Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1585 ggr
mingman
0

Flera hundar och tuggben?

Min sambos mormor har fött upp Rhodesian Ridgeback halva sitt liv, nu har hon börjat fasa över till mops, och har för tillfället två RR och tre mops. Hon hävdar å det bestämdaste att man inte ska ha tuggben om man har flera hundar, för det blir så laddat.

Nu när jag är på landet med mitt monster Fidel (aussie 4 mån) och Chilla (staffe 3 år) har de flera olika ben som ligger här sedan tidigare. Visst småbråkar de om benen, men de kan ju kommunicera. Chilla har sagt till ordentligt några gånger, och då har Fidel fått backa och ta något annat.

Vad tycker ni? Ni med flera hundar, har ni mycket ben och tuggsaker? Anser ni att hundar själva klarar att "göra upp" vem som ska ha vad?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

mikkan01
0

Vi har inte benen liggandes utan ger dem ett varsitt som dom håller koll på sen, är väldigt noga med att dom inte ska ta varandras så dom har lärt sig att mitt är mitt och ditt är ditt så här hemma är det inte laddat alls. 🙂

~mikkan

russin
2

Inga hundar får "göra upp" här hemma - då finns risk för än mer bråk senare.

Hundar som fungerar att tugga ben/ha ben tillsammans får ha det. Min ena muttrar om den andra hundar kommer för nära, men aldrig mer än så. Har dock haft hund tidigare som kunde flyga på annan hund (och bet rejält) om hon själv fick ben om någon så bara tittade på henne - hon fick äta ben i bur/eget rum.

mingman
0

#2 Jag Förstår om en hund flyger på, då skulle jag inte heller ha ben, såklart.

Vi har det så att min valp är extremt lekmotiverad, och staffen är extremt matmotiverad. Så får hon ett ben är Fidel inte värd ett dyft. Hon markerar till honom att backa undan och vi vakar också själva så de inte är för på.

Jag vill tro att de kan kommunicera bra, men där är vi återigen med oerfarenheten då det är min första hund. Båda är väldigt toleranta och envisa hundar, är det dumt att mig att låta benen ligga? Kan det vara så att det skapar onödiga konflikter?

mingman
0

"Göra upp" använda jag i brist på bättre formulering. Jag tänker att hund 1 markerar och hund 2 då går iväg, inte att de får bråka eller så.

Wezza
1

Vi har 2 hundar här hemma (för ett tag sedan 3, R.I.P Disa…) och här ligger det ben överallt :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Michaela-N
2

Min hund vaktar leksaker och mat/tuggben för andra hundar, men människor kan ta hans saker utan problem. När vi är hos vänner med hund eller vänner med hundar kommer hit plockar vi helt enkelt bort föremål han kan tänka sig att bråka om.

Em_
0

Jag har två hundar, de får mycket ben som får ligga framme om de inte äts upp på en gång. Just nu är det bara ett som är populärt, så då gäller det att lirka till sig det där benet utan att den andre blir sur^^ Ibland markerar någon av de, men de är väldigt respektfulla mot varandra när det gäller ben och mat.

malinroth
0

Har två hundar och dom får ha ben men jag ser alltid till att det finns minst två så dom får varsitt om dom vill. Dom snålar inte med varandra så det går jättebra, när systers hund är med går det också bra. Men när jag är hos kompisar med hundar eller när dom är här så tar vi bort benen för att undvika tjafs.

[tintilar]
0

Man ska nog anpassa sig efter hundarna. Har man två mjuka, snälla hundar utan mathets som kommer överens och vet sin plats är det inga problem. Har man däremot en flock vilda tjaffshundar kanske man ska undvika det.

Jag tror att det går bra i de flesta fall när hundarna vet sin plats i gruppen.

cupcakes
0

Jag har ju bara en hund men har bott med en till tjej och hennes hund i två år, nu själv ett år och nu ska en annan tjej med hennes hund bo med oss. Jag anpassar helt efter vad det är för hund. Oavsett om hundarna bor tillsammans eller den ena är på besök.

Är det en hund som min hund kommer överens med och som inte vaktar, så gör inte heller min hund det och då är det okej. En hund som Gibson kommer överens med men inte riktigt vill "umgås" med - inga ben då risken finns för vakt. Om den andra hunden vaktar, inga ben.

Vi bodde med en labradorhane som var ett halvår yngre än Gibson. De är jättebra kompisar, och vi hade ben framme till båda då de båda två visste mina och min kompis gränser. Självklart hände det att någon sa ifrån, men då backade den andre eller så tjafsade de lite. Började de tjafsa sa vi till och det var inget mer med det.

Jag tror man måste känna av hundarna, både deras relation till varandra och till ägarna, innan man bestämmer sig. Jag skulle aldrig ha ben framme när en hund kommer hit för första (eller andra) gången.

Asuna
0

Jag har tre hundar av olika ras och olika stora, Jag ger mina hundar ben och det har aldrig varit några problem jag tror att det beror på vilka hundar man har och hur dom är uppfostrade.

lambero
0

Här dräller det av ben.. Mina hundar vaktar inte på maten men jag ser också till att de inte stör varandra när de äter eller tuggar ben. Jag försöker vara lite före hela tiden och stoppa hundarna ifall de är på väg fram och någon hund tuggar på benen så slipper de ta den konflikten själva. Numera så händer det mycket sällan.
Skulle jag märka att det blev spänningar dem emellan så skulle benen ryka omgående. Men visst tycker jag att det är okej att de säger ifrån till varandra ifall det skulle behövas.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Fenix_Chicci
0

Har två hundar som klarar av att äta ben tillsammans. Ibland är det två hundar till här och ibland händer det att de äter ben alla fyra. Så länge alla har ett eget ben så är det inget gruff. Visst kan det hända att de går och tar varandras ben och byter men brukar inte vara något problem. Min tik vill gärna ha sitt ben ifred men de andra tre låter henne ha det ifred också, så länge hon ligger och tuggar på det är det ingen som vågar sig fram. Hon blir inte ilsken om de kommer och vill ta det men hon tuggar noggrant på det för att visa att hon verkligen inte kommer lämna ifrån sig det. Och skulle hon gå iväg och någon kommer och ska ta det så skyndar som sig som attan att plocka upp det så den andra hunden inte ska hinna ta det. 

är det något extremgott ben så kan det dock morras  lite men det brukar inte bli något mer än så och vi är med och övervakar så att allt sker lugnt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com