Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1581 ggr
teezan
0

flytta för hundens skull?

om ni bodde i lägenhet i stan och hade en hund som med stor sannorlikhet skulle passa bättre i hus och på ett lugnare ställe, gärna på landet, hade ni försökt hitta nytt boende för hundens skull? alltså, inte placera om hunden utan hitta ett hus till uthyrning/försäljning dit ni kan flytta med hunden. 

jag och sambon är lite inne på detta (endast uthyrning dock) då det känns som möjligheterna är fler i ett hus, eller åtminstone på landet. inga grannar som stör och festar hela helgerna i en lägenhet med lyhörda väggar, inte lika stressande promenader/miljöer och närmare till skog och mark.

känns som ett lugnare ställe, gärna i hus skulle vara ultimat då man som vi har en stressad individ som inte verkar trivas helt och hållet i stan. han är 1,5 år och vi flyttade för ett halvår sen till staden vi bor i nu, innan dess bodde vi i ett samhälle som var relativt lugnt och där han nog trivdes bättre än här.

Tarotstollan
1

Ja, hade jag haft ekonomiska möjligheter och bil hade jag gjort det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Wezza
1

Om man har möjligheten så ja :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Loveradio
1

Absolut, om möjligheten fanns. Alltså om man hade råd och bil.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
4

Japp, om man har bra lösning på arbetstider-bilåkandet hundvakt/dagis så varför inte :) Jag räknar hundarna som familjemedlem därmed skulle jag göra allt som man kan, fixar man inte bil o den biten så hade jag gjort mer för att hitta bättre lägenhet i lugnare område :)

Lathundarna
0
MagganS-B
1

Är väl inget att diskutera, tror att både ni och hunden kommer att trivas bättre! 🙂

LinaK
1

Vi har också gjort så, fast inte enbart för hundarnas skull men dels för deras skull. Vi bodde mitt inne i centrum i en mindre ort tidigare, det var ändå ganska mycket rörelse, detta gjorde ena hunden lite uppstressad och nu när vi bor ute på landet är det en annan hund. Han passar verkligen att bo på landet.

Så har man möjlighet så är det ett drömliv när man har hund 🙂Bara gå några fåtal meter så är man i skogen där det finns massa aktiveringsmöjligheter.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

teezan
0

jag tror också att vi människor skulle trivas bättre där det är lugnare och naturnära :)

tyvärr vet jag inte hur det är med den ekonomiska biten. vi har bara en inkomst då jag pluggar minst ett år till. har ju csn men det är inte direkt en höjdarinkomst ;)

köpa går absolut inte men jag har hoppet på att hyra. men det kostar också mer än vad man tror, inte minst med bensin/busskostnader. det kommer ju bli mycket dyrare än vi har det nu då jag har promenadavstånd till skolan. 

så jag vet tyvärr inte om jag har möjligheten, fast å andra sidan får man ju prioritera. och i detta fallet boendet och vårt & hundens välmående. bara man vill går det ju att leva snålt :) 

och förhoppningsvis får jag sommarjobb (annars vet jag inte vad jag gör) och när jag slutat plugga förhoppningsvis också ett jobb! och då är ju möjligheterna mycket större :) leva snålt ett-två år borde vi klara av. fast det är väl lättare sagt än gjort ;)

[Forest]
0

8. Det finns lite man kan tänka på när man hyr hus dels kan man kolla vad fd hyresgästen verkligen betalar i el vintertid. det är ofta då som det kostar att bo i hus. Jag tycke att det är enkelt att elda och vi hyrde hus förut med vattenburen värme, man elda lite i vedpannan så vart det varmt snabbt i alla rum. Nackdelen var ju alla ved man fick stapla men gör hellre det en helg då o då än att det kostar flera tusen extra varje månd för ha lite varmt. Det är mycket o tänka på är man bara vuxna utan barn funkar det med litet hus därmed billigare hyra och ofta billigare att hålla varm. Gäller inte alla hus har haft ett litet sketet hus som man elda för kråkerna ungeför (då levde jag helt själv med 2 katter såg bunus med stall med 5 boxar)  🤪

Roseontheblock
0

Teezan, hur gammal är du? Allt detta borde du tänkt på INNAN du skaffade hund. För mig är det självklart att ta hänsyn till mina husdjur som är mina familjemedlemmar och jag blir så arg och besviken på alla omplaceringar på blocket. Inte lämnar man bort sina barn pga jobbyte eller skilsmässa! Ett giltigt skäl kan möjligtvis vara om husdjuren inte kommer överens hemma så att någon mår dåligt, och då måste ju den nyaste/yngsta flytta om det inte går att lösa.

