Sele eller bur i bil?
Vad använder ni åt era hundar och fungerar det bra? Jag har en väldigt liten bil och har lite svårt att tänka mej att sätta vår kommande hund i bagaget i en bur så jag har tittat på selar man spänner fast hunden mha av. Jag läste i min bok Stora hundboken av F. Steen att valpar lätt kastar upp i bilen så åtminstone vid hemfärden tänkte jag ha valpen på golvet framför mej. Men sen då?
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
Det finns krocktestade selar som heter Allsafe, andra bilselar man köper håller inte vid en krock. Sen kan jag även tipsa om att sätta in galler mellan fram- och baksätet, en del hundar är nyfikna och vill gärna försöka ta sig till framsätet och det kan bli rätt störande.
När jag hämtade min hund satt jag med honom i knät i baksätet, men har du ingen som kan skjutsa dig går det nog bra att ha valpen på sätet bredvid. Pappershandukar kan vara bra att ha om valpen mår illa eller kissar på sig. Lycka till med valpen! :)
Oftast har man valpen i knät på hemfärden. Alltså inte på den som kör utan hos den som sitter på passargerarplatsen. Valpen blir ofta lite orolig och då är det bra om den får vara hos någon och inte sitta själv i en bur. Ofta har man valpen i framsätet/baksätet sen med en tid tills den vant sig att åka bil. Då kan ju en lösare-sele vara ngt men de växer ju också.
Vi har hundarna i bagageutrymmet. Bur blir för trångt och sele är inte säkert nog - dessutom har vi nte plats i sätena. Har man mindre hund kanske sele funkar bättre. Men jag som har 30kg klumpar vill inte få en sån över mig om selen går sönder.
Allsafe-sele ska det stå.
Jag har krocktestad sele. Kan ej ha henne i bur i våra bilar.
#2 Jag tycker att det är fel att ha valpen i famnen, ja även vuxna hundar. Då ska hunden vara fastkopplad i krocktestad sele i såfall :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har en mim bur till våran.
#4 Hunden lär inte kunna sitta i något knä om den har en Allsafe sele på sig som är förankrad i bilens säkerhetsbälte.
Jag har en MIM Variocage till jycksen, samt en sele för hundpassagerare som inte kan dela bur.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är ju en själv man utsätter för risk. Selarna är ju inte för hundens säkerhet i högre hastighet. Jag tycker man får göra som man vill. Att köpa en sele för 700kr för en enda bilresa är ganska ambitiöst.
#6 Menade att hunden ska vara fast när den åker i bil.
#7 Självklart är det för hundens säkerhet också.
Anser inte att man tänker på hundens säkerhet om man låter den vara lös i en bil är man kör, alltså även om man håller den i famnen.
Man åker ju till veterinär för vaccinationer mm, så blir ju inte bara en bilresa.
Allsafen ska vad jag förstår inte skydda hunden vid högre hastighet. Endast passagerare. Men jag kan ha fel. Vid resa till vet osv kan hunden åka i bur eller bagageutrymme oftast.
Fö vill jag tillägga att ha hunden lös i bilen inte är ngt jag förespråkar - ffa för passagerarnas skull.
#9 Skriv gärna vem du talar med, underlättar mycket.
Det skyddar ju betydligt mer än om hunden är lös t.ex
Vi har krocktestad sele på våran när hon åker bil för hon får ej plats i bagaget eller i bur (har ej kombi).
# 9 #10 Allsafe, den enda krocktestade bilselen för hund i Sverige är testad för att klara en frontalkrock i 50 km i timmen, om hunden väger 20 - 25 kg så överlever den med största sannolikhet. Andra vikter o hastigheter får man hoppas att selen håller så man inte får en elefant i nacken.
#10 javisst - skärpning på mig.
Vad jag förstår garanterar selen ingen säkerhet för hunden i höga hastigheter men däremot kan man ju ha tur. Läste nyss om en vars allsafe-sele gick av vid olycka och hunden klarade sig ändå.
Allsafen är krocktestad i 50km/h och ska skydda hunden vid hastiga inbromsningar. Vid högre hastigheter garanterar den inte hundens säkerhet och den kan gå sönder. Det är inte lika säkert som bur/lastgaller. Men det betyder inte att det är ett dåligt alternativ. Man får själv välja vad man vill använda och vad andra gör är upp till dm. Däremot riskerar man böter om man har en stor hund lös i bilen pga passagerarnas säkerhet. Hunden klassas som last och ska vara säkrad vid transport.
#12 Ja det vet jag att hund räknas som last och måste vara säkrad.
Dock kan jag ej ha galler/bur i våra bilar till våran hund, så den selen är det bästa. Sedan åker hon sällan bil heller så.
Man riskerar böter oavsett storlek på hund, beroende på den personen som stoppar en. Samma regler för alla hundstorlekar.
Jag har en MIM bur och skulle nog aldrig ha en lös hund i bilen.
#1 Att ha valpen på sätet bredvid kan betyda döden för den lilla valpen. Bättre att låna/köpa en mindre bur att ställa i baksätet på så sätt att den står stadigt mellan sätena. För en liten valp behövs det inte större bur än en kattbur i de flesta fallen.
#14 Men samtidigt kan det vara jobbigt för en liten valp att behöva lämna sin mamma och sitta i en främmande bur. Jag tycker det bästa är att själv sitta med valpen i knät (och att en annan person kör bilen) så man kan ge trygghet. En kattbur skyddar inte vid en krock, tvärtom kan sådana burar förvärra eftersom de kan splittras eller, om det är en ihopfällbar bur, stänga in hunden som en råttfälla.
Har också krocktestad bur och skulle heller aldrig ha hunden lös, men just vid hämtning väljer jag att ha valpen nära mig :)
#1: Tack för tipset om Allsafe selen! Det blir säkert en sån eftersom den är krocktestad, om den nu håller upp till 50km/h är det ju bättre än helt otestad.
Ja, alltså, jag tänkte ju inte köpa en sele för att ha den ett fåtal gånger. Vi har stora avstånd där jag bor så hunden kommer att köra en del bil iallafall så jag vill gärna ha en bra produkt åt hunden.
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
#13 Det stämmer säkert. Men eftersom att man inte får böter om man har en handväska i sätet så tror jag inte att en valp med samma vikt heller bötfälls i vanliga fall.
#15 Men nu gällde det ju att du rekommenderade att valpen skulle lugga på sätet.
#16 Inte säkert, finns ju en del burtillverkare som påstår att deras burar är krocktestade som bara är testade för frontalkrockar, ej om man blir påkörd bakifrån, en annan är bara hållfasthetstestad, dvs tål en belastning på 2 ton, som sakta släpps ner ovanifrån.