Vad tusan hände?
Vår hund brukar aldrig skälla ut andra hundar men idag gjorde hon undantag för det vilket fick mig helt ställd.
Vi for med bilen till en skog där det fanns en glänta hon kunde få rusa av sig på (i långlina då) och hon har varit där förr. Medan vi går till denna glänta stöter vi på en äldre dam med två dvärgpudlar som vi ska passera. Tanten stannar med sina hundar i fullt utsträckta koppel och står och råglor på oss medan vi ska gå förbi (varför en del har en benägenhet att stanna och bli som statyer låter jag förbli en gåta).
Allt gick hur bra som helst och vår hund titta bara på hundarna men så "pang" sa det bara när vi var precis bredvid dem och våran reser ragg direkt och börjar skälla mot den ena pudeln som stod närmast henne, jag vet inte om pudeln gjorde något för jag var fullt upptagen med min. Jag sa till henne men inte fasen hjälpte det, det var som om hon gick till försvar över något.
När vi var förbi hör man tanten bakom om säga "tvi tvi tvi" mot oss och går sin väg. Aldrig stött på människan förr.
Alla andra hundar vi passera efter det gick helt utan problem. Jag vet i fasen vad som hände när hon reagera så starkt på just den lilla pudeln och jag är helt förvånad att hon ens reagera för det har aldrig någonsin skett tidigare.
Någon som har spekulationer?
Jag är ingen expert men tittar gärna på ceasar Milan på tv. Det finns ju kroppspråk mellan djuren så det kan ju ha varit en minimal skiftning hos pudeln som satte igång din hund. Bara att pudlarna står med sträckta koppel säger ju att tanten inte har full koll på sina djur.
bara en tanke 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 Jo jag vet att det finns kroppsspråk men normalt är våran tös den fegaste av dem alla och blir livrädd för hundar som kanske visar sig "stora" eller "odrägliga" på så sätt att hon håller avstånd och bryr sig inte om hunden men idag hade hon skinn på näsan tydligen.
Jag blev helt chockad av hennes reaktion. 😮
Med tanke på att du beskriver det som att "tanten" reagerade på er både före och efter din hunds reaktion så kanske man kan fundera på hur spänt hela ekipaget var som ni mötte.
Alt. att det helt enkelt var en individ som din hund inte uppskattade.
≧◔◡◔≦
#3 Det kan också vara en orsak men vi har stött på stela individer tidigare och hon har aldrig brytt sig. Men just dessa individer kanske var något speciellt med.