Sedan är det ju hemskt om man hamnar i en sits när man inte kan försörja sina husdjur pga sjukdom eller dylig katastrof, men jag tror dom flesta försöker behålla sina pälsklingar så länge som möjligt.

Men att skaffa hund utan att veta att man har ett stabilt hem som fungerar för hunden tycker jag är väldigt synd och oansvarigt. Självklart ska du tänka på hunden!

LinaK
5

#10 Men nu handlar det ju inte om att trådskaparen ska omplacera sin hund, hon försöker ju hitta lösningar för att få sin hund att trivas bättre i deras boende. Hur ska man när man tar hem en 8 veckors valp veta om den som unghund/vuxen kommer trivas bättre på landet än i stan? Nej det är inte så lätt att förutspå. Det är ju sin hund hon tänker på i första hand. Tycker din kommentar är ganska så dömande mot trådskaparen.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vizzla
0

Ja jag hade försökt lösa det för hundens skull.

Vi bodde i lägenhet på andra våningen när vi skaffade hund. Han trivdes iof där och vi hade bra promenadstråk. Vi valde ändå att flytta och bor nu nära stan men i ett lugnare område, bostadsrätter, med egen uteplats och promenadstråk + elljusspår runt knuten. Bättre för alla. Sökte framför allt en lägenhet på bottenplan iom att vi har Tax och inte ville att han skulle behöva gå så mycket i trappor.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

vallhund
7

Din avsky för omplaceringar på blocket skall du inte ta ut på TS.

Jag skall avslöja en hemlighet: Hundar är inte barn! Om du nu inte visste det. När man köper en valp vet man aldrig hur den kommer att utvecklas, naturligtvis utvecklas inte BC på samma sätt som en polarhund.

Om du nu känner en sån stor avsky för omplaceringar så får du väl starta en tråd om det istället för att ge dig på TS.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
5

#10 Nu är det inte ens det som tråden handlar om?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

teezan
0

#9 ja, det är en del att tänka på :) har mejlat några hyresvärdar som haft hus på blocket och frågat vad el och värme kan kosta ungefär, och svaret var väl runt 1500 i månaden (iband mer, ibland mindre). men det beror ju på vad som ingår i hyran och vad som tillkommer och vilken uppvärmning huset har, vilket är väldigt olika från fall till fall. 

finns ett hus 15 minuter från stan ledigt nu men det var väldigt populärt så vi lär inte få det. dessutom har vi inte hunnit "tänka över" saken ordentligt än och vore ju dumt att skaffa hus på impuls även om det bara är hyres, känns fortfarande som ett stort steg. 

kommer lätt "skaffa" hus inom 1-2 år! är verkligen sugen men lite feg då vi i nuläget egentligen bor superbra till (och billigt dessutom). hade det inte varit för vovven hade vi nog inte haft planer på hus redan :P 

#10 oj, där blev jag förvånad. måste hålla med resterande, förstår inte riktigt vad det har med mig att göra, du kan inte läst mina inlägg ordentligt ;)

[Forest]
0

15 men ska vara positiv nrä man tittar på hus eller när man ringer, hör dig gärna för lite bland boende bönder brukar veta om hus som folk hyr ut 😉Dom husen vi hyrde var inte på anonns det var pga prat genom hästfolk som jag fick nys om att det kunde finnas. Släng ut lite trådar bo som ni gör ett tag och försök att ge eran hund mer lugn ett par dagar i veckan genom härliga promenader i skog 😉Kanske det sen kommer upp ett bra hus som ni kan hyra som passar er alla 😊

teezan
0

#16 ja precis, man får kolla runt lite överallt, kan dyka upp när man minst anar det :)

vi tar bilen då & då och går i lugnare skogar och så släpper vi honom på en stor äng (dock kan vi inte göra det så länge till). det finns ju möjligheter att komma ut på landet om man har bil och det har vi ju :) så det får vara lösningen ett tag framöver. 

känns som det automatiskt blir att man aktiverar hunden mer om man bor i hus/nära skogen men det kanske inte stämmer. fast jag tror det skulle innebära det för oss då det ibland kan kännas jobbigt att köra iväg för att gå ut med hunden istället för att bara börja promenaden rakt ut i skogen, tio meter bakom huset ;) tidssparande också för den delen.

nu lät det som vi alltid kör iväg till skogen för varje promenad men så är självklart inte fallet ;)

men friheten med hus verkar underbar! speciellt med djur :)