bra kvalitéer, det bästa är väl att hon är så otroligt glad, social och vänlig. Skäller/gnäller väldigt sällan bara när min mor kommer på besök 😉 Det är en rolig tanta!
Men i mitt fall (detta är min första labbe), så gällde det att bli expert på att plocka undan allt som är ätbart(verkligen allt), och trots noga vald kull så fick jag en hund med mycket problem(allergier bl.a), de få jag träffat som också har labbar har haft lika otur dom, jag hoppas att det bara är en slump. Men hur som så är hon en väldigt lagom mellanhund 🙂

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[tintilar]
4

Min erfarenhet av labben är att dom är ganska energiska till sättet. Jag tror inte om de behöver mer stimulans än tex en collie, men dom har ett annat sätt att agera ut på. Dom springer fort och hårt och okontrollerat när dom är glada. Är tunga och starka och bumliga. Men oftast jättesnälla, lättlärda och ofärargliga. En långhårig collie är dock mjukare till sättet, och även om en collie också får glädjeryck ibland är dom mer kontrollerade och dundrar inte fram med samma tyngd.

Nackdelen med långhåriga hundar är att dom drar in mer grus och smuts vid vått väder. Det fastnar i pälsen på benen och under magen och när dom sen torkar inne faller det av. Det gäller ju alla hundar men mycket mer om hunden är långhårig förstås. Collien är dock inte den som rullar runt i leran så det finns ju värre långhårshundar ur den auspekten. En granne har Bearded Collie och dom verkligen letar diken att bada i - året om. Jag tycker däremot att långhåriga hundar fäller bättre. Tussar som lägger sig som dammråttor och är lätta att ta bort istället för små enstaka hårstrån som sätter sig i möbler och allt.

Vet inte hur långhåriga collie skiljer sig från korthår men collie överlag har ofta problem med vekhet/rädslor. Därför ska man vara noga med att välja en bra uppfödare och bra föräldrahundar som gärna används på något sätt och inte bara har utställningsmeriter. Om hunden används inom bruks och liknande fungerar den troligen bra i olika miljöer och situationer, vilket talar för att den troligen är ganska stabil. I alla fall har troligen eventuell vekhet och rädsla visat sig.

Jag har ganska mycket erfarenhet av collie genom min syster, och dom är enligt min mening oskarpa och mjuka hundar, lättlärda och samarbetsvilliga. Dom tål långa turer i skog och mark, kan vara med överallt och orkar det mesta, klarar alla väder, men kräver inte mer än en aktiv familjesituation om man inte vill. Men som sagt, vekhet och rädslor är vanligt inom rasen så var noga när du väljer valp.

[Teddies matte]
2

#4 Nja, lita inte blint på att kennlarna som finns upplistade skulle vara toppen och felfria, man måste vara mycket noggrann, kolla upp saker och ting och inte bara lita på att vad en uppfödare säger absolut stämmer i verkligheten.

[Nightcat]
2

Om du ska skaffa en collie rekommenderar jag dig att åka och hälsa på uppfödaren och dess hundar. Många collies har dåligt psyke därför är det extra viktigt att du inte bara litar på att alla skk reggade uppfödare sköter sig och är bra, finns riktiga rötägg där med. En trevlig collie är en av de underbaraste hundarna som finns, tyvärr träffar jag ofta mindre trevliga collies som är väldigt nervös och skälliga. 

Det är två underbara raser du har att välja mellan. Testa och besök ägare och uppfödare av båda raserna. Lycka till :)

Aviz
0

Tack igen alla, skönt att höra åsikter från personer med erfarenhet av raserna :)

vallhund
0

Collie är en brukshund så båda föräldrarna måste genomgått MH innan de får paras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